استاندار خراسان جنوبی گفت: کادرسازی یکی از برنامه‌های در دستور کار است تا نیروهای جوان، انقلابی، باسواد، باانگیزه و تازه‌نفس پست‌های کلیدی استان را برعهده بگیرند.

جواد قناعت روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه استاندار خراسان جنوبی که با حضور وزیر کشور در سالن فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد افزود: برنامه‌ اصلی دولت سیزدهم ایجاد تحول انقلابی در بخش‌های مختلف و حوزه‌های مدیریتی است و تحول به معنای جوان‌گرایی در مسوولیت‌ها است.

وی گفت: خراسان جنوبی نیروهای با استعداد و با انگیزه‌ای دارد ولی کادرسازی خوبی تا الان انجام نشده است.

استاندار جدید خراسان جنوبی ادامه داد: ابرچالش امروز خراسان جنوبی خشکسالی و بی‌آبی است که انتقال آب خلیج فارس به استان را به‌جد پیگیری می‌کنیم اما همه استان در این زمینه باید دیده شود.

وی با بیان اینکه دغدعه‌های مردم خراسان جنوبی جزو اولویت‌هایش خواهد بود گفت: از تلاش‌های آقای ملانوری استاندار خراسان جنوبی در طول دوره خدمتی ایشان تشکر می‌کنم و برای ایشان توفیق، سربلندی و خدمت در سنگرهای دیگر نظام را خواهانم.

قناعت اظهار داشت: با توجه به برخی اقدامات که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد یعنی دوری از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دلبستن و امید داشتن به نظام سلطه و عدم توجه به بیانات مکرر مقام معظم رهبری و شرایط خاصی که ویروس منحوس کرونا در جامعه ایجاد کرده، همه اینها باعث شده که مردم عزیز کشورمان در شرایط بسیار سختی قرار بگیرند.

وی بیان کرد: به برکت انقلاب  اسلامی، پیشرفت‌های مختلف کشورمان زبانزد داخل و خارج از کشور قرار گرفته و این باعث شده وظیفه دولت سیزدهم در خدمت به مردم مضاعف شود و وظیفه ما است که تک تک شاخص‌های توسعه‌ای را ارتقا دهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نگاه هوشمندانه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب چراغ راهی برای یافتن مسیر رسیدن به اهداف آرمان‌خواهانه نظام در مسیر پیش‌رو است و با تلاشی که در رییس جمهوری و وزرا وجود دارد، تحول در حوزه‌های مدیریتی رخ خواهد داد.

وی تحول را احیای اعتماد و امید در مردم از طریق یکی کردن حرف و عمل مسوولان دانست و اضافه کرد: به این معنا که توزیع عادلانه اعتبارات براساس ظرفیت‌های هر منطقه باشد، تحول یعنی مردمی بودن، ارتقای شفافیت‌ها و انضباط مالی که مشروعیت مسوولان نظام است.

قناعت گفت: یکی از موضوعاتی که شخص رییس جمهوری دنبال می‌کنند این است که مسوولان باید انضباط و طهارت مالی داشته باشند.

وی از تحول به معنای خرد جمعی و تکیه بر عقلانیت نام برد و افزود: خراسان جنوبی با وجود ظرفیت‌های معدنی، شرایط کشت برای محصولات ارزشمند کشاورزی و هم مرز با کشور افغانستان، وسعت زیاد و جایگاه سیاسی و جغرافیای کلیدی متاسفانه در شرایط قابل قبولی به لحاظ شاخص‌های توسعه اقتصادی قرار ندارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مشارکت مردم خراسان جنوبی در تمام انتخابات‌ نشان از این است که مردم این استان به نظام مقدس جمهوری اسلامی خیلی پایبند هستند ولی کمترین بهره را از منابع ملی می‌برند.

وی افزود: متاسفانه وقتی شاخص‌های اقتصادی و رونق اقتصادی را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که این استان رتبه خوبی ندارد، به عنوان مثال سهم بخش کشاورزی ما از تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی کشور، ۱.۳ درصد است یعنی رتبه بیست و هفتم کشور که اصلا رتبه خوبی نیست.

