مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: برای احداث کتابخانه مرکزی بیرجند در انتظار تحویل قطعی زمین هستیم و به همین دلیل اجرای پروژه به تاخیر افتاده است.

محمود حاجی روز چهارشنبهدرباره دلایل تاخیر در روند ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند اظهار داشت: زمین این کتابخانه واقع در بلوار شهید ناصری بیرجند به متراژ ۹ هزار و ۱۵۲ متر مربع است که البته این زمین متعلق به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی است اما چون نتوانستیم بهای این زمین را به‌موقع پرداخت کنیم، اجرای پروژه متوقف شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتبار زیادی برای احداث کتابخانه مرکزی بیرجند نیاز است، این پروژه سال ۱۳۹۶ در ردیف پروژه‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در این برهه زمانی رقمی بالغ بر ۴۴۰ میلیون تومان برای بهای زمین کتابخانه نیاز بود که به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی پرداخت و زمین پروژه به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تحویل قطعی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در آن دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط ۱۰۰ میلیون تومان از بهای زمین را پرداخت کرد اما به دلیل اختصاص ندادن کل ارزش زمین، تاکنون زمین پروژه تحویل قطعی نشده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری جلسه‌ای با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی داشتیم که مشکل تحویل زمین را به‌طور دائمی حل کنیم.

حاجی گفت: براساس یک مصوبه و دستورالعمل، سازمان ملی زمین و مسکن به ادارات کل راه و شهرسازی‌ این اجازه را داده که در زمینه تامین زمین کتابخانه‌های عمومی، زمین را به‌صورت رایگان یا با اقساط ۲۰ ساله واگذار کنند.

وی افزود: درخواست ما این است که اداره کل راه و شهرسازی استان این زمین را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار دهد تا کار اجرای پروژه را شروع کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله واگذاری قطعی زمین توسط اداره کل راه و شهرسازی قرار داریم گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان درخصوص اختصاص زمین اعلام کرده که باید استعلام مربوطه را از مرکز بگیرد در حالی که نیازی به استعلام از مرکز نیست و دستورالعمل مکتوب وجود دارد که سازمان ملی زمین و مسکن، آنان را مجاز به تحویل زمین به کتابخانه‌های عمومی کرده است.

وی گفت: برای مثال در استان هرمزگان موضوع احداث کتابخانه یک سال پس از خراسان جنوبی مطرح شد و سال‌هاست که مردم این استان از وجود کتابخانه مرکزی بهره می‌برند ولی اهالی خراسان جنوبی همچنان چشم به راه ساخت کتابخانه مرکزی هستند.

اسفند سال ۱۳۸۸ طرح ملی ساخت بزرگترین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند تصویب و یک سال بعد کلنگ اجرای این طرح با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به زمین زده شد، اما به دلیل نبود بودجه، مسوولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هنوز نتوانسته‌اند زمین پروژه را خریداری کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان دارای ۸۱ کتابخانه عمومی و ۹۹۱ هزار و ۹۵۷ نسخه کتاب است.