معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی‌ گفت: لازم است به مفاد سند سازگاری با کم‌آبی، پیوست فرهنگی و حقوقی الحاق شود تا در تحقق برنامه‌های آن اثرگذار باشد.

محمد فرهادی در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: این پیوست‌ها می‌تواند در زمینه توجیه جامعه هدف برای کاهش برداشت از منابع آبی مؤثر باشد.

وی به برنامه صرفه‌جویی ۱۷۵ میلیون متر مکعبی برداشت از منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: ۱۶۴ میلیون متر مکعب از این رقم در بخش کشاورزی است و ۱۲۳ میلیون متر مکعب در حوزه اصلاح چاه‌های کشاورزی صرفه‌جویی داشته‌ایم.

معاون استاندار خراسان جنوبی از مراودات کشاورزان استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی گفت و تصریح کرد: طبق سند سازگاری با کم‌آبی، مدیریت منابع آبی در خراسان رضوی معطوف به جلوگیری از اضافه برداشت از تعداد چاه‌های غیرمجاز است.

وی با تاکید بر متفاوت بودن شرایط برای ۲ استان که نیاز به بازنگری دارد افزود: در خراسان جنوبی، تعدیل و اصلاح پروانه مشکلات اجتماعی در پی دارد و با توجه به شرایط خاص استان در سال جاری و کم‌بارشی و خشکسالی بی‌سابقه، در موضوع تعدیل پروانه‌ها به صد درصد نرسیدیم.

فرهادی به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه مدیریت منابع آبی اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی در اجرای شیوه‌نامه‌های نوین آبیاری اقدامات خوبی انجام داده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۲ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در سطح استان اجرا شد و اکنون نیز ۱۲ هزار هکتار در حال اجرا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شتاب گرفتن روند اجرای این پروژه‌ها در راستای استفاده بهینه از منابع آبی، ردیف‌های ملی ویژه نیاز دارد.

وی افزود: زیرساخت‌های هزار هکتار گلخانه نیز در استان مهیا شده و پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان، بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را شتاب می‌بخشد.

فرهادی گفت: در راستای احیای قنوات و استفاده بهینه از این ظرفیت و نیز کمک به معیشت کشاورزان، اعتبارات ملی نیاز داریم.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ به عنوان طرح پایلوت کشوری نخستین بار در نشست شورای عالی آب تصویب و از سوی وزارت نیرو ابلاغ شد.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی این سند به دلیل خشکسالی شدید و کرونا یک سال با تاخیر یعنی از سال گذشته اجرایی شد.

فاز نخست این سند از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۶ ادامه دارد که در مجموع در این سال‌ها باید ۱۷۵.۹ به صورت تجمعی صرفه‌جویی شود که از این میزان، ۱۶۴ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، ۹.۵ میلیون متر مکعب در بخش شرب، ۱.۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت و ۰.۹ میلیون متر مکعب در بخش فضای سبز است.

همچنین در فاز دوم این طرح که از ۱۴۰۷ آغاز می‌شود و تا ۱۴۱۲ ادامه دارد، باید ۱۲۲ میلیون متر مکعب فقط در بخش کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم.