معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ماه گذشته از محل بازگشت مالیات معادن خراسان جنوبی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان بازگشت که این سهم تا ۵۰۰ میلیارد تومان قابل افزایش است.

 علیرضا عباس‌زاده  در نشست شورای عالی استان خراسان جنوبی افزود: ورود سهم مالیات معادن بومی به خراسان جنوبی منجر به افزایش منابع و مصارف بانک‌های استان می‌شود.

وی با اشاره به لزوم توجه معادن و صنایع بزرگ به مسئولیت‌های اجتماعی خود در منطقه گفت: این مساله در استان‌های بزرگ به‌خوبی جا افتاده و جزو وظیفه ذاتی صنایع و معادن شده اما در خراسان جنوبی هنوز به‌خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: زغالسنگ طبس و فولاد قاین از جمله صنایع بزرگی هستند که در این زمینه باید به مسئولیت‌های خود توجه کنند.

وی درخصوص بازگشت حساب‌های بانکی معادن به استان گفت: پیگیری‌هایی در این زمینه انجام شده و در سفر اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی هم بر آن تاکید کردیم لذا باید مالیات معادن فعال خراسان جنوبی به استان بازگردد.

عباس‌زاده افزود: ۶۴ شرکت معدنی استان مشمول این طرح هستند که ۳۴ معدن حساب‌های خود را منتقل کردند، ۱۰ معدن دیگر هنوز تعیین تکلیف نشدند و ۱۵ معدن که هلدینگ در مرکز دارند باید سهم خراسان جنوبی را به استان بازگردانند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و گلایه‌ها در سطوح ملی مشترک است گفت: همین مساله کمبود گاز در زمستان و قطع برق در تابستان ناشی از این بوده که برای تولید انرژی در کشور از ۱۰ سال پیش اقدام لازم انجام نشده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: از ۱۰ سال گذشته حتی یک مگاوات به برق تولیدی اضافه نشده چون سرعت تامین زیرساخت‌ها بعد از دولت دهم کاهش یافت.

وی گفت: شرایط کشور در هشت سال پیش طوری بود که مردم به درد بی‌دولتی دچار شده بودند چون برنامه‌ای برای تولید برق و گاز نبود در حالی که نیازها سال‌ها به سال افزایش می‌یافت.

عباس‌زاده عنوان کرد: در اوج شلوغی و درگیری موج ششم کرونا شاهد قطع برق بودیم که تبعات زیادی برای مردم داشت به طور مثال قطع برق در کارخانه‌های سیمان موجب افزایش قیمت شد و کسی پاسخگو نبود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها گفت: سرمایه‌گذاری حوزه نفت و گاز کار آسانی نیست اما دولت اقدامات متعددی را شروع کرده که حصول نتیجه آن زمان بر است.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه اکنون دولت با حجم انبوهی از کارهای عقب مانده مواجه شده است گفت: مساله مسکن همواره از نیازهای اساسی مردم بوده که دولت سیزدهم در این زمینه با قوت پای کار است.

وی یادآور شد: شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم باید این مسایل را در جامعه تشریح کنند و توجه را به سمت مشکلات و عقب ماندگی‌ها سوق دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاها اولین طرح دولت سیزدهم بوده است افزود: جای سوال دارد که در هشت سال گذشته چرا اقدامی برای آبرسانی به روستاها انجام نشد و این در حالی است که دولت سیزدهم برای رفع محرومیت‌های عمومی اولویت خود را به تامین آب روستاها گذاشت.

وی بیان کرد: تامین زیرساخت‌ها برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته اهمیت داشته و دولت سیزدهم برای این منظور تلاش می‌کند.

عباس‌زاده با اشاره به گازرسانی ۱۶۹ روستا در یک سال گذشته گفت: امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم تا ۲ سال آینده تمامی روستاهای استان آبرسانی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت عزم جدی برای رفع محرومیت‌ها دارد اظهار داشت: پروژه‌های کلان محرومیت‌زدایی و توسعه‌ای در دستور کار دولت قرار گرفته که به اقتضای شرایط اقتصادی کشور آن را دنبال می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: باید با هم‌افزایی و همفکری امور مردم را دنبال کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی گفت: درخواست‌های مردم از سوی شوراها باید به شکل کارشناسی جمع‌بندی شود تا مسوولان بتوانند در رایزنی‌ها از حقوق مردم دفاع کنند.

عباس‌زاده افزود: اعضای شوراهای شهر و روستا باید از تفرقه و چند دستگی پرهیز کنند و با اتفاق نظر به دنبال رفع مشکلات مردم باشند.

وی با تاکید بر اینکه منافع شخصی و فردی در مطالبه‌گری نباید راه داشته باشد گفت: شرایط واگذاری زمین از سوی بنیاد مسکن در حال حاضر بهبود یافته لذا درخصوص نهضت ملی مسکن هم اقدامات خوبی انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر هیچ روستایی نیست که مردم متقاضی زمین باشند و بنیاد مسکن زمین در اختیار داشته باشد و واگذار نکند.

وی با اشاره به لزوم تسریع اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار گفت: پیگیری مصوبات سفرها از اهمیت زیادی برخوردار است و تاکید استاندار خراسان جنوبی بر این است قولی که عملی نمی‌شود را نباید به مردم داد.

عباس‌زاده ادامه داد: آنچه به مردم قول داده شده همگی انجام خواهد شد لذا بالای ۹۰ درصد مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار عملیات شده و برخی موارد با توجه به وضعیت بودجه دنبال می‌شود

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور