رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: قوه قضاییه دوران تحول خود را آغاز کرده و بخش مهمی از این تحول در بخش زندان و زندانبانی است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در آیین تکریم مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل زندان‌های استان خراسان جنوبی که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها در بیرجند برگزار شد، گفت: دستگاه قضا برای شتاب‌بخشی به این سیاست‌ها بیانات مقام معظم رهبری را سرلوحه امور قرار داده و سازمان زندان‌ها نیز در این زمینه ماموریت مهمی را عهده‌دار است.

وی اظهار داشت: نگاهی که در نظام جمهوری اسلامی به زندان می‌شود، متفاوت با سایر نقاط جهان است زیرا در جاهای دیگر نگاه به زندان سزاگرایانه است اما در فرهنگ دینی ما زندان فقط جایی برای تحمل کیفر نیست و ماموریت مهمتری با عنوان بازپروری شخصیت زندانیان دارد.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی ادامه داد: هدف بالاتری در زندان است و انسانی که از انسانیت دور شده، باید اصلاح شود و به فطرت خود برگردد لذا زندان باید یک مجرم را تحویل بگیرد و انسانی با کرامت را به جامعه برگرداند.

وی گفت: زندانی که وارد زندان می‌شود، بیمار است و باید در زندان درمان، بازپروری و اصلاح شود.

حمیدی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهیدانی همچون شهید لاجوردی اقدامات موثری را در سازمان زندان‌ها انجام دادند اما هنوز برای رسیدن به هدف مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه قضات نقش کلیدی در اجرای این هدف دارند گفت: نقش بی‌بدیل مسوولان، مدیران، علما و روحانیون قابل توجه است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در خراسان جنوبی فعالیت‌های فرهنگی و حرفه‌آموزی که در زندان‌ها انجام می‌شود با هدف بازپروری است و تلاش مدیران زندان‌ها جای قدردانی دارد.

وی اظهار داشت: اقدامات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها نیز قابل تقدیر است زیرا یکی از مهمترین نگرانی‌ها بود اما با برنامه‌ریزی شورای قضایی و دادستان‌ها در اجرای تدابیر ریاست قوه قضاییه برای اجرای بخشنامه‌ها بخصوص با تلاش‌های سازمان زندان‌ها شاهد کمترین چالش در این حوزه بوده‌ایم.

در این آیین از خدمات چهار ساله «علی هاشمی» مدیرکل پیشین تجلیل و «غلامرضا روشان» که پیش از این مدیر زندان مرکزی کرمان بود، به عنوان سرپرست اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان خراسان جنوبی معرفی شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، رییس کل دادگستری استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع)، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان در این آیین حضور داشتند.