#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس ارزیابی اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مردم خراسان جنوبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی رتبه اول کشور را دارند که نشانه همراهی، همکاری و فرهنگ بالای مردم استان است.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که با حضور استاندار خراسان جنوبی و مسوولان دستگاه‌های اجرایی به مناسبت هفته دولت انجام شد، افزود: مردم استان در رعایت پروتکل‌ها همواره جزو استان‌های سرآمد بوده‌اند، حتی زمانی که میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده ولی مردم خراسان جنوبی جزو دو یا سه استان برتر بوده‌اند.

وی اظهار داشت: البته اگر بخواهیم بیماری کنترل شود و پیک کرونا بشکند، رعایت بیش از ۹۰ درصدی پروتکل‌ها را نیاز داریم که الان در خراسان جنوبی حدود ۷۱ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مردم استان در ماه محرم نیز بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد پروتکل‌ها از جمله برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: در مدت شیوع کرونا تمام استان، استاندار، معاونین استانداری، دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، نیروی انتظامی و سایر مجموعه‌ها پای کار بودند و جلسات ستاد استانی مدیریت کرونا به طور منظم برگزار شد تا تمهیدات لازم اندیشیده شود و مردم کمترین آسیب را ببینند.

دهقانی کمک‌های مومنانه و کمک‌های خیرین به حوزه سلامت را قابل توجه خواند و گفت: گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه در کنترل بیماری و هلال احمر نیز در جای جای استان در مدیریت این اپیدمی به کادر درمان کمک کردند.

وی اظهار داشت: طرح شهید سلیمانی که اکنون خیلی خوب در استان اجرا می‌شود در گروه‌ها و کمیته‌های مختلف داوطلبان به ما کمک می‌کنند که بیماری مدیریت می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تمام کشور و به تبع خراسان جنوبی از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ درگیر شیوع ویروس کرونا شد و بیش از ۱۸ ماه از این حادثه منحصر به فرد طی ۱۰۰ سال اخیر می‌گذرد که آثار و تبعات گسترده و وسیعی بر سراسر کشور داشته است.

وی گفت: در خراسان جنوبی با توجه به زیرساخت‌هایی که در سال‌های گذشته ایجاد شده بود و در این مدت حدود ۵۰۰ تخت از هزار و ۲۰۰ تخت برای بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد، هیچ وقت با مشکل کمبود تخت مواجه نشدیم.

دهقانی ادامه داد: آزمایشگاه ویروس‌شناسی در استان موجود نبود اما دو هفته پس از شیوع کرونا یعنی ۱۴ اسفند سال ۹۸ این آزمایشگاه در بیمارستان ولی‌عصر (عج) راه‌اندازی شد و در کشور جزو استان‌های اولی بودیم که آزمایشگاه را راه‌اندازی کردیم.

وی گفت: یک آزمایشگاه جدید در ماه‌های گذشته با همت خیران در شهرستان قاینات راه‌اندازی شد و در حال حاضر دو آزمایشگاه ویروس‌شناسی در استان فعال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: در این مدت حجم قابل توجهی از تجهیزات بیمارستانی که عمدتا به صورت رایگان بوده به ظرفیت بیمارستان‌های استان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه مشکل عمده بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، کمبود اکسیژن است گفت: حدود ۱۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در این مدت در اختیار بیمارستان‌های سطح استان قرار گرفته است.

دهقانی افزود: تعداد قابل توجهی از پرسنل و پزشکان ما در این مدت به کرونا مبتلا شدند و سه نفر از همکاران نیز در این راه جان خود را از دست دادند.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون که پنج پیک بیماری پشت سر گذاشته شده، مشکل عمده و جدی از نظر تامین تخت، دارو و امکانات برای مردم استان وجود نداشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به مشکلاتی که در ماه‌های اخیر در زمینه تامین دارو به وجود آمد اما سهمیه داروی استان به گونه‌ای مدیریت شد که در بیمارستان‌ها و بخش عمده بیماران سرپایی مشکلی وجود نداشته باشد.

وی از افزایش ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های آی‌ سی‌ یو در استان خبر داد و گفت: در ۱۸ ماه گذشته ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های آی سی یو بزرگسالان افزایش پیدا کرده و از ۱۰۳ تخت به ۱۵۳ تخت رسیده است.

دهقانی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های اصلی کشور در راستای فرامین مقام معظم رهبری، بحث جمعیت است و حدود هزار و ۵۰۰ پرونده زوج نابارور در استان داریم که مشکلات عدیده‌ای دارند.

وی گفت: تجهیزات مرکز ناباروری استان تکمیل شده و چرخه کامل ارائه خدمت برای زوج‌های نابارور با حضور ۲ نفر فوق تخصص زنان و ناباروری در این مرکز قابل انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا اما پروژه‌های سلامت فراموش نشده است و آذر سال گذشته ۶۴ پروژه بهداشتی درمانی به مساحت حدود ۱۵ هزار متر مربع و ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان در استان افتتاح شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ پروژه بهداشتی و درمانی در سطح استان آماده بهره‌برداری است.

دهقانی درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی گفت: تا امروز ۳۶۹ هزار دز واکسن در استان دریافت و ۸۰ درصد آن تزریق شده است.

وی ادامه داد: میانگین جمعیت بالای ۱۸ سال استان که تزریق واکسن نوبت اول برای آنها انجام شده، ۳۵.۵ درصد است که این میزان در کشور ۳۰ درصد است و ما پنج درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.