استاندار خراسان جنوبی گفت: همه ما در اردوگاه نظام مسئولیت داریم و هنر ما افزایش نیروهای درون اردوگاه در راستای تقویت پایه‌های نظام جمهوری اسلامی است.

حمید ملانوری روز جمعه در همایش آموزشی هیات‌های نظارت استان، شهرستان‌ها و بخش‌های استان خراسان جنوبی افزود: همه ما باید با قانون‌مداری و رعایت اصل بی‌طرفی، انتخابات را بدون هیچ اتفاق منجر به گلایه، اعتراض و شکایتی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: توقع این است که در فضای توأم با تعامل، همدلی و همراهی، انتخاباتی سالم و امن را برگزار کنیم.

استاندار خراسان جنوبی از برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد در ۹۱۸ روستا و ۳۱ شهر این استان خبر داد و گفت: براساس آمار وزارت کشور و ثبت احوال، حدود ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در استان واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی هستند.

وی افزود: ۹۸۷ شعبه اخذ رای در استان خراسان جنوبی پیش‌بینی شده که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است و ۴۷۴ شعبه سیار داریم که با توجه به شرایط کرونایی و تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

ملانوری تعداد تعرفه‌های پیش‌بینی شده را با احتساب ۲۰ درصد بیش از ظرفیت ۷۰۰ هزار عنوان کرد و گفت: هر شعبه اخذ رای یک سنگر برای دفاع از ارزش‌های انقلاب، آرمان‌های نظام و کیان مملکت است.

وی با اشاره به اینکه بدون انتخاب مسیر زندگی، راه و رسم خود را پیدا نمی‌کند ادامه داد: ما انسان‌ها از بدو تولد در معرض انتخاب قرار داریم و با هر انتخاب، مسیر زندگی و سرنوشت خود را تعیین می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دامنه تاثیر و بازخورد این انتخاب‌ها در زندگی شخصی، خانواده، بستگان یا گروه اندکی است اما انتخاب سیاسی، منشأ تحولات بزرگی در جامعه هدف، کشور و حتی دنیاست.

وی تصریح کرد: انتخابات سیاسی ما در ایران همواره منشأ تحولاتی عظیم در منطقه و دنیا بوده، به همین جهت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ملانوری با تاکید بر اینکه آموزه‌های دینی و عقل و منطق حکم می‌کند که انسان مسیر رشد خود را تعیین کند گفت: از همان روزهای شکل‌گیری انقلاب، حضرت امام خمینی (ره)، دموکراسی و مشارکت مردم را به عنوان یکی از اصول نظام جمهوری اسلامی تعیین کردند.

وی با بیان اینکه نظام ما براساس حضور مردم شکل گرفته است افزود: یکی از بزرگترین انتخاب‌های ما که بدون حضور پای صندوق‌های رای هم رقم خورد، انتخاب حاکمیت اسلام بر کشور بود، اینکه ما با عزم و اعتقاد راسخ پذیرفتیم حکومتی دینی، اسلامی و الهی داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در نظام مردم‌سالار دینی بهترین ابزار و وسیله برای تعیین سرنوشت و حکومت مردم بر مردم، برگزاری انتخابات است.

وی به تشریح کارکردهای انتخابات پرداخت و گفت: از جمله این کارکردها مشارکت سیاسی مردم است، به نحوی که مردم با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی در انتخاب بلندپایه‌ترین افراد نظام تا کسانی که مدیریت شهر و روستایشان را به عهده دارند، سهیم هستند.

ملانوری، قانونمند کردن انتقال قدرت را از دیگر کارکردهای انتخابات برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت نخبگانی جامعه نیز از کارکردهای انتخابات است.

وی ادامه داد: در جریان انتخابات، فرهنگ‌سازی سیاسی که نتیجه آن عقلانیت سیاسی است، رقم می‌خورد و آگاهی، بینش و بصیرت افراد نسبت به محیط پیرامونی ارتقا می‌یابد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وزارت کشور یا حوزه خاصی مسئول برگزاری انتخابات نیست گفت: این تکلیف بر دوش همه ماست که به عنوان یک خانواده دور هم جمع شویم تا انتخابات را بر محور سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت پیش ببریم.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.