اولین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان درمیان همزمان با هفته گردشگری در منزل تاریخی ملک در روستای گسک افتتاح شد.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح این طرح گردشگری گفت: گسک یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهرستان درمیان است که وجود چندین اثر تاریخی و گردشگری و همچنین قرار گرفتن در میان روستاهای پر جمعیت از شاخص‌های مهم این روستا است.

امیر اسماعیل شهسواری افزود: این اقامتگاه بوم‌گردی با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید که ۱۰۰ میلیون تومان توسط میراث فرهنگی برای مرمت این اثر تاریخی هزینه شده و ۱۳۰ میلیون تومان هم تسهیلات چهار درصد به سرمایه‌گذار پروژه بوده است.

وی بیان کرد: خانه تاریخی ملک برای اجرای این طرح با ۵۰۰ متر مربع مساحت و ۴۹۰ متر مربع زیربنا در ۲ طبقه مرمت شده و قدمت آن به اوایل دوره قاجار می‌رسد که با آماده‌سازی این پروژه برای ۲ نفر تاکنون اشتغالزایی شده است.

همچنین امروز با حضور جمعی از مسوولان عملیات اجرایی اکو کمپ گردشگری عشایری در روستای عشایرنشین ماه بانو آغاز شد.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع اجرا خواهد شد که برای تکمیل آن ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

شهسواری ادامه داد: همچنین میراث فرهنگی شهرستان با پرداخت تسهیلات از این طرح حمایت خواهد کرد.

در مجموع ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان درمیان شناسایی و از این تعداد ۸۳ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند قرار دارد و روستا گسک در محور اصلی بیرجند – اسدیه و در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر اسدیه و ۶۰ کیلومتری مرکز استان است.

بهره‌برداری از ۲۰ طرح گردشگری همزمان با شروع هفته گردشگری از ششم مهر ماه جاری در شهرستان‌های مختلف استان خراسان جنوبی آغاز شد.