رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) خراسان جنوبی گفت: بیشترین تعداد مجرمان سایبری و فضای مجازی خراسان جنوبی در سنین ۱۹ تا ۳۵ سال قرار دارند و اکثر متهمان مرد هستند.

سرهنگ قدرت الوانیا اظهار کرد: سه درصد کل جرایم استان مربوط به فضای مجازی است که مهمترین آن کلاهبرداری اینترنتی محسوب می‌شود.

وی افزود: از ابتدای امسال ۷۲ درصد جرایم سایبری خراسان جنوبی مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای و برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی افراد بوده است.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۴۷۹ پرونده کلاهبرداری اینترنتی تشکیل شده که ارزش پرونده‌ها بیش از ۳۹ میلیارد ریال بوده است و بیش از ۶۰ درصد مبالغ کلاهبرداری شده توسط کارشناسان پلیس فتا به حساب مالباختگان مسترد شده و مابقی در فرآیند قضایی قرار گرفته است.

وی در توصیه به شهروندان برای جلوگیری از بروز جرایم فضای مجازی گفت: مردم از سایت‌های معتبر کشور که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند، خرید کنند و وارد هر سایتی نشوند.

الوانی با تاکید بر اینکه از پرداخت هرگونه وجه به عنوان بیعانه و پیش پرداخت باید خودداری شود ادامه داد: شهروندان به پیام‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی یا پیامک با ترفندهایی از قبیل احضار توسط مقامات قضایی در سامانه ثنا و سهام عدالت به افراد ارسال می‌شود و دارای لینک است، توجه نکنند.

وی گفت: لینک ارسالی حاوی یک بدافزار است که در صورت ورود منجر به هک شدن گوشی و برداشت ار حساب بانکی آن فرد می‌شود.

این مقام انتظامی تاکید کرد: مردم در صورت مواجهه با هرگوه فعالیت مجرمانه سایبری در هر ساعت از شبانه‌روز مراتب را بلافاصله از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا استان اطلاع دهند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور