مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی از ارائه ۵۹ خدمت این بیمه به جامعه هدف معلولان خبر داد و گفت: افراد واجد شرایط می‌توانند در همه بخش‌ها از این خدمات بهره‌مند شوند.

 ایرنا علی اربابی روز چهارشنبه در نشست معرفی خدمات جدید بیمه سلامت به معلولان که در مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند برگزار شد، افزود: مددجویان برای استفاده از این کد خدمت‌ها باید بیمه پایه داشته باشند و در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شوند.

وی با تاکید بر اینکه همه ایرانیان قابلیت بیمه شدن را دارند و مشکلی در این زمینه نیست اظهار داشت: اگر فردی به لحاظ بیمه مشکل دارد، می‌تواند با مراجعه به بیمه سلامت از خدمات بیمه پایه بهره‌مند شود زیرا ساماندهی خدمات بیمه‌ای اهمیت دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به ساماندهی معلولان در مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) گفت: در این مرکز هر فرد به فراخور نیاز خدمات درمانی و بیمه‌ای دریافت می‌کند.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان‌های بیمه سلامت و بهزستی امضا شده و خدمات ارتقا یافته به معلولان ارائه می‌شود.

اربابی گفت: خدمات بیمه‌ای از ۹ مورد به ۵۹ کد خدمت افزایش یافته است که ۱۵ کد خدمت اعضای مصنوعی، ۱۱ کد خدمت گفتار درمانی، ۹ کد شنوایی‌سنجی، هفت کد خدمت بینایی‌سنجی، پنج خدمت فیزیوتراپی و ۶ کد خدمت توانبخشی از جمله آنهاست.

وی بیان کرد: برای معلولان مشمول این خدمات، هزینه‌های پرداختی کد خدمت‌ها ۷۰ درصد تعرفه آن بخشی است که فرد خدمت را دریافت می‌کند لذا شامل بخش خصوصی هم می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: این خدمات که در سال جاری شروع شده کمک شایانی به کاهش هزینه‌های درمان مددجویان بهزیستی است و از آنجایی که بیشتر خدمات در بخش خصوصی ارائه می‌شود این تفاهم‌نامه برای معلولان در کاهش هزینه‌ها اثرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه خدمات در سطح استان با کیفیت خوبی ارائه شود فراخوان‌هایی داده شده و با تعدادی از مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد شده است.

اربابی با اشاره به انعقاد قرارداد با حدود ۶۰ مرکز توانبخشی در خراسان جنوبی افزود: لازم است جامعه هدف از تمامی خدمات ارائه شده آگاهی پیدا کند و خدمات منوط به نسخه‌نویسی الکترونیکی است که برای دریافت مزایا باید مطابق دستورالعمل طرح پیش برویم.

وی بیان کرد: خدمات بیمه در سلامتی و ارتقای زندگی معلولان تاثیر زیادی دارد و چون درمان این قشر مستمر است این خدمت دولت سیزدهم می‌تواند در کاهش هزینه‌ها اثرات خوبی داشته باشد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) گفت: طیف وسیع جامعه معلولان از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند و تفاهم‌نامه بیمه سلامت با این مرکز می‌تواند منجر به ارائه خدمات مورد نیاز معلولان شود.

وی افزود: این فرصتی است که در دولت سیزدهم فراهم آمده و باید حداکثر تلاش را انجام دهیم تا خدمت با صرف دقیق منابع به جامعه هدف برسد.

اربابی گفت: استان خراسان جنوبی استقبال خوبی در استفاده از خدمات جدید بیمه سلامت داشته و جزو استان‌های پیشرو در ارائه خدمات به معلولان است.

وی تاکید کرد: لازم است نیاز مددجویان به طور دقیق احصا و از کد خدمت‌های تعیین شده استفاده شود همچنین در زمینه گسترش آگاهی جامعه نسبت به خدمات بیمه سلامت باید رسانه‌ها بیش از پیش تلاش کنند.

مدیرعامل موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند هم در این بازدید و نشست گفت: ۴۵۰ معلول ذهنی، جسمی، حرکتی و سالمند به طور شبانه‌روزی در این مرکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نگهداری می‌شوند.

حامد عرب‌زاده اظهار داشت: به طور متوسط ماهانه هر معلول ۶ میلیون تومان هزینه دارد و برای آن دسته از معلولانی که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند حدود سه میلیون تومان یارانه دولتی تخصیص می‌یابد لذا مابقی هزینه‌ها باید از سوی خیران تامین شود.

وی از تکمیل بودن ظرفیت این مجتمع توانبخشی خبر داد و افزود: اکنون ۶۰ نفر در بخش دختران پشت نوبتی داریم و به همین میزان بخش پسران با کمبود فضا مواجه است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور