امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: امروز بزرگترین فتنه‌ در جهان اسلام، اختلاف است که اسباب ضعف و ناتوانی مسلمانان را به وجود آورده است.

مولوی غلام‌حیدر فاروقی  در دیدار جمعی از علمای شیعه و اهل تسنن خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند که به مناسبت هفته وحدت انجام شد افزود: امروز امت اسلامی بدترین شرایط حیات خود را سپری می‌کند و در گوشه و کنار جهان، مسلمانان قتل عام می‌شوند.

وی گفت: جنایات هولناکی علیه مسلمانان انجام می‌شود اما متاسفانه به علت ضعف و ناتوانی مسلمانان و دور شدن از تعالیم قرآن و سنت پیامبر (ص) بسیاری از کشورها در برابر دشمنان، توان دفاع از خود و سرزمین‌هایشان را ندارند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند ادامه داد: علت این وضعیت را خداوند در آیه قرآن بیان می‌فرماید که خدا وعده می‌دهد سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنها در باورها، اعتقادات و عمل خود تغییر ایجاد کنند.

وی گفت: بنابراین وقتی مسلمانان در رفتار، کردار، گفتار و باورهای خود تغییر ایجاد کنند اگر غنی هستند خدا آنها را فقیر می‌کند، اگر قوی و عزیز هستند خدا آنها را ضعیف و ذلیل می‌کند و اگر در صحت و سلامتی هستند، به بیماری‌های مختلف گرفتار می‌شوند و این تغییری که ایجاد شده به خاطر دوری از قرآن و سنت پیامبر است.

مولوی فاروقی با اشاره به اینکه قرآن ستون خیمه هدایت است افزود: عزت مسلمانان در عمل به قرآن است و خدا به وسیله این کتاب به انسان‌هایی عزت می‌دهد که به قرآن عمل کنند و انسانی‌هایی را ذلیل و خوار می‌کند که از قرآن فاصله می‌گیرند.

وی اظهار داشت: روزی حضرت جبرئیل (ع) در محضر پیامبر (ص) گفت در آخرالزمان فتنه‌های بسیاری رخ خواهد داد و پیامبر سوال کردند، راه برون‌رفت و نجات از این فتنه‌ها چیست که در یک کلمه فرمود کتاب الله.

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: اگر امروز مسلمانان مانند صدر اسلام به قرآن پایبند باشند و به دستورات خدا و پیامبر عمل کنند همان عزت، شوکت و عظمتی که قرن‌ها داشتند و حتی در صدر اسلام توانستند در مدت یک ربع قرن، دو ابرقدرت تا دندان مسلح را به زباله‌دان تاریخ بیندازند الان هم خدا همان عزت را می‌دهد به شرطی که عامل به قرآن باشند.

وی افزود: خدا وعده داده و وعده خدا حق است اما علت این بوده، نسخه‌ای که سبب عزت ماست را کنار گذاشته‌ایم و به آن عمل نمی‌کنیم و قدرت مسلمانان به خاطر اختلاف و نزاع از بین رفته است.

مولوی فاروقی گفت: بزرگترین فتنه در حال حاضر اختلاف، افراط‌گرایی، خشونت و برادرکشی است و متاسفانه اسلام را به عنوان دین خشن، آدم‌کش و دینی که نقض حقوق بشر در آن هست، معرفی می‌کنند.

وی تصریح کرد: کفار تبلیغات وسیع را علیه اسلام در کشورهای غرب به راه انداختند تا از گسترش اسلام جلوگیری کنند و عملکرد تعداد محدودی از کسانی که منتسب به اسلام هستند اما هیچ بویی از اسلام نبردند و این اعمال خشونت‌آمیز را انجام می‌دهند به اسلام نسبت می‌دهند در حالی که دین اسلام عیبی ندارد و اگر عیبی هست از مسلمانی ماست.

امام جمعه اهل سنت بیرجند افزود: اسلام تنها دینی است که به مدارا و حفظ حقوق بشر توصیه کرده و حفظ حقوق، آبرو، جان و مال مسلمان محترم بوده و تجاوز به هر کدام از آنها حرام است.

وی گفت: اسلام اجازه نمی‌دهد انسان به خود و دیگری آسیب برساند و کسی نباید با نظر حقارت به برادر مسلمان نگاه کند که همه اینها قوانین حقوق بشر در دین اسلام است و حتی در رابطه با کفار فرمود اگر کسی را بدون جرم بکشد بوی بهشت به مشام او نمی‌رسد.

مولوی فاروقی، اسلام را دین عدالت و مساوات، تعاون و محبت توصیف کرد و افزود: کسی که محبت ندارد و دیگران او را دوست ندارند خیری در او نیست، اسلام دین خیرخواهی است و مزایای بسیاری دارد و زیبایی‌ها را تشویق می‌کند.

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: عمق خباثت مشرکان، ملحدان و معاندان امروز خود را نشان می‌دهد و در مقابل نسخه شفابخش پروردگار عالم برای این همه زشتی که شیطان‌صفتان در ذهن می‌پرورانند نزول این کتاب آسمانی و پیامبر مهر و رحمت است که جای شکر و قدردانی دارد.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی افزود: همین طور رهبری و پیشوایی دو حکیم زمان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که قدر آن الان بیشتر دانسته می‌شود و امیدواریم از کسانی باشیم که برای عزت و عظمت اسلام عزیز، قدردان این نعمات هستند و به وظیفه خود در این لباس عمل کنیم.

وی گفت: لازم است در این شرایط به نحو مطلوب و شایسته، وظیفه خود را بشناسیم، به آن عمل کنیم و قدردان نعمات پروردگار باشیم، نعماتی که امروز شاید بهتر در صحنه میدانی عظمت خود را نشان می‌دهد.

۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به مناسبت سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) هفته وحدت نامگذاری شده است

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور