#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با ردگیری موارد مثبت و شناسایی سریع افراد در تماس با بیماران کرونایی، شاهد بودیم که آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا روز به روز کمتر شد.

کامبیز مهدی‌زاده شامگاه پنجشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی افزود: در کنار تلاش همکاران حوزه بهداشت و درمان، طرح شهید سلیمانی هم واقعا کمک کرد.

وی گفت: شناسایی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و در معرض خطر، زمینه کاهش آمار را در هفته‌های اخیر فراهم کرد.

رییس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی همکاری و همدلی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد استانی مدیریت کرونا با هدایت استاندار را از عوامل این موفقیت دانست و اظهار داشت: همراهی صنوف و مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اعضای اصلی جامعه هستند نیز باعث شد که شاهد کاهش آمار مبتلایان و موارد بستری و فوت بر اثر ویروس کرونا باشیم.

وی افزود: متاسفانه دورهمی‌ها همچنان شایع‌ترین راه انتقال بیماری است و تقاضا می‌کنم مردم این دستاورد خوب را حفظ کنند بخصوص با توجه به این که اولین مورد کرونای انگلیسی هم وارد کشور شد و راه‌های انتقال این ویروس همان راه‌هایی است که تاکنون بوده است.

مهدی‌زاده درباره نحوه ادامه محدودیت‌ها گفت: تا الان رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها و محدودیت‌های هفته بعد اعلام نشده و به محض اعلام، اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۲ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که در نتیجه ۲۰ بیمار جدید شامل ۲ بستری و ۱۸ سرپایی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۲۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد آزمایش ۲۹ نفر مثبت شده است.

وی افزود: ۱۱ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی چهار نفر وخیم است.

وی بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته ۳۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۳۴ بیمار شامل ۱۴ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع کرونا در خراسان جنوبی که روز پنجشنبه یازدهم دی اعلام شد، ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند و فقط بیرجند در وضعیت نارنجی (پرخطر) است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و پیش از اجرای محدودیت‌های جدید، هفت شهرستان استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) بودند.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرها از اول آذر امسال همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی آغاز شد و وضعیت سه‌گانه و نوع محدودیت‌های مرتبط، متناسب با روند بیماری در هر شهر تعیین و اعمال می‌شود.

اولین مورد ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی این ویروس اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری کووید ۱۹ بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه سه رقمی و فوتی‌های کرونا در عین ناباوری دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این روند نزولی ادامه دارد.

پس از سه ماه اولین بار در ۲۴ ساعت گذشته مورد جدید فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت و اعلام نشد.