معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: افزایش خودروهای شوتی در راه‌های خراسان جنوبی خطرآفرین است و باید از سایر قوانین بازدارنده برای جلوگیری از تردد این خودروها استفاده شود.

سیدمحمدرضا طالبی روز شنبه در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی با بیان اینکه موضوع مقابله با خودروهای شوتی در محورهای استان به موضوع امنیتی تبدیل شده است اظهار داشت: در اولین فرصت در شورای تامین این موضوع مطرح و در این خصوص تصمیم‌گیری خوبی خواهیم داشت.

وی با اشاره به افزایش تصادفات خودروهای شوتی در استان گفت: باید جرایم سنگینی در نظر گرفته و تا بازدارندگی لازم را داشته باشد چرا که جان انسان‌ها ارزشمند است و باید به هر نحوی از تردد این خودروها جلوگیری شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه موضوع قاچاق کالا و ارز از مقوله‌های است که به اقتصاد و امنیت کشور ضربات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و اجتماع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: در خراسان جنوبی قاچاق سازمان یافته نداریم و قاچاق خُرد را داریم که در قاچاق خرد هم بیشتر معبر، نه مبدا هستیم.

وی عنوان کرد: در این راستا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای خوبی در استان در حال انجام است، اما در خصوص قاچاق فرآورده‌های نفتی با توجه به تفاوت قیمت با کشورهای همسایه، اشتیاق خاصی برای این موضوع وجود دارد.

طالبی تصریح کرد: علیرغم تلاش و زحمات همه دست‌اندرکاران مبارزه با قاچاق و تمهیدات صورت گرفته برابر آسیب‌شناسی انجام شده و به دلیل نیاز شدید ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتری روزانه کشور افغانستان و حتی کشورهای آسیای میانه به دلیل تفاوت فاحش قیمت انواع فرآورده‌ها در مقایسه با ایران، این سرمایه ملی توسط عناصر و عوامل متعدد و با شیوه‌ها و شگردهای متفاوت و حرفه‌ای از کشور قاچاق می‌شود.

وی عنوان کرد: اگرچه در سنوات گذشته در مقاطعی به دلیل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و سهمیه‌بندی فرآورده‌ها، صدور کارت هوشمند و کنترل نسبی سهمیه مصارف عمده و جزئی و اقدامات پیشگیرانه ستاد مرکزی تا حدودی قاچاق این نوع محصول در استان کاهش یافت اما در سال جاری مجدد روند افزایشی به خود گرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی تفاوت فاحش قیمت انواع فرآورده‌های نفتی در مقایسه با کشور همسایه، چند نرخی بودن انواع فرآورده‌ها در داخل، نیاز حیاتی کشور همسایه و سودآوری آن را از علل افزایش قاچاق سوخت در منطقه عنوان کرد.

وی افزود: سودآوری قاچاق سوخت به گونه‌ای است که قیمت یک بشکه نفت‌گاز در شهر نهبندان از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در اواخر سال گذشته اکنون به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی به منظور بهبود وضعیت موجود اقداماتی در دستور کار قرار دارد گفت: اجرای طرح جدول مدیریت برداشت نفت‌گاز در بخش حمل و نقل استان، طرح تعدیل کارت‌های سوخت و توزیع بنزین آزاد با کارت‌های جایگاه، انجام بازدید مشترک اعضای کارگروه پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی استان از نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده نفتی و بازدید از مصرف‌کنندگان عمده برای کنترل و نظارت بر فعالیت آنان از اقدامات انجام شده در سال جاری است که باید شدت و قوت ادامه‌دار باشد.

طالبی بیان کرد: همچنین بازدید کنترل کیفیت مجازی عرضه، انجام بازدید مجازی عرضه و مصرف‌کنندگان عمده توسط شرکت پخش، اخذ توقیف موقت کارت‌های سوخت مهاجر از دادستان برای اولین بار در کشور، شناسایی بارنامه‌های صوری و غیرواقعی ناوگان حمل و نقل عمومی (خراسان جنوبی در کشف بارنامه‌های صوری اولین استان کاشف موضوع است)، پایش تراکنش‌های سوخت‌گیری خودروهای دیزلی و شناسایی کارت‌های دارای ترکنش نامتعارف و توقیف این کارت‌های مهاجر و سرگردان از دیگر اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای با قاچاق سوخت است که با جدیت در استان دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه باید قاچاق فرآورده‌های نفتی را با اقدامات پیشگیرانه به حداقل برسانیم، عنوان کرد: با توجه این خودروهای شوتی دست به یکسری اقدامات مخاطره‌آمیزی می‌زنند تعقیب این خودروها کار خطرسازی است با توجه به دستور دادستان برخورد با این خودروها بعد از بازگشت انجام می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز به خصوص فرآورده‌های نفتی با حضور استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در راستای پیشگیری و قاچاق سوخت انجام شود، گفت: همچنین شرکت پخش فرآورده نفتی هم نسبت به شناسایی سایر مبادی قاچاق سوخت در اسرع وقت اقدام کنند.

طالبی عنوان کرد: همچنین توسعه گذرگاه بازرسی در محور مقابل ایست بازرسی علی آباد هم ضروری است که طرح آن توسط فراجا تهیه تا در جلسه شورای تامین در این خصوص این چالش تصمیم‌گیری شود.

وی عنوان کرد: همچنین در خصوص قاچاق احتمالی از طریق مرسولات پستی هم در جلسه بعدی مدیرکل پست استان دعوت شود تا گزارش لازم را ارائه کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در خصوص تامین سوله برای نگهداری کالاهای قاچاق اکتشافی هم گفت: با توجه به اینکه بیشترین مشکل را در نهبندان داریم، مدیرکل اموال تملیکی استان با فرماندار نهبندان جلسه موردی برگزار کند تا این مشکل که مصوبه چند جلسه کمیسیون هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا است برای همیشه رفع شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر روستاهای استان گازرسانی شده باید واحد مسکونی فاقد گازکشی نداشته باشیم، بیان کرد: از آنجایی که برخی افراد در برخی شهرستان‌ها از جمله نهبندان هنوز اقدام به گاز کشی منازل خود نکرده‌اند اخطار کتبی چند ماهه به این افراد داده شود که نسبت به گازکشی منازل خود اقدام کنند.

طالبی بیان کرد: همچنین اگر این افراد در مهلت زمانی نسبت به گازکشی منازل خود اقدام نکنند، نفت سفید تحویل آنان نشود.