مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: سالانه بیش از ۶ هزار نفر مبلغ و روحانی برای امر تبلیغ وارد استان می‌شوند.

حجت الاسلام احمد رضایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) و هفته تبلیغ و اطلاع‌رسانی افزود: این تعداد مبلغ اکنون در حال فعالیت هستند و بیش از ۶۰۰ هزار روز تبلیغ انجام می‌شود.

وی گفت: همایش «گام دوم تبلیغ» فردا با حضور مسوولان کشوری و استانی در استان برگزار می‌شود که مقدمه‌ای برای خلق کنگره ملی تبلیغ در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی بیان کرد: تجلیل از فعالان فرهنگی در حوزه‌های مختلف و سخنرانی یکی از سران قوا از جمله برنامه‌های این همایش است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت مبلغان در استان افزود: روحانیون مبلغ در روستاها با اولویت بالای ۱۰۰ خانوار مستقر می‌شوند و در حال حاضر ۲۲۶ خانه عالم در استان فعال است.

وی عنوان کرد: امسال ۱۰ روحانی جدید نیز جذب و در استان مستقر خواهند شد و مجموع روحانیون مستقر با سازمان تبلیغات به ۱۰۵ نفر خواهد رسید.

حجت‌الاسلام رضایی تصریح کرد: میانگین حق‌الزحمه‌ای که به روحانیون مستقر در روستاها حتی نقطه صفر مرزی پرداخت می‌شود ۹۰۰ هزار تومان است.

وی اظهار داشت: در مناسبت‌های طول سال در استان مشکلی درخصوص روحانیون نداریم اما در زمینه استقرار روحانی کمبود داریم و به راحتی می‌توانیم ۵۰ روحانی را جذب کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای خلقت عالم و انسان‌ها خداوند اهدافی داشته است و رسیدن به اهداف خلقت نیاز به تبلیغ، تبیین و ترویج دارد.

وی تصریح کرد: اهمیت تبلیغ بر هیچکس در همه حوزه‌ها به ویژه دین بر کسی پوشیده نیست با خلقت آدم تبلیغ هم شکل گرفته است، تا پایان اسلام تبلیغ دین ادامه خواهد داشت چون مقطعی موردی و کوتاه مدت نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تبلیغ یک ضرورت بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اظهار داشت: اگر برخی انسان‌ها به درجه بالایی از کمال رسیده‌اند در سایه تبلیغ و اطلاع رسانی بوده است.

وی عنوان کرد: اگر انقلاب یا بعثت پیامبر(ص) برای مردم نهادینه شد با تبلیغ بوده است پس اگر دین قرار است توسعه پیدا کند باید تبلیغات ادامه داده باشد.

حجت الاسلام رضایی یادآور شد: در حال حاضر شاهد حمله و هجمه تمام عیار دشمنان هستیم، در واقع با یک جنگ ترکیبی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی گفت: دشمنان تمام ارزش‌های مادی و معنوی ما را مورد هجمه قرار دادند امروز سلامت مردم ما را در خطر انداخته‌اند حتی جلوی ماسک که قرار بود از کشورهای دیگر برای ما ارسال شود را گرفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی افزود: امکانات بهداشتی را از ما دریغ داشتند، جنگ اقتصادی با ما دارند تا می‌توانند تحریم‌ها را روز به روز شدیدتر می‌کنند و اخلاق و معنویت حتی جمعیت ما را مورد هدف قرار داده‌اند.

وی بیان کرد: در جنگ نرم باید نهادهای دینی حوزوی تلاش کنند حمله دشمن را نه تنها دفع بلکه بر دشمن غلبه پیدا کنند برای مقابله با دشمن باید یکسری زیرساخت‌ها و امکانات زیرساختی را تهیه و برنامه هایی برای دفع حمله داشته باشیم.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: یکی از این اقدامات ساخت مساجد، هیئات مذهبی حتی دانشگاه‌ها، مدارس و کانون‌های فرهنگی انجمن‌های اسلامی و خانه‌های عالم و سایر است.

وی تصریح کرد: بایستی سربازانی برای جنگ نرم در حوزه‌های علمیه پرورش دهیم و به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه داریم فضای تبلیغ دینی را برای مبلغان ایجاد کنیم، خروجی‌های حوزه علمیه را سازمان برای تبلیغ و ترویج دین بکار می گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: مبلغان دین پرچمداران مکتب اهل بیت و وارثان اولیای الهی هستند در طول سال وظیفه تبلیغ دین و اعزام مبلغ بر عهده سازمان تبلیغات و برخی نهادهای وابسته و حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان اینکه تبلیغ به دو شکل بلندمدت و کوتاه مدت است گفت: برخی روحانیون به صورت مستمر در روستاها و مناطق مشغول فعالیت هستند و برخی به صورت مناسبتی اعزام می‌شوند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۱۸۰ مسجد در استان بیان کرد: از این تعداد یکهزار و ۵۴۰ مسجد در مناسبت‌ها و ۵۸۹ مسجد در طول سال به صورت شبانه‌روزی فعال است همچنین در ۸۶۰ مدرسه نماز برگزار می‌شود که قسمت عمده آنها امام جماعت دارند.

وی تاکید کرد: سیاست فرهنگی ما این است که سمت و سوی فعالیت مساجد به سمت مساجد تراز اسلامی و انقلاب باشد به همین دلیل امروز به دنبال این هستیم مساجد از حالت نمازخانه بودن خارج شود و به اجرای برنامه و توسعه فعالیت‌های فرهنگی بپردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امام جماعت‌ها در مساجد امامت کنند نه فقط پیش نماز باشند افزود: مسجد تراز اسلامی و انقلاب بایستی مشکل‌گشای حداقل محله خود باشد.

وی اظهار داشت: در مساجد به سمت مسجد محله محور و محله مسجد محور پیش می‌رویم و این از سیاست‌های جدید سازمان تبلیغات اسلامی است، برخی مساجد اکنون تقریبا نیاز محله را برطرف می‌کنند.

رضایی با بیان اینکه مسجد باید درد همه اهل محل را برطرف کند عنوان کرد: لازمه آن این است که ائمه جماعات و هیات امنای مساجد کمیته‌های فرهنگی، توسعه و پشتیبانی و سایر را در مساجد راه اندازی کنند و در هر مسجد هیات اندیشه‌ورز شکل بگیرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر سازمان تبلیغات اسلامی در مرحله نخست ۱۲ امام محله و ۹ امام روستا را تحت پوشش قرار داده است و این طرح طی فرایندی در حال رشد است به این امید که روزی همه امامان جمعه و جماعات در این جایگاه قرار بگیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی از مسوولان هیئات مذهبی و ائمه جمعه و جماعات درخواست همکاری داریم پایگاه‌های اجتماعی در برخی مساجد حاشیه شهر بیرجند برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: از همه دستگاه‌های اجرایی که در حوزه فرهنگی دغدغه‌ دارند  و از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند درخواست داریم محور فعالیتهای خود را مسجد و محله قرار دهند، از موازی‌کاری پرهیز کنند و همه ظرفیت‌ها را تجمیع کنند در این صورت بدون شک بهره و موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه یک هزار و ۳۷۰ هیات مذهبی تاکنون در استان شناسایی و ثبت شده است گفت: هیئات مذهبی بازوان خوبی برای نظام هم در دوران دفاع مقدس و هم بحران‌هایی که ایجاد می شود در طول سال هستند.

وی افزود: در دوران شیوع بیماری کرونا هیئات مذهبی از اولین تشکل‌های مردمی بودند که برای ضدعفونی، مساعدت به افراد آسیب پذیر یا آسیب دیده، کمک‌های نقدی و سایر پای کار آمدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: هیئت‌های مذهبی استان در امر مبارزه با کرونا، حمایت از خانواده‌های آسیب دیده از کرونا و بخشش اجاره بهای مستاجرین در دوران شیوع بیماری کرونا پیشتاز بوده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر یکهزار و ۶۳۱ مداح و ستایشگر اهل بیت در سامانه کشوری طوبی ثبت شده و فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن، برگزاری محفل انس با قرآن، صدور بیش از پنج هزار گواهینامه آموزشی و آموزش ۱۵ هزار نفر قرآن آموز از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه قرآن است.

وی از فعالیت ۷۰ مؤسسه قرآنی و ۲۰۰ خانه قرآن شهری و روستایی در استان خبر داد و گفت: بیش از ۲ هزار جلسه قرآنی در سطح استان فعالیت دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی پرورش حفّاظ و اعطای مدرک حفظ تا سطح دکترا را یکی از برنامه‌های سازمان تبلیغات دانست و افزود: در حال حاضر چهار مدرسه علوم و معارف قرآنی در سطح استان فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: فعالیت در فضای مجازی، برگزاری گفتمان دینی در مدارس و مساجد، اعزام مبلغات در طول سال، آموزش مبلغات سنتی از دیگر فعالیت‌های سازمان است.