در آغازین روزهای هفته کار و کارگر مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به همراه مدیر کل تامین اجتماعی استان و جمعی از نمایندگان کارگری، کارفرمایی و تعاونگران استان با نماینده معزز ولی فقیه در استان دیدار کردند.

در این نشست غلامرضا اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان طی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان، تصریح کرد: همه ساله پنجم لغایت ۱۱اردیبهشت ماه به عنوان گرامیداشت هفته کار و کارگر نام گذاری شده و فرصت خوبی در جهت نکوداشت مقام ارزشمند کارگران و پاسداشت زحمات و تلاشهای این عزیزان به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی می باشد.

اشرفی ادامه داد: در سالی که گذشت با وجود شرایط خاص حاکم بر اجتماع و به طبع آن واحدهای تولیدی و برابر مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا؛ فعالیت ۱۴ رسته شغلی بیش از سایر رسته ها متاثر از شیوع کرونا قرار گرفته بود که توسط مسئولین امر شناسایی و جهت ارائه خدمات معرفی شدند.

وی افزود: در سال ۹۹ به ناچار و ناشی از شرایط کرونا تعداد ۶هزار و ۳۰۰ نیروی کار تعدیل شدند که با پایش صورت گرفته و با همکاری سازمان تامین اجتماعی، تعداد ۵هزار و ۵۰۰ نفر از مقرری بیمه بیکاری در استان خراسان جنوبی بهره مند شدند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از تلاشها و همکاری کارفرمایان در کاهش معوقات کارگری در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ قدردانی کرد و افزود: با تعامل مفید و تشریک مساعی که بین نماینده کارگران و کارفرمایان و مسئولین مربوطه در استان صورت گرفت بیش از ۷۰جلسه به منظور پیگیری موانع و مشکلات مبتلابه واحدهای کارگری در استان برگزار شد.

اشرفی از انجام  ۴هزار و ۳۳۳مورد بازرسی از کارگاه های استان خبر داد و گفت : کاهش ۵۶ درصدی حوادث منجر به فوت در کارگاه در سال ۹۹ برآیند تلاش و پیگیری بازرسان کار و تشکلهای فعال در این بخش می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به گرایش خانواده ها به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی در شرایط کرونا؛ در سال ۹۹بیش از ۸۸۰مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی در استان صادر شده است.

اشرفی همچنین در ادامه عنوان کرد: در بحث بنگاه های به شدت آسیب دیده از کرونا با همکاری تعداد۱۳ دستگاه اجرایی و ۱۰ موسسه و بانک عامل  ؛ ۶هزار و ۶۰۰ فقره  پرونده درخواست در بانکهای عامل تشکیل شده که تا کنون بیش از ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش به بنگاه ها پرداخت شده است.

وی تشریح کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از ۸ استان بهره مند از طرح یارانه دستمزد در کشور بوده است که از ابتدای اجرای طرح تا کنون  تعداد هزار و ۵۰ نیروی شغل اولی و ۲۸۹ واحد اقتصادی موفق به بهره مندی از مزایای این طرح در استان شدند.

این مقام مسئول در استان از تشکیل ۵۷ تعاونی در گرایش های مختلف با اولویت تعاونی های دانش بنیان و جوانان در زمینه های تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان خبر داد و در ادامه افزود: ۳۷۱میلیارد تومان سهمیه استان در تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری  بوده است که با پیگیری های صورت گرفته توسط مسئولین مربوطه و همکاری بانکهای عامل بیش از ۴۰۴میلیارد تومان اعتبارات جذب شده از این محل در استان بوده است که منجر به ایجاد ۶هزار و ۹۰۰فرصت شغلی در استان شده است که در مقایسه با کشور جذب حداکثری صورت گرفته است.

*** در این نشست حضرت آیت الله عبادی نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان بیرجند ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه رمضان و تبریک هفته کار و کارگر؛ به نقش مهم و اثر بخش کارگران در جامعه اشاره کردند و افزودند: کار در دو مرحله عام و خاص معنا می شود.

ایشان تشریح کردند : نباید کار را فقط در بعد بخور و نمیر محدود کرد، کار زوایای مختلفی دارد که صرفا یک بعد آن تامین نیازهای روزمره بشر است.

حضرت آیت الله عبادی اظهار داشتند: کار عبادت است که این عالی ترین وجه و بعد کار کردن است و قطعا هدف حکیمانه ای در خلقت دارد.

ایشان ضمن تاکید بر رعایت جوانب شعار سال به عنوان”پشتیبانی ها  و مانع زدایی ها” که توسط مقام معظم رهبری نام گذاری شده است افزودند: کارگران و کارفرمایان ولی نعمتان جامعه هستند ؛ رفع همه  نیازها در گرو فعالیت آنها و محصول کار کارگران است و نباید خود کارگران از آن بی نصیب باشند.

آیت الله عبادی تاکید کردند: مسئولین باید همواره از این طبقه کارگر حمایت کرده و از حقوق آنان دفاع نمایند و با گره گشایی از کار کارگران و کارفرمایان و مرتفع نمودن موانع پیش روی آنان، از آنها پشتیبانی نمایند.

در این نشست رییس شورای اسلامی کار استان به عنوان نماینده قشر کارگر و مدیر عامل مجتمع مرغ مادر به عنوان نماینده کارفرمایان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.