مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با اعلام شرایط نامساعد جوی، مردم باید نکات آموزشی لازم را فراگیرند تا در صورت وقوع سیل خسارات و تلفات کمتر شود.

محمدرحیم شهریاری، امروز شنبه ۲۱ دی، در جمع خبرنگاران با اشاره به رعایت نکاتی برای سالم ماندن در برابر سیل، اظهار کرد: برای محافظت از جان خود زمانی که تشخیص دادید سیلاب در حال شکل‌گیری است، فوراً منطقه را ترک کنید یا به نواحی مرتفع پناه ببرید.

وی افزود: هنگام وقوع سیل اگر خانه شما در محل مرتفعی است و خطر آب‌گرفتگی شما را تهدید نمی‌کند، نیاز به خروج از منزل نیست مگر اینکه دستور تخلیه از سوی مقامات محلی و رسمی باشد، در غیر این صورت مناطق کم ارتفاع را خیلی سریع ترک کنید و به مناطق مرتفع دور از رودخانه‌ها و نهرها بروید.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: اگر پس از دریافت هشدار وقوع سیل، از منابع رسمی دستور تخلیه داده شد، بلافاصله همسایگان را نیز مطلع و منطقه را ترک کنید.

شهریاری ادامه داد:  اگر هنگام دریافت هشدار وقوع سیل برنامه‌ای برای تخلیه اضطراری و ترک محل سکونت خود ندارید به محل‌هایی که جمعیت هلال‌احمر و سایر مراکز امدادی برای اسکان در نظر گرفته‌اند، مراجعه کنید.

وی تصریح کرد: در صورت امکان پس از دریافت هشدار وقوع سیل، برای جلوگیری از ورود سیلاب به محله زندگی خود، در مسیر آن، سد، خاک‌ریز و سیل بند بسازید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی  بیان کرد: در صورت دریافت هشدار وقوع سیل و ترک محل سکونت حتماً همسایگان و آشنایان را از مقصد خود مطلع کنید که چه وقت و به کجا خواهید رفتو   هنگام دریافت هشدار وقوع سیل و دستور تخلیه منطقه‌، جریان آب، برق و گاز را برای جلوگیری از آبگرفتگی، برق‌گرفتگی، انفجار و آتش‌سوزی قطع کنید.

شهریاری ادامه داد:  هنگام دریافت هشدار وقوع سیل و ضرورت تخلیه منطقه، قبل از ترک منزل حتماً کنتور برق، آب و گاز را قطع کرده و در صورت امکان‌ و داشتن زمان کافی اسباب و اثاثیه مهم و اشیای گران‌قیمت را به طبقه بالای خانه منتقل کنید.

وی با بیان اینکه افراد باید هنگام دریافت هشدار وقوع سیل، حیوانات اهلی را به نزدیک‌ترین محل مرتفع انتقال دهند، افزود: هنگام ترک منزل به دنبال دریافت هشدار وقوع سیل، کیف شرایط اضطراری را با خود برداشته و سریع به نقاط مرتفع پناه ببرید یا در صورت امکان منطقه را ترک کنید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد:  هنگام وقوع سیل بااطلاع از وضعیت جاده‌ها و پل‌ها، از مسیرهای اصلی تردد کنید و به‌هیچ‌وجه وارد بیراهه‌ها نشوید و در این هنگام هرگز از درختان به‌عنوان محل امن برای بالا رفتن و در امان ماندن از سیل استفاده نکنید.

شهریاری با بیان اینکه افراد هنگام وقوع سیل از روی پل‌های منطقه آب‌گرفته عبور نکنند، تصریح کرد: در هنگام وقوع سیل، جریان اصلی آب، برق و گاز را قطع کنید و اگر به دلیل وقوع سیل مجبور به ترک محل سکونت خود شدید می‌توانید برای تأمین نیازهای اولیه خود (خوراک، پوشاک، اسکان و …) به مراکز امدادی جمعیت هلال‌احمر یا سایر مراکز امدادرسانی مراجعه کنید.

وی به افراد توصیه کرد هنگام وقوع سیل و پس‌ از آن  اخبار و اطلاعات را از رادیو، تلویزیون دریافت کرده و یا به اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق بلندگوهای عمومی در سطح محله انجام می‌شود گوش دهندذ و ادامه داد:  به‌منظور حفظ ایمنی و سلامت افراد در معرض سیل، لازم است کمترین تماس ممکن را با آب سیل و تمام چیزهایی که به آن آلوده‌شده‌اند، داشته باشند چراکه ممکن است آب سیل آغشته به روغن، گازوییل یا فاضلاب باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه افراد باید  برای حفظ سلامت خود از مصرف هرگونه ماده غذایی که با آب سیل در تماس بوده خودداری کنند، تصریح کرد: پس از وقوع سیل تمامی مواد غذایی را که با سیلاب در تماس بوده‌اند و همچنین تمام داروها، لوازم بهداشتی و مواد غذایی را که با آب آلوده تماس داشته‌اند دور بریزید.

شهریاری با بیان اینکه  به‌منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از مصرف مواد غذایی آلوده به آب سیل پرهیز کنید، اظهار کرد:  برای حفظ سلامت خود پس از جابه‌جا کردن اشیایی که با آب سیل یا فاضلاب در تماس بوده‌اند، دست‌ها را با صابون و آب جوشیده یا ضدعفونی شده شستشو کنید.

وی افزود: پس از وقوع سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های دستگاه گوارش ازجمله هپاتیت، وبا، حصبه و … وجود دارد که باید مراقبت‌های لازم بهداشت فردی و عمومی را به عمل ‌آورید و  هنگام بارش شدید باران به دلیل بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال وقوع سیل از عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و حاشیه آن‌ها بپرهیزید.

‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: به‌ منظور حفظ ایمنی هنگام وقوع سیل و پس ‌از آن، سیم‌های سقوط کرده برق را لمس نکنید و فوراً موضوع ‌را به اداره برق یا مراکز امدادی مانند آتش‌نشانی اطلاع دهید و بعد از وقوع سیل زمانی به خانه بازگردید که مسئولان وضعیت را امن اعلام کنند.

شهریاری ادامه داد:  هنگام بازگشت به منزل، پس از وقوع سیل، برای پیشگیری از انفجار و آتش‌سوزی احتمالی از زدن کلید برق یا استفاده از فانوس، مشعل و کبریت برای روشنایی خودداری کنید، بهتر است برای روشنایی از چراغ‌قوه استفاده و قبل از ورود به ساختمان آن را روشن کنید و بعد از وقوع سیل از ساختمان‌هایی که اطرافش را آب احاطه کرده است، دوری ‌کنید.

وی افزود: اگر پس از وقوع سیل و برگشت به ساختمان، سیم لخت یا جرقه‌ای مشاهده، یا بوی سیم سوخته استشمام کردید، بلافاصله جریان برق را از کنتور اصلی قطع و نسبت به رفع عیب در اسرع وقت با کمک یک برق‌کار ماهر اقدام کنید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی  بیان کرد: بعد از وقوع سیل و برگشت به منزل، لوازم برقی را قبل از استفاده کنترل و در صورت تماس با آب سیل تمیز و خشک‌کنید و به‌ منظور پیشگیری از برق‌گرفتگی پس از وقوع سیل، قبل از استفاده از لوازم برقی، حتماً آن‌ها را کنترل کرده و خشک ‌کنید.

شهریاری با بیان اینکه به‌ منظور حفاظت و ایمنی خود پس از وقوع سیل، درصورتی‌که کنتور برق با آب سیل تماس پیداکرده، باید تمیز و خشک شود و بهتر است قبل از زدن کلید کنتور، توسط یک تکنیسین برق بررسی شود، اظهار کرد:  به‌ منظور حفظ ایمنی و حفاظت خود پس از وقوع سیل، باید کلیه تجهیزات و لوازم الکتریکی را قبل از استفاده کاملاً خشک ‌کنید.

وی افزود: برای حفظ ایمنی، پس از وقوع سیل، اگر ساختمان شما در محاصره سیلاب قرار دارد تا فروکش کردن آب سیل و بررسی ایمنی ساختمان توسط نیروهای متخصص به آنجا بازنگردید و   به خاطر داشته باشید پی‌های ساختمان‌ها در منطقه سیل‌زده، ممکن است آسیب‌دیده باشند، اما در ابتدا خرابی آن دیده نشود و ظاهر خانه سالم به نظر بیاید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه پس از وقوع سیل، در اولین فرصت، باید تأسیسات و قسمت‌های آسیب‌دیده ساختمان را بررسی و تعمیر کنید، خاطرنشان کرد: پس از وقوع سیل و برگشت به خانه به ترک‌های روی دیوار و سقف، نشست‌های ساختمان، خمیدگی‌ها و انحراف دیوارها و طبقات دقت کرده و استحکام ساختمان خود را با کمک یک مهندس سازه بررسی کنید.