قناعت گفت: سهم بخش صنعت استان ما از صنعت کشور ۲ دهم درصد است و رتبه سی و یکم کشور را داریم یا در بخش خدمات رتبه بیست و نهم کشور را داریم که اینها همه نشان می‌دهد علیرغم اینکه کارهای خوبی در گذشته صورت گرفته، خراسان جنوبی در آیتم‌های رشد اقتصادی وضعیت خوبی ندارد.

وی ادامه داد: فضای بسیار خوبی در دولت، مجلس و قوه قضاییه ایجاد شده است و خراسان جنوبی علاوه بر ظرفیت‌هایی که در استان دارد، پتانسیل‌هایی هم در کشور دارد و الان زمان حرکت و تحول است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان تولیدکننده نخست زرشک در کشور است گفت: اما مردم دغدغه فروش محصول را دارند که باید به این سمت کمک کنیم تا زرشک به قیمت واقعی به فروش برسد و با پیگیری‌های صورت گرفته این قول را به مردم می‌دهم که طی دو یا سه هفته آینده زرشک باقیمانده روی دست مردم را با قیمت خوب به فروش برسانیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مسائل اقتصادی کشور و اشاره ایشان به موضوع خام‌فروشی و صادرات فله‌ای سنگ‌های قیمتی معدنی و فرآوری آنها در خارج و بازگرداندن مجدد آنها به کشور گفت: مقام معظم رهبری حتی در مورد فرآوری نشدن زعفران جنوب خراسان هم تذکر دادند که این نشان می‌دهد در این زمینه باید کارهای جدی صورت گیرد.

قناعت گفت: ما باید از ظرفیت‌های معادن استان در راستای توسعه پایدار استفاده بهینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مردم خراسان جنوبی بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان است اضافه کرد: یکی از دغدغه‌ها و پیگیری‌های بنده بازگشایی بازارچه‌های مرزی این استان خواهد بود و موضوع پایدارسازی بازارچه ماهیرود و احیا و توسعه مرز یزدان را پیگیری خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی درباره دوبانده کردن جاده‌های استان هم گفت: بهبود جاده‌های استان و اتمام پروژه‌های زیرساختی در حوزه راه مورد توجه است.

وی با تاکید بر اینکه پروژه راه‌آهن استان پیگیری می‌شود افزود: همچنین توسعه معادن و فرآوری در استان به جای خام‌فروشی از اولویت‌ها است.

قناعت عنوان کرد: امروز مردم خراسان جنوبی با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند که لازم است با دیپلماسی مرزی و حمایت از کشاورزان، اصلاح الگوی کشت، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت معادن و صنعت استان و ایجاد فضای همدلی و یکصدا این مشکلات را حل کرده و مسیر را جلو ببریم.

وی گفت: آنچه در خراسان جنوبی مهم است موضوع کار و تلاش و رشد و ارتقای اقتصادی است که این اهداف در فضای همدلی محقق خواهد شد و در زمینه شکوفایی ظرفیت‌های خراسان جنوبی پیشتکار، همدلی و همصدایی و توجه ملی نقش موثری دارد.

“جواد قناعت” که در جلسه چهارشنبه سوم آذر ماه هیات وزیران به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت، امروز (هشتم آذر) با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی، معارفه شد و رسما آغاز به کار کرد.

همچنین در این آیین از “حمید ملانوری” استاندار سابق خراسان جنوبی که از آبان سال گذشته تاکنون این مسئولیت را برعهده داشت، قدردانی شد.

استاندار جدید خراسان جنوبی متولد سال ۱۳۴۴ و اهل آمل در استان مازندران است که از سال‌ ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ استاندار گلستان بود.

وی که دارای مدرک دکترای شیمی آلی، کارشناسی ارشد شیمی تجزیه و کارشناسی شیمی محض است، طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ معاونت سیاسی و امنیتی استانداری مازندران را برعهده داشت و از سال ۱۳۹۸ تا پیش از انتخاب به عنوان استاندار خراسان جنوبی، معاون امور توسعه مدیریت و منابع بنیاد مستضعفان بوده است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.