استاندار خراسان جنوبی گفت: برای پرداخت عواید حاصل از فروش سهمیه سوخت مرزنشینان امروز تصمیم خوبی در سفر رئیس جمهور گرفته شد و افزایش شعاع مشمولان سهمیه سوخت از دیگر انتظارات ما در همین راستاست.
دکتر قناعت با بیان این مطلب در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه در استان، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای هیئت دولت برگزار شد، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تیر ۱۳۹۹ به منظور ارتقاء توان اقتصادی ساکنان روستاهای مرزی مقرر شد وزارت نفت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نسبت به فروش سهمیه سوخت مرزنشینان و واریز سود حاصل از آن به حساب مرزنشینان مشمول اقدام کنند که در این راستا امروز تصمیم خوبی در استان گرفته شد.
?وی تصریح کرد: به استناد مصوبه هیئت وزیران درخصوص شعاع مشمولان مبادلات مرزی، به منظور ارتقاء توان اقتصادی روستاهای مرزی با اصلاح بند دو مصوبه سال ۹۹ و افزایش شعاع مشمولان سهمیه سوخت از ۲۰ به ۵۰ کیلومتر را انتظار داریم.
?استاندار گفت: با توجه به اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق مرزهای زمینی صورت می‌گیرد درآمدهای حاصل از صادرات از تمامی مرزهای کشور اصلاح شود.
?وی افزود: انتظار داریم با توجه به گستردگی خراسان جنوبی، بُعد مسافت و پراکندگی واحدهای گمرکی در راستای توسعه تجارت در استان با ارتقاء سطح گمرکات از اداره کل به ستاد نظارت همچنین ارتقاء سطح گمرک ماهیرود از مدیریت به ستاد کل اقدام شود.
?قناعت گفت: لازم است وزارت امور اقتصادی و دارایی و حوزه های مربوطه نسبت به صدور مجوز استخدام و ایجاد پست سازمانی در این خصوص اقدام کنند.
?وی اظهار داشت: درخواست داریم با توجه به واردات برخی اقلام و کالاهای کشاورزی همچنین نهاده‌های دامی از کشور افغانستان، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به استقرار قرنطینه نباتی و گیاهی در مرز ماهیرود استان اقدام کند.
?استاندار خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ به منظور بهره‌مندی واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی از منابع تسهیلاتی اقدام کند.
?وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم به منظور توسعه صندوق سرمایه‌ گذاری در حوزه معادن و فرآوری مواد معدنی مناطق حفاظت شده تحت لجستیک سازمان حفاظت محیط زیست در شهرستان‌هایی مانند طبس و بشرویه مورد بازنگری قرار گیرد.
?قناعت با اشاره به اینکه فرصت‌های غنی معدنی در استان وجود دارد، گفت: به علت اینکه خیلی از واحدها تحت مدیریت مناطق حفاظت شده قرار گرفته، بعد از سه چهار دهه این مناطق باید دوباره بازنگری شود.
?وی افزود: پیشنهاد می‌شود در راستای کمک به تکمیل و اتمام طرح‌ های سرمایه‌ گذاری نیمه‌تمام و پایگاه فعال در حوزه خدمات، در قالب بخشنامه آبان ۱۴۰۱ بانک مرکزی، واحدهای خدماتی و طرح‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌تمام هم مشمول بخشنامه مذبور قرار گیرند.
?استاندار با بیان اینکه بازارچه‌های استان با ضعف زیرساختی مواجهند، تصریح کرد: درآمدهایی که از این محل کسب می‌شود به تهران می‌ رود و انتظار داریم درآمد بازارچه‌ها در سازمان برنامه و بودجه تخصیص ۱۰۰ درصدی داشته باشد.
?وی افزود: پیشنهاد می‌شود سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تخصیص ۱۰۰ درصد درآمد بازارچه‌های مرزی استان برای نگهداری و توسعه بازارچه‌ها به مدت تقریبی ۱۰ سال اقدام کند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور