مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال موردی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده، اما باید مراقبت‌های لازم را انجام داد.

محمدعلی بخشی  کرد: در پی شروع فصل گرما و ماه‌های پرخطر از نظر آغاز فعالیت و رشد، تکثیر و فراوانی کنه‌ها شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: در این راستا شهروندان باید از تماس غیرضروری با دام زنده و یا مصرف گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه دام تهیه و در چرخه مصرف وارد می‌شود، جداً خودداری کنند.

بخشی با بیان اینکه مردم برای پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو از خرید و مصرف گوشت ذبح غیرمجاز خودداری کنند، گفت: مردم هنگام خرید گوشت قرمز از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان کامل حاصل کرده و ترجیحاً فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در دام علائم بالینی خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان به این بیماری پی برد، بنابراین دامی که در کشتارگاه و با نظارت بهداشتی دامپزشکی ذبح می‌شود، لاشه آن کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت در سالن‌های پیش سرد و سردخانه‌ها در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دمای پایین پس از اطمینان به از بین رفتن آن، گوشت و آلایش خوراکی وارد چرخه مصرف انسانی می‌شود.

وی خطاب به دامداران گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری سمپاشی است که در این راستا با تمهیدات انجام شده سموم مورد نیاز به اندازه کافی تأمین شده و دامداران می‌توانند برای تهیه آن به نزدیکترین داروخانه دامپزشکی مراجعه و سموم مورد نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه و استفاده کنند.

بخشی خاطرنشان کرد: تماس با دام آلوده، ذبح، قطعه کردن لاشه تازه، مصرف گوشت تازه‌خام و نیم‌پز، تماس با خون و ترشحات دام بیمار و گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست دام از مهم‌ترین راه‌های انتقال این بیماری به انسان است که رعایت حفاظت فردی و استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه و عینک توصیه بهداشتی دامپزشکی است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور