وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به مسئولان بیرجند، گفت: اگر می‌خواهید بیرجند شهری پیشرفته شود، باید به موضوع گردشگری آن به صورت جدی توجه کرد.

علی اصغر مونسان، امروز دوشنبه ۹ دی، در بازدید از ارگ کلاه فرنگی بیرجند اظهار کرد: با صنعت به تنهایی هیچ شهری توسعه پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تمام شهرهای پیشرفته و توسعه یافته در دنیا شهرهای گردشگری هستند، افزود: گردشگران با خود طراوت و نشاط را به شهر می‌آورند.

، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به مسئولان بیرجند، تصریح کرد: اگر می‌خواهید بیرجند شهری پیشرفته شود، باید به موضوع گردشگری آن به صورت جدی توجه کرد.

مونسان با تاکید بر ایجاد شغل و درآمدزایی ناشی از رونق گردشگری، خواستار واگذاری کامل ارگ کلاه فرنگی بیرجند به میراث فرهنگی شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه هرجا میراث فرهنگی قوی‌تر بوده گردشگری نیز توسعه یافته است، بیان کرد: شهرهای اصفهان، یزد و شیراز به دبیل توجه به گردشگری در این سال‌ها بسیار موفق بوده‌اند.

در این بازدید مقرر شد با پیگیری ویژه استاندار خراسان جنوبی، قسمت ارگ کلاه فرنگی از قسمت اداری جدا شده، نگهبانی جدا برای آن تعریف شود و با هزینه اعتبارات تخصیص یافته از سوی وزارت میراث فرهنگی، زمینه ورود گردشگر تسهیل شود.

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند است. این بنا در دوره قاجار و بین سال‌های ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده‌است و در حال حاضر این ارگ در محل فرمانداری بیرجند واقع است.

این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.