مدیر اجرایی برنامه های سخنرانی علمی_ تخصصی هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری کارگاه “نقاشی نوگرا ” با حضور دکتر محمد معمارزاده عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) تهران ، از ۲۷ تا ۲۹ آذرماه ۹۸ خبر داد.

بلقیس افضلیان با بیان این که کارگاه “نقاشی نوگرا ” چهارشنبه تا جمعه، هر روز ۸ تا ۱۲ صبح و ۱۵ تا ۱۸ عصر برگزار می گردد، ادامه داد: علاقه مندان تنها تا ۲۶ آذرماه مهلت دارند جهت ثبت نام از طریق درگاه https://khj.farhang.gov.ir/fa/registration اقدام نمایند. به گفته وی محل برگزاری کارگاه، نگارخانه سرو باغ اکبریه بیرجند خواهد بود.

مدیر اجرایی برنامه های سخنرانی علمی_ تخصصی هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش توضیحاتی درباره هنرهای نوگرا ارائه داد و بیان کرد: هنرهای نوگرا آثاری هستند که از نیمه دوم سده ۱۹ میلادی به این سوی و در پی شکل گرفتن جریان های هنری نوآور پدید آمدند. افضلیان آثار و مکتب های فکری مرتبط با این روند را موجب ایجاد دگرگونی هایی در هنرهای تجسمی ایران از دهه ۱۹۴۰ میلادی به بعد عنوان کرد و افزود: دامنه تاثیرات این نوع هنر، حتی به هنرهای نمایشی نیز کشیده شد. از سویی مهم ترین تحول در نوگرایی هنری در ایران را می توان پیامد تغییرات اجتماعی شکل گرفته در دهه ۴۰ و ۵۰ دانست.

به گفته وی نقاشی نوگرای ایران زمانی پدیدار شد که واقع نمایی همچون روش مسلط در حیطه نقاشی رسمی ایران تثبیت شده بود.هر چند این واقع نمایی (که مشخصا با نقاشی کمال الملک معرفی می شود) با واپسگراترین شکل هنر اروپایی دوران خود قرابت داشت، اما در چارچوب تحولات تصویری در ایران درست و به مثبت ترین معنای کلمه در جای مناسبش قرار گرفته بود.

افضلیان با اشاره به این که نقاشی نوگرا در طی سال های ۱۳۸۹، ۹۰ و ۹۱ با حضور دکتر محمد معمارزاده وارد خراسان جنوبی شد، بیان کرد: در طی سال های ۹۲ تا ۹۷ نیز استادانی همچون کاظم چلیپا، احمد وکیلی و محمد ابوترابی اقدام به آموزش نقاشی نوگرا نمودند.

وی برگزاری کارگاه “نقاشی نوگرا ” در هفته جاری را، چهارمین حضور دکتر محمد معمارزاده در خراسان جنوبی دانست و گفت: تاکنون ۷ کارگاه در این زمینه توسط اساتید برجسته کشوری برگزار شده است.

گفتنی است دکتر محمد معمارزاده از نقاشان نوگرای معاصر ایران و دارای مدرک دکتری پژوهش هنر می باشد.
شایان ذکر است کارگاه تخصصی “نقاشی نوگرا” از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ایران و حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد.