فرماندار شهرستان خوسف در حاشیه رونمایی از اولین شمش طلای استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه خوسف به عنوان قطب معادن استان معرفی شده است و تعداد بسیار زیادی معادن در این شهرستان فعالیت می کند.
وی اظهار داشت: در شهرستان خوسف تعداد ۳۹ معدن فعال وجود دارد که خوسف به عنوان هاب طلا شرق کشور تبدیل شود و از همه ظرفیت های موجود جهت حمایت از سرمایه گذاری ها استفاده خواهیم کرد.
فرماندار خوسف میزان ذخایر معدن طلای شادان را ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و خاطر نشان ساخت:دهه فجر سال ۱۴۰۰ کارخانه فرآوری این معدن راه اندازی شود.
آخوندی اظهار داشت: یکی از موضوعات که باید به آن اهمیت داد توسعه منطقفه با استفاده از ظرفیت معادن می باشد و باید منافع و سرمایه گذاری های در حوزه معادن به توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد اشتغال بومیان و ایجاد زیرساخت بخش منجر شود.
وی ادامه دادم به صورت آزمایشگاهی میزان سه و نیم کبلوگرم طلا از این معدن استحصال شده است و میزان سرمایه گذاری در این معدن بیش از ۴ هزار میلیارد ریال می باشد.
فرماندار خوسف خاطر نشان ساخت: میزان اشتغال این معدن به صورت مستقیم ۳۰۰ نفر می باشد و کارخانه فرآوری این معدن میتواند در فرآوری محصولات سایر معادن بخش جلگه نیز کمک کند.
آخوندی ادامه داد: ظرفیت استحصال طلا در معدن طلای شادان ۳۰۰ کیلوگرم می باشد که به بیشترین ذخایر طلا در منطقه شرق کشور متعلق به این معدن می باشد.
فرماندار خوسف ادامه داد: شادان به عنوان یک خوشه صنعتی مطرح شده است و کار های اکتشاف، استخراج، فرآوری و صنایع معدن در بزرگترین معدن طلای شرق کشور احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: آزمایشگاه این معدن با بروز ترین امکانات و دستگاه سنگ شکن معدن تا پایان سال تکمیل خواهد شد و کارخانه فرآوری این معدن میتواند به فرآوری سایر معادن بخش نیز کمک کند.
وی اظهار داشت: یکی از نیازمندی های این معادن ایجاد پست ۱۳۲ کیلووات است که پیگیری های لازم جهت احداث آن در دست اقدام است که امیدواریم به زودی تامین اعتبار شود.
فرماندار خوسف اظهار داشت: ۵ معدن طلای شامل خونیک، شادان، کودکان، قلعه زری و ماهرآباد خوسف را به عنوان قطب معادن طلایی شرق کشور مطرح کرده است و امیدواریم به زودی این معدن به مرحله فرآوری محصولات خود برسند.
آخوندی اظهار داشت: معدن طلای کودکان با ۳۰۵ هزار تن ذخیره طلا تا پایان سال کارخانه فرآوری آن با سرمایه گذاری ۲۹۶ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
فرماندار خوسف اظهار داشت: با تاکیدات انجام شده بکارگیری نیرو در معادن با اولویت نیروهای بومی منطقه می باشد.
آخوندی یادآور شد: معدن طلای ماهر آباد یکی دیگر از معادن طلای شهرستان می باشد که ظرفیت آن ۳۹۸ هزار تن طلا و ۸۳۴ هزار تن مس می باشد که عملیات احداث کارخانه فرآوری در معدن شروع شده است.
وی ادامه داد: خوسف توانسته است در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی بسیار موفق بوده است و از همه ظرفیت های شهرستان جهت حمایت از سرمایه گذاری های استفاده خواهیم کرد و فرش قرمز برای سرمایه گذاران در شهرستان پهن شده است.
آخوندی ادامه داد: خوسف به دلیل پراکندگی بسیار زیاد و سهم اندک اعتبارات دولتی تنها سرمایه گذاری های بخش خصوصی می تواند در خصوص توسعه شهرستان نقش اساسی ایفا نماید و این موضوع به عنوان یکی از اولویت های کاری همه دستگاه های اجرایی تعیین شده است.
وی ادامه داد: شهرستان خوسف از لحاظ ذخایر طلا در استان رتبه یک را داراست و اولین طلای شمش طلای استان نیز در این استان استحصال شده است.
فرماندار خوسف اظهار داشت: برای احداث کارخانه فراوری معادن طلا در معادن شادان و کودکان حدود ۳۸۰ میلیادر ریال تسهیلات از محل کارگروه ملی اشتغال روستایی مصوب شده است و بیشتر این تسهیلات پرداخت شد ه است و در بازدید مسُولین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پرداخت تسهیلات از محل بانک های عامل زیر مجموعه وزارتخانه مصوب شده است که امیدواریم این تسهیلات را که به تسریع در راه اندازی این کارخانه ها کمک می کند به زودی اجرایی شود.
آخوندی ادامه داد: بزرگترین ذخایر معدنی دولومیت خاورمیانه نیز در شهرستان خوسف قرار داد و میازن دخایر معدن دولومیت در منطقه آبگرم میزان ۲۰۰ میلیون تن می باشد.
فرماندار خوسف از همکاری همه دستگاه های اجرایی استان و شهرستان و همچنین مردم تقدیر و تشکر کرد و گفت: راه اندازی این معدن جز با همکاری این ارگان ها انجام نمی شد
این گزارش حاکیست اعضای هیات مدیرها شرکت های سرمایه گذاری خوارزمی و کارنصد صدر جهان ضمن بازدید از معدن طلای شادان در جریان آخرین وضعیت این معدن قرار گرفتند