🔹مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: آزمایش غربالگری مولکولی و روش NAT آرزوی ۲۰ ساله ای است که در دولت سیزدهم محقق شد.
مصطفی جمالی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: با راه‌ اندازی آزمایش غربالگری مولکولی هم اینک قادر هستیم عوامل ویروسی همچون ایدز را در کمتر از سه یا چهار روز تشخیص دهیم.
🔹وی تصریح کرد: صد درصد نیازهای خونی و فرآورده‌های خونی کشور تأمین شده و هیچ کمبودی نداریم.
🔹به گفته وی؛ ذخایر خون کشور را از میانگین چهار روز به هشت روز رسانده ایم.
🔹مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه سازمان انتقال خون سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مراجعه کننده دارد، اضافه کرد: سال گذشته ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر خون اهدا کردند.
🔹به گفته وی؛ سازمان انتقال جون با جمعیتی در ارتباط است که به عنوان افراد اهدا کننده خون و نجات دهنده جان سایر انسان‌ها بهترین انسان‌های روی زمین هستند.
🔹جمالی از اهدای کنندگان خون به عنوان سرداران گمنام و از کارمندان انتقال خون به عنوان سربازان عرصه سلامت یاد کرد و گفت: سالی سه و نیم میلیون واحد خون و فرآورده در سطح مراکز درمانی کشور استفاده می‌شود.
🔹وی با اشاره به کمبود نیرو در سازمان انتقال خون کشور، گفت: اهدای خون یک کار خیر و بشردوستانه است و وظیفه داریم در کل کشور شرایط اهدای خون را فراهم کنیم و در خراسان جنوبی هم در زمینه تجهیز مراکز آمادگی داریم.
🔹جمالی بیان کرد: در حال حاضر ذخایر خونی کشور متوسط بالای هشت روز است در حالی که در دولت‌های گذشته سه و چهار رو بیشتر نبود، به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان ذخایره خونی خود استان جوابگو بود هرچند ما از سایر استان‌ ها هم ذخایر خونی O منفی ارسال کردیم.
🔹وی با بیان اینکه تمام مراکز خون گیری کشور را در راستای بررسی مشکلات به صورت میدانی مورد بازدید قرار می‌دهیم، بیان کرد: استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار با حمایت دولت سیزدهم افزایش یافته است.
🔹رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: شاخص‌های اهدای خون در ایران همچون کشورهای پیشرفته است و در سال گذشته هم از این حیث، رتبه برتر آسیا را کسب کرد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور