روزنامه امروز خراسان جنوبی – مورخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ – صالحی – یک شرکت خدمات هواپیمایی خراسان جنوبی بر اساس نامه رسمی و فوری سازمان هواپیمایی کشور به دلیل گرانفروشی از ۲۰ روز قبل تعلیق شده است.
تا کنون هیچ یک از مسئولان استان ، مردم را از این ماجرا آگاه نکرده اند و هیچ خبری درباره تعلیق این شرکت بر خروجی بسیاری از سایت های خبری و رسانه ها نیست. در حالی که در رونوشت این نامه شواهدی دال بر اطلاع برخی مسئولان استان از بروز این تخلف وجود دارد.
بر اساس نامه فوری سازمان هواپیمایی کشور به نمایندگی کل فروش (GSA) و مدیریت شعب کلیه شرکت های هواپیمایی خارجی فعال در ایران ، یک شرکت هواپیمایی استان به دلیل گرانفروشی بلیت هواپیما تعلیق شده است. موضوع این نامه تعلیق فعالیت یک شرکت خدمات مسافرت هوایی خراسان جنوبی به علت گرانفروشی بلیت هواپیما است.
در این نامه به اخطاریه ای عمومی اشاره شده که ذیل بخشنامه ای در تاریخ ۱۹ اسفند پارسال صادر شد. نامه را سرپرست دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی، امضا کرده، رضا صدیق نیا در متن این نامه آورده « با عنایت به نظارت های میدانی بعمل آمده از طریق کنترل بلیت های صادره، پیامک های صدور و فروش بلیت ارسالی به مسافرین و مبالغ پرداختی توسط خریداران بلیت از طریق سایت دارای مجوز از این سازمان و هچنین در سایت های بدون مجوز به آگاهی می رساند، در راستای اعمال اختیارات قانونی مندرج در ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱۳۲۸ و نظارت بر فعالیت های هواپیمایی کشوری به منظور حفظ مصالح عمومی و با استناد به مفاد مصرحه در ماده ۱۶ قانون هاپیمایی کشوری و به دلیل رعایت نشدن ماده ۳۰ آیین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی با استناد به ماده ۳۱ ایین نامه ذکر شده، پروانه فعالیت این شرکت خدمات مسافرت هوایی از تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۲ بدلیل گرانفروشی بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی به مدت یک ماه تقویمی تعلیق می شود .
این مسئول در ادامه تاکید کرده که بدیهی است طبق ماده ۱۹ آیین نامه هیئت محترم وزیران ناظر بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و زیارتی قبول هر گونه تعهد جدید در مدت تعلیق، منجر به لغو مجوز فعالیت می شود. به علاوه رفع تعلیق شرکت فوق از طریق اعلام رسمی این سازمان و صرفا پس از پایان مدت تعیین شده منوط به سپردن تعهد کتبی مبنی بر رعایت کامل مفاد آیین نامه مذکور و عدم ارتکاب مجدد به تخلف گرافروشی در اینده می باشد .
براساس اطلاعات بدست آمده، این شرکت ، بارها در رسانه ها و فضای مجازی خود را به عنوان نماینده هواپیمایی پارس ایر در استان اعلام کرده است. این سوال مطرح می شود که اگر چنین است، چرا درحالی که بر اساس اعلام یک مقام نظارتی در سازمان هواپیمایی کشور، تخلف گرانفروشی مبرز شده ، همچنان مسئولیت یک ایرلاین هوایی باید بر عهده چنین شرکتی باشد؟ آیا در این شرایط شایستگی نمایندگی یک ایرلاین هوایی برای این شرکت حفظ می شود؟ هر چند گران فروشی ها دامن خود شرکت پارس ایر را هم گرفته و با حکم تعزیرات حکومتی کشور، ۱۰۲ میلیارد تومان جریمه شده است.
نامه سازمان هواپیمایی کشور درباره تخلف گرانفروشی این شرکت به سازمان بازرسی کل کشور، مدیر کل حراست سازمان هواپیمایی کشوری و البته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رونوشت شده است.
اما هیچ خبری مبنی بر گرانفروشی این واحد خدمات سفر هوایی از سوی مسئولان این اداره کل ، اداره کل فرودگاه های استان و دیگر مسئولان مرتبط ، به مردم استان اعلام و درباره این تخلف به مردم هشداری داده نشده است.
البته مدیر روابط عمومی فرودگاه های استان در اظهار نظری اعلام کرده که تاکنون نامه ای به اداره کل فرودگاه های استان مبنی بر لغو مجوز این شرکت خدمات مسافرتی ارسال نشده است.
ایمان صدری توضیح داده که از نظر وظایف قانونی این موضوع در حوزه کاری فرودگاه بیرجند نیست وچنانچه فردی ازاین شرکت شکایت دارد می تواند به سایت سازمان هواپیمایی کشور بخش “سامانه حقوق مسافر” مراجعه و با بار گذرای مستندات ثبت شکایت کند. در نامه سازمان هواپیمایی کشور، تخلف گرانفروشی این شرکت با صراحت اعلام شده است.
بر اساس روال موجود پس از گرانفروشی یک واحد متخلف ، با اطلاع رسانی به مردم ، مالباختگان آگاه شده و برای دریافت حق خود به مراجع مربوط مراجعه می کنند.
در دو روز گذشته اخبار مربوط به تعلیق مجموعه خدمات مسافرت هوایی و گردشگری «سفرهای علی‌بابا» خروجی خبرگزاری ها و فضای مجازی را پر کرده بود. حسن خوشخو -معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری- در توییتر خود نوشت : مجوز مجموعه خدمات مسافرت هوایی و گردشگری «سفرهای علی‌بابا» به‌علت بی‌توجهی به تذکرات و ادامه روند گرانفروشی تعلیق شد.

در استان اما ۲۰ روز از تعلیق یک شرکت خدمات مسافرت هوایی به دلیل گرانفروشی می گذرد و اخبار قابل توجهی دراین باره منتشر نشده است. تاکنون بروز چنین تخلفی در شرکت های خدمات هوایی استان سابقه نداشته است.