شریعتی فر گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۹ مجوز خارجی به مبلغ ۴۲۳ میلیون دلار در حوزه‌های مختلف استان مصوب شده که در سال‌های آینده عملیاتی خواهد شد.

مجتبی شریعتی‌فر مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری امروز  در گفتگو با رسانه اظهار کرد: ۱۰۲ واحد تولیدی از ابتدای سال جاری با پرداخت ۲۰۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات در این استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی افزود: با احیای این واحدهای تولیدی برای ۵۱۱ نفر اشتغال ایجاد شده است .

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال ۳۲ واحد تولیدی که زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کردند با حمایت‌های ویژه فعال شده‌ و مجدد به ظرفیت اسمی خود بازگشته‌اند.

شریعتی‌فر اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ۵۴ واحد تولیدی هم با سرمایه‌گذاری هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری رسیده که این واحدها در حوزه خدمات، معدن، صنعت و کشاورزی احداث شده اند و با بهره‌برداری از آنها برای هزار و ۴۵ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

وی از شناسایی۱۶ نقطه برای احداث ساختگاه خورشیدی بزرگ مقیاس (۱۰ تا ۵۰ مگاوات) به ظرفیت ۶۳۰ مگاوات در این استان خبرداد و گفت: طرح‌های ساختگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۹۰ مگاوات در سایت ساتبا به مناقصه گذاشته شده و تاکنون سه سرمایه‌گذار برای احداث ۳۵ مگاوات اعلام آمادگی کرده‌ اند و این طرح ها در حال انجام اقدامات اولیه می باشند.

شریعتی‌فر گفت: ۷۵ مگاوات برای نیروگاهای خورشیدی کوچک مقایس (زیر ۱۰ مگاوات) نیز شناسایی و برای برگزاری مناقصه به ساتبا ارسال شده که در مرحله مناقصه است.

وی افزود: در حال حاضر خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد نیروگاه‌های خورشیدی و جزو پنج استان اولویت‌دار وزارت نیرو قرار دارد و براساس دستور استاندار، مکان‌های نیروگاه‌های خورشیدی را در استان شناسایی کردیم که به دلیل سرعت کار و حجم بالای مگاوات شناسایی شده، ساتبا از اقدامات استانداری خراسان جنوبی تقدیر کرده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: این پنل‌های خورشیدی در بازه زمانی سه تا پنج سال باید در استان اجرایی شود که اجرای کامل این طرح‌ها در آینده نزدیک زیرساخت برق پایدار را برای منطقه تأمین خواهد کرد.

شریعتی‌فر خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را نیز دارد که تاکنون عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در منطقه درح سربیشه آغاز شده و فاز نخست این طرح به ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات در مراحل پایانی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون از محل تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ برای هزار و ۲۷۱ واحد، مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

شریعتی فر عنوان کرد: طی این مدت بهره‌مندی ۱۶۱ طرح به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از تسهیلات مشاغل خانگی داشته‌ایم که ۷۰۰ نفراشتغال در این زمینه ایجاد شده است.

به گفته وی؛ امسال هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان از محل تسهیلات بند”ب” تبصره ۱۶ به خراسان جنوبی اختصاص یافته که در صورت تخصیص، بین هشت دستگاه متولی توزیع خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور به خراسان جنوبی و بازدید از مرکز سرمایه گذاری استان، گفت: ۱۳۶ فرصت سرمایه‌گذاری در استان احصا شده که از این حیث خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری را کسب کرده است.

شریعتی‌فر با اشاره به تدوین اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی، گفت: در این اطلس ۵۱ لایه اطلاعاتی از دستگاه‌های متولی اخذ شده و یک میلیون و ۴۸۵ هکتار از اراضی مستعد استان برای سرمایه گذاری مشخص شده است.

وی با ذکر این نکته که به دنبال افزایش صدور مجوزهای بی‌نام در خراسان جنوبی هستیم، تصریح کرد: تاکنون ۳۰ مجوز بی‌نام صادر شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در جریان این سفر مقرر شد ۱۰ فرصت سرمایه گذاری جدید در هر کدام از شهرستان‌های استان احصاء شود.

شریعتی فر گفت: در بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور از کویرتایر بیرجند هم که قبلاً مجوز ایجاد شهرک تخصصی غیردولتی در حوزه صنایع لاستیک داده شده بود، مقرر شده منابع تسهیلات پرداختی به این طرح از مرکز دنبال شود.

وی از تشکیل از قرارگاه تسهیلگری و دانش بنیان در خراسان جنوبی خبرداد و گفت: در این قرارگاه به صورت موردی مشکلات شرکت‌های دانش بنیان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این قرارگاه به دنبال رفع موانع تولید هستیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور