رییس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: ۲ متخصص جراحی پیوند اعضا در استان جذب شدند و با راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند در آینده نزدیک مشغول به کار می‌شوند.

هادی دهقان روز شنبه در حاشیه بازدید رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از بیمارستان رازی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت استان درخصوص پیوند اعضا نسبت به سایر استان‌های کشور مقداری عقب‌تر است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی درخصوص پیوند اعضا با چالش‌هایی از جمله بُعد مسافت و نبود متخصص مواجه است که تا حدودی این مشکل در حال رفع شدن است.

رییس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی اظهار داشت: با جذب ۲ متخصص جراح و پیوند اعضا اکنون تخصص‌های لازم در استان کامل شده است و از نظر تجهیزات و فضا نیز در استان مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بخش پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند در آینده نزدیک افتتاح می‌شود اظهار داشت: بخش مورد نظر تکمیل و تمامی تجهیزات مورد نیاز آن فراهم شده است ولی باید به تایید وزارت بهداشت برسد.

دهقان عنوان کرد: رییس اداره پیوند وزارت بهداشت امروز از این بخش بازدید کرد سپس اگر بخش مورد تایید قرار گرفت مجوزهای لازم اخذ و فعالیت این بخش آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: از شروع فعالیت مرکز در استان (سال ۹۰) تاکنون ۳۰ پیوند عضو در استان انجام شده است در حالیکه نیاز استان خیلی بیشتر بود و به دلیل بُعد مسافت نتوانستیم روند تکمیل درمان را انجام دهیم.

رییس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: با راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در استان خواهیم توانست تمامی اعضای مورد نیاز بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز پیوند ارجاع دهیم.

وی افزود: تا سال ۹۶ سه هزار و ۶۰۰ نفر کارت اهدای عضو در استان صادر شده است اما از آن زمان تاکنون ثبت‌نام از طریق سامانه الکترونیکی انجام می‌شود و آمار دقیق در دسترس ما نیست.

دهقان بیان کرد: داوطلبان اهدای عضو می‌توانند با ثبت‌نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center در این عمل خیر داوطلب شوند.

اولین دوره آموزشی فراهم آوری اعضای پیوندی با عنوان آیروس (Iranian OPU supporting system) امروز (۳۱ خرداد) در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به مدت چهار روز آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، گروه‌های هدف در این دوره شامل نماینده ولی فقیه، استانداری، ائمه جمعه، خیران، معتمدان شهری، دانشگاهیان، پزشکان، متخصصان بیهوشی، پزشکی قانونی، روانشناسان و مددکاران اجتماعی، دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری، مدیران و مسئولان پرستاری، پرستاران بخش‌های ویژه دولتی و غیردولتی است.

این کارگاه به جنبه‌های مختلف اهدای عضو (معاینه و تشخیص مرگ مغزی، نگهداری فرد مرگ مغزی، نحوه رویارویی با خانواده هنگام مرگ مغزی) با هدف ارتقای فرهنگ اهدای عضو از افراد مرگ مغزی، ارتقای آموزش و پژوهش درزمینه فراهم آوری اعضای پیوندی و پیوند اعضا و کمک به تشکیل سیستم منسجم اهدای عضو در کشور می‌پردازد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، فقط روز نخست این دوره حضوری برگزار می‌شود و باقی آن از طریق ویدئو کنفرانس به‌طور مجازی ادامه می‌یابد.