مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: همه تلاش‌ها برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان و افزایش مبادلات تجاری با کشور افغانستان در حال انجام است و امیدواریم با رفع موانع مختلف در این بخش شاهد تحول اقتصادی در خراسان جنوبی باشیم.

علی صادقی، امروز چهارشنبه ۲۵ آبان با اشاره به سفر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور به خراسان جنوبی که اوایل هفته جاری انجام شد، بیان کرد: در این سفر بازدید از بازارچه‌های مرزی استان از جمله گلورده، یزدان و ماهیرود انجام شد.

وی افزود: بازارچه یزدان از شهریور سال گذشته به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد، اما از طرف افغاستان همکاری لازم برای صادرات و واردات رسمی صورت نگرفته است، لذا در سفر معاون وزیر کشور مقرر شد فعال شدن مبادلات تجاری از طریق مرکز و سفارت افغانستان پیگیری شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به بازارچه گلورده یا میل ۷۳ شهرستان درمیان که در حال حاضر تعطیل است و گاهی به‌صورت موردی مبادلات تجاری انجام می‌شود، بیان کرد: اخیرا آمادگی‌هایی از طرف افغانستان برای بازگشایی این بازارچه اعلام شده و قول پیگیری برای فعال شدن این بازارچه نیز توسط معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور به ما داده شد.

وی به برگزاری جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی با حضور معاون وزیر کشور در سایت منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اشاره کرد و گفت: بازنگری قانون ساماندهی مبادلات مرزی در این سفر مورد تاکید قرار گرفت.

صادقی بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد کالاهای صادره از خراسان جنوبی از سایر استان‌هاست و نیاز است برای ارتقای زیرساخت‌های مرزی استان اعتبار ملی اختصاص یابد که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور قول پیگیری این موضوع را داد.

وی گفت: تاکید بر تکمیل جاده ترانزیتی ماهیرود  – فراه و تخصیص کامل اعتبارات این پروژه، پیگیری برای صدور مجوز کوله‌بری در مرزهای استان و واریز عواید سوخت مرزنشینان از دیگر درخواست‌های مسئولان استانی در کارگروه مذکور بود که قول پیگیری این مشکلات توسط معاون وزیر کشور داده شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر عناوین سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری موضوعات اقتصادی انتخاب می‌شود که نشانگر اهمیت مسایل اقتصادی در جامعه بوده و اولویت دولت سیزدهم هم مسایل اقتصادی است.

وی به موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه استان در محور ترانزیتی شرق است و از طرفی بیشترین مرز و بازارچه مرزی را با کشور افغانستان داریم، خراسان جنوبی از ظرفیت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان برخوردار است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور