#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 خراسان جنوبی در جایگاه دوم طرح نهضت ملی مسکن/ دوبانده شدن ۱۸۷ کیلومتر راه در دو سال گذشته

پرونده دوبانده سازی محور بیرجند- قاین در صورت اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ بسته خواهد شد.

وحید داعی، در نشست خبری اظهار کرد: سهمیه خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن در کشور ۴۰ هزار واحد مسکونی برای چهار سال دولت مردمی که از این تعداد ۱۸ هزار واحد در حوزه روستایی و ۲۲ هزار واحد شهری خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۳ هزار و ۹۸۷ نفر در خراسان جنوبی برای طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ساخت مسکن ثبت نام کردند، افزود: از این تعداد ۹ هزار و ۶۵۳ نفر در انتظار بررسی، هشت هزار و ۶۳۰ نفر در سامانه تأیید نهایی شده و سه هزار و ۳۴۷ متقاضی رد درخواست شده‌اند.

وی با بیان اینکه حداکثر تا ۱۵ مردادماه امسال تمام متقاضیان مسکن نهضت ملی تعیین تکلیف خواهند شد، ادامه داد: سقف تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن برای مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرستان ها ۳۰۰ میلیون تومان است.

داعی با اشاره به اینکه تاکنون سه هزار و ۷۲۴ متقاضی پروانه ساختمانی خود را دریافت کرده‌اند، یک‌هزار و ۹۷۶ نفر در مرحله انعقاد قرارداد با بانک هستند، بیان کرد: همچنین ۲ هزار و ۳۵۸ واحد اتمام فنداسیون، یک‌هزار و ۳۸۵ واحد اتمام اسکلت و سقف، ۲۷۱ واحد در حین مرحله سفت‌کاری، ۱۵۶ واحد اتمام مرحله سفت کاری، ۱۹۶ واحد در حین نازکاری و ۳۸ واحد اتمام نازکاری را انجام داده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در راستای تأمین زمین برای اجرای طرح ملی مسکن تاکنون ۹۶۹ هکتار زمین به محدوده شهرهای استان الحاق شده و سهمیه زمین برای چهار سال آینده تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، خراسان جنوبی در ارزیابی عملکرد طرح نهضت ملی مسکن بین استان‌های کشور رتبه دوم را به دست آورده است.

داعی در خصوص مسکن خانواده شهدا و ایثارگران و مددجویان کمیته امداد استان توضیح داد: تاکنون در استان برای ۴۴۲ نفر از ایثارگران ۴۰ هزار مترمربع تأمین زمین شده و برای ۷۶ نفر از مددجویان به اداره کل کمیته امداد استان به صورت رایگان زمین واگذار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی در ادامه با بیان اینکه ۷۹۳ کیلومتر از راه‌های استان دوبانده است که از این میزان ۱۷۸ کیلومتر در دو سال اخیر اجرا شده است، افزود: برای اجرای ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در استان قرارداد با پیمانکاران وجود دارد که میزان اعتبار آن سه هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به دو سال اخیر بوده که افزایش ۲ برابری در حجم قراردادها در حوزه راه‌های استان برای دو بانده‌سازی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اجرای حدود ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان برای سال ۱۴۰۱ هدف گذاری شده است، عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان ۴۱۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی به حوزه راه و شهرسازی استان اختصاص یافت که به فعال بودن پروژه‌های این حوزه بسیار کمک کرده است.

داعی خاطرنشان کرد: در همه شهرستان ها حداقل یک پروژه باند دوم راه یا در آن اجرا شده و یا در دست اجرا است؛ از مجموع دوباندسازی محور بیرجند – قاین ۱۶ کیلومتر باقیمانده که تلاش می‌کنیم چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف ۲ ماه آینده زیر بار ترافیک رفته و ۱۲ کیلومتر باقی مانده نیز در صورت اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام خواهد رسید تا پرونده این پروژه بسته شود.

به گفته وی با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبارات احداث باندهای دوم استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ به میزان ۴۵۵ میلیارد تومان افزایش داشته و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز با ۶۳ درصد افزایش به ۷۴۶ میلیارد تومان رسیده است.

وی به اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور اشاره کرد و افزود: این پروژه شامل پروژه بیرجند تا یونسی به میزان ۲۷۱ کیلومتر بوده و از یونسی به سمت گناباد و قاین با طول ۵۸ کیلومتر که زیرسازی آن انجام شده از بیرجند به سمت قاین که قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر است که با پیمانکار قرارداد منعقد شده و در حال انجام زیرسازی است؛ در مجموع از ۲۷۱ کیلومتر پروژه ریلی بیرجند به یونسی ۹۰ کیلومتر آن در دست اقدام است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه امسال ۱۱۸ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار تعیین شده است، گفت: در سفر اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور به استان نیز ۷۰ میلیارد تومان از متمم سفر رئیس جمهور به اجرای پروژه قطعه ۱۶ کمک شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای ۱۸۰ کیلومتر باقی مانده از پروژه راه آهن محور بیرجند- یونسی به دنبال استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی هستیم، ادامه داد: تاکنون موافقت پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از هیأت امنای این صندوق دریافت کرده‌ایم که در این راستا با تشکیل کنسرسیوم ریلی، قرارداد مشارکت در احداث و تأمین مالی پروژه راه آهن این محور با وزارت راه و شهرسازی مبادله شده است.

داعی با اشاره به اینکه کنسرسیوم بانکی این پروژه در مرحله تشکیل است، عنوان کرد: تاکنون پنج بانک موافقت کتبی خود را اعلام کرده و تنها بانک ملی باقی مانده که تا ۲ هفته آینده به احتمال زیاد این بانک نیز موافقت خود را اعلام خواهد کرد.