‌شهریاری اظهار کرد: پس از وقوع سیل، مردم منطقه سیل‌زده لازم است استحکام ساختمان خود را با کمک یک مهندس سازه بررسی کنند.

وی افزود: در مناطقی که سیلاب عقب‌نشینی کرده است، بااحتیاط تردد کنید چراکه استحکام خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن است به خاطر جریان سیل ضعیف شده باشد و در اثر وزن خودرو فرو رود.

‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: به ‌منظور حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده به‌ویژه به هنگام وقوع سیل و پس‌ از آن، باید از آب‌های ‌در حال حرکت دوری‌کنید؛ زیرا آب‌های در حال جریان به‌راحتی می‌توانند تعادل افراد را برهم زند و باعث غرق شدن آن‌ها شود.

شهریاری اظهار کرد:  هنگام وقوع سیل، در جریان آب سیل راه نروید چراکه آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود و اگر مجبور شدید برای بیرون آمدن از منطقه، در آب حرکت کنید، با کمک یک‌تکه چوب‌دستی از استحکام زمین جلو پای خود مطمئن شوید و تا جای ممکن از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه  هنگام وقوع سیل، هرگز از منطقه‌ای که سیلاب فراگرفته عبور نکنید، به‌ویژه نقاطی که سطح آب از زانوی شما بالاتر است، تصریح کرد: هنگام بارندگی شدید و دریافت هشدار وقوع سیل، از فاضلاب‌ها و جویبارهای به‌ظاهر آرام دوری‌کنید زیرا می‌توانند ناگهان دچار سیلاب شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: پس از وقوع سیل به کارکنان بهداشت و امدادگران در خشکاندن گودال‌ها و چاله‌های آب‌های راکد به‌منظور جلوگیری از رشد و تکثیر حشرات به‌خصوص پشه‌ها کمک کنید و پس از ترک اضطراری محل زندگی به دنبال وقوع سیل، فقط در صورت اعلام مقامات محلی مبنی بر رفع خطر به خانه برگردید.

شهریاری اظهار کرد: پس از وقوع سیل آب‌های جمع شده در گودال‌ها شرایط مناسبی را برای رشد حشرات به‌خصوص پشه‌ها ایجاد می‌کند، بنابراین به‌منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌ها به‌وسیله نیش حشرات، پوشاک آستین‌بلند و چکمه‌های ساق بلند بپوشید، در محل اقامت خود از توری استفاده کنید.

وی بیان کرد: در اثر وقوع سیل بسیاری از جانوران و حشرات موذی به‌ویژه مارها از زیستگاه‌های طبیعی خویش بیرون رانده می‌شوند؛ بنابراین برای پیشگیری از گزیدگی‌ها از لباس‌های آستین‌بلند و چکمه‌های ساق بلند استفاده کنید و بااحتیاط و هوشیاری کامل در منطقه سیل‌زده گام بردارید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه پس از وقوع سیل به نیازهای تغذیه‌ای و بهداشتی کودکان و سالمندان توجه و سعی در برطرف کردن آن کنید، تصریح کرد: پس از وقوع سیل، برای اطمینان از سالم بودن آب آشامیدنی، حتماً به گزارش اخبار محلی توجه کنید و آب آشامیدنی را قبل از مصرف بجوشانید.

شهریاری با بیان اینکه ‌هنگام وقوع سیل و پس‌ازآن، برای آشامیدن آب تنها از آب موجود در بطری‌های بسته‌بندی و آب جوشیده یا ضدعفونی شده استفاده کنید، افزود  پس از وقوع سیل برای تأمین آب آشامیدنی می‌توانید ‌از طریق مقامات رسمی و محلی، رادیو و سایر رسانه‌های جمعی، ‌اطلاعاتی ‌راجع به مکان‌های دسترسی به آب سالم و بهداشتی به دست آورید.