مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی پروژه سالن چند منظوره علامه فرزان بیرجند که از سال ۹۶ آغاز شده است حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن در اولویت است.

وی گفت نیز تکمیل تالار شهر بیرجند به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

علی فرخنده در نشست خبری افزود: تالار شهر بیرجند در محدود بلوار شهید ناصری با ۱۰ هزار متر زیربنا تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: همزمان با هفته فرهنگی استان (۲۳ تا ۳۰ دی) ۱۲ رویداد شاخص فرهنگی در مرکز و شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده و برگزار می‌شود که از این تعداد ۲ رویداد فرهنگی مربوط به مرکز استان و ۱۰ شهرستان‌ دیگر هر کدام میزبان یک رویداد خواهند بود.

وی بیان کرد: در این رویدادهای فرهنگی برنامه‌های متنوعی از قبیل موسیقی مقامی و سنتی، گروه‌های تئاتر، برپایی نمایشگاه‌های متنوع از محصولات تولیدی استان، اجرای برنامه‌های هنری، محفل شعر، اجرای آیین‌های سنتی و سایر پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: همزمان با آغاز هفته فرهنگی استان، رویداد فرهنگی به عنوان اصل برنامه در سالن فرهنگسرای شهرداری بیرجند و با حضور میهمانان کشوری و عموم مردم استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از ۲۴ دی ماه نیز هر روز یک شهرستان میزبان رویدادهای فرهنگی خواهد بود که متناسب با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همان منطقه با استفاده از هنرمندان بومی استان برگزار خواهد شد.

فرخنده تصریح کرد: با توجه به پیش رو بودن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن نیز برنامه‌های متنوعی از جمله دیوارنگاره برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در حمایت از این موضوع در آستانه دهه فجر نیز در پنج شهرستان بیرجند، طبس، قاینات، فردوس و نهبندان همایش دختران انقلاب برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به سایر برنامه‌ها گفت: پنجشنبه هفته اخیر کارگاه آموزشی در حوزه جهاد تبیین با حضور ۲۰۰ نفر و با استفاده از اساتید کشوری در استان برگزار شد که در قالب سند جامع جهاد تبیین استان برنامه‌ریزی شده بود.

وی یادآور شد: بزرگمهر قاینی یکی از مفاخر استان است که بعد از دهه فجر شب شعر طنز استان در قالب یک رویداد فرهنگی در شهر قاین برگزار خواهد شد.

فرخنده از توانمندسازی هنر تئاتر استان خبر داد و اظهار داشت: در این زمینه طرح آموزش رایگان هنر در رشته بازیگری و کارگردانی با حضور ۲۰۱ نفر برگزار شده و دی و بهمن نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دوره توانمندسازی برای ۳۰ رشته هنری در استان پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: کارگاه‌های آموزشی برای رشته‌هایی از جمله عکاسی، دیجیتال، عروسک‌سازی، گویندگی، بازیگری، کارگردانی و رشته‌های اولویت‌دار برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به بخشی از برنامه‌های استان یادآور شد: سند تحول فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تدوین شده و به‌زودی از این سند رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: در این برنامه تحولی یکسری نگاه‌های تمرکززدایی، نگاه به مناطق محروم و کم‌برخوردار، تقویت گروه‌های مردمی، توانمندسازی جریان فرهنگ و هنر و رسانه، حمایت از تولیدات فاخر استان و از این قبیل مدنظر قرار گرفته است.

فرخنده بیان کرد: به دنبال این هستیم جایگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان به عنوان نقطه ثقل در حوزه تسهیل‌گری و هدایت‌گری مطرح باشد، با این نگاه شورای فرهنگ عمومی را در اولویت قرار داده‌ایم.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از دستور کارهای ما در استان تصویرسازی درست از استان در سطح کشور است که برای این مهم باید تقویم فرهنگی استان را داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: داشته‌های فرهنگی و هنری در سند تحول فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیش‌بینی شده و در تصویرسازی استان نقش موثری دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیوست گردشگری استان نیز در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: در مجموع نگاه ما در سه بخش فرهنگی، هنری و رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده و بنا داریم این سه بخش را با توازن پیش ببریم.

فرخنده عنوان کرد: در ماه‌های اخیر یکسری برنامه‌های مهم از جمله فعال کردن شورای فرهنگی عمومی در سطح مرکز استان و شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است و جلسات‌ به صورت فصلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: برای اولین بار در حوزه توانمندسازی مربیان قرآنی دوره توانمندسازی حرفه‌ای طرح بشری با حضور ۲۰۷ نفر از مربیان سراسر کشور در استان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: از ۲۳ بهمن آینده نیز چهار دوره دیگر با حضور هزار و ۲۰۰ نفر از فرهنگیان در شهرستان‌های بیرجند، فردوس و قاینات برگزار خواهد شد.

وی افزود: طرح مسجد، مدرسه، منزل با همکاری آموزش و پرورش برگزار و مورد استقبال قرار گرفت.

فرخنده با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از اولویت‌های دولت انقلابی و مردمی سیزدهم است، در دور دوم سفر اعتباری اختصاص یافت که صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه خانه فرهنگ در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود ادامه داد: پروژه سالن چند منظوره علامه فرزان بیرجند هم که از سال ۹۶ آغاز شده است حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن در اولویت است.

فرخنده بیان کرد: در دولت سیزدهم بخش اعظمی از پروژه‌های نیمه تمام با نگاه ویژه رئیس جمهور به این مقوله به اتمام خواهد رسید و شاهد رویش و جهش چشم‌گیری در حوزه فرهنگ استان خواهیم بود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور