عضو هیئت مدیره انجمن خوشنویسان ایران گفت: رسالت هنرمند انتقال پیام زیبا و اثرگذار با خط زیباست چراکه زیبنده نیست احادیث و روایات و آیات قرآن که ناقل اثرگذارترین پیام‌ها در زندگی آنان است، با خط الکترونیکی و کامپیوتری نگاشته شود.
مجتبی ابراهیمی، در مورد سابقه فعالیت در عرصه خوشنویسی اظهار کرد: از سنین ۹ یا ۱۰ سالگی شوق زیبا نویسی بدون هیچ گونه آموزشی در وجودم بود و دائما مورد تشویق معلمانم قرار می‌گرفتم، اما به صورت حرفه‌ای از ۱۶ سالگی با شرکت در کلاس‌های خوشنویسی انجمن خوشنویسان بیرجند این حوزه را دنبال کردم.
وی که اولین و تنها دارنده درجه استادی در خط نستعلیق از انجمن خوشنویسان ایران در خراسان جنوبی است، ادامه داد: اکنون به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران از بین ۲۵ کاندیدا با رای اعضای منتخب مجمع نمایندگان انجمن خوشنویسان کشور انتخاب شدم.
این هنرمند خوشنویسی بیان کرد: این مجمع معمولا هر چهار سال یکبار برگزار شده و افرادی که به عنوان شورای عالی انجمن خوشنویسان کشور انتخاب می‌شوند در واقع سیاستگذاری‌های ملی در حوزه خوشنویسی را انجام می‌دهند.
ابراهیمی با بیان اینکه برای اولین بار به عنوان نماینده خوشنویسان استان به همراه استاد مهدی اسماعیلی مود در این مجمع شرکت کردم که مورد لطف و مهر اساتیدعزیز خوشنویسی در کشور قرار گرفتم، تصریح کرد: قطعا برای پیشرفت و تحول در خوشنویسی نیاز به تحول متناسب با شرایط حاضر هستیم.
آموزش متناسب با مدل‌های اقتصایی
وی با بیان اینکه در بحث آموزش نیازمند مدل‌های جدید متناسب با نسل حاضر هستیم، افزود: در بحث پژوهش نیز به تئوری و مبانی نظری مدون و قابل دفاع با بهره گیری از آثار اساتید معاصر و قدما نیاز داریم.
این هنرمند خوشنویسی با بیان اینکه در حوزه مسائل اداری و مالی نیازمند ارائه طرح‌های نوآورانه و خلاقانه در بحث تجاری سازی و اقتصاد هنر هستیم، اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری توسط هنرمندان در زمان گذشته صورت گرفته و ما میراث دار هستیم، اما عمده‌ترین نقیصه عدم تطابق و اصلاح برخی رویه‌ها متناسب با نیازهای عصر جدید است.
ابراهیمی با ارائه پیشنهادات برای رفع کاستی‌ها در این عرصه، ادامه داد: تحول نظام مند و تدوین چشم انداز، اهداف بلند مدت و برنامه عملیاتی قابل دستیابی و سنجش از جمله مهم‌ترین پیشنهادات بوده که در انجمن خوشنویسان به دلیل پرداختن به اصل هنر خوشنویسی کمتر به آن پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه تلاش‌ها انگشت شمار بوده و بیشتر از نظر تعدد در برنامه‌ها از جمله نمایشگاه‌ها تفاوت ایجاد کرده است، افزود: خوشنویسی و قابلیت‌های آن می‌تواند در زندگی مردم جاری و ساری باشد به شرط آنکه ما برای آن برنامه داشته باشیم.
درج نقوش خوشنویسی در البسه و ظروف
ابراهیمی ادامه داد: درج نقوش خوشنویسی در البسه متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، ظروف و سایر موارد، استفاده از خط زیبا برای پیام‌های اثرگذار مقامات ملی یا استانی، استفاده از خط زیبا و اصولی در تبلیغات محیطی و آموزش اصولی آموزش دهندگان خوشنویسی در مدارس می‌تواند به توسعه و بالندگی بیش از پیش این هنر کمک کند.
وی با بیان اینکه خوشنویسی و اساسا خط نستعلیق را عروس خطوط اسلامی گفته‌اند، تصریح کرد: کامل‌ترین نوع خطوط و به تعبیری سخت ترین آن‌ها خوشنویسی است که در بررسی تاریخ متوجه می‌شویم از نظر زیبانویسی کشوری با قدمت ایران کمتر یافت می‌شود.
ابراهیمی، عشق و علاقه الهی را رمز ماندگاری خود در این رشته هنری می‌داند و افزود: به قول شاعر؛ عشق ما را پی کاری به جهان آورده است ادب این است که مشغول تماشا نشویم.
وی با بیان اینکه خدا را شاکرم که متوجه این عشق الهی در وجودم شدم، تصریح کرد: عشق، عشق و باز هم عشق باعث شد دست از این هنر نکشم؛ به نحوی که زمان نگارش خط اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوم.
ابراهیمی ادامه داد: جایگاه حال حاضر را چندان مطلوب نمی‌بینم و این توجه ویژه و بیش از پیش متولیان را می‌طلبد چرا که به عنوان نمونه امتیازات خوشنویسی از برنامه آموزشی فرهنگیان حذف شده و این یعنی برای نهادی که در ایجاد خط نیکو برای دانش‌آموزان نقش اساسی دارد کم رنگ شده و با روش‌های جایگزین سعی در تحقق این امر هستند.
آینده خوشنویسی باید رنگ اقتصادی بگیرد
وی افزود: آینده این هنر باید برای افرادی که به طور بالقوه به آن فکر می‌کنند رنگ و بوی عشق توام با اقتصاد به خود بگیرد؛ در غیر این صورت در شکل سنتی خود باقی می‌ماند و نسل جدید که به شدت درگیر مسائل اقتصادی و معیشتی هستند به سمت آن نخواهند آمد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور