هنر کورگی‌بافی خراسان جنوبی با ۱۰ قرن قدمت در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

 برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: هنر کورگی بافی به نام شهر مود شهرستان سربیشه در فهرست میراث ناملموس (معنوی) به ثبت رسید.

او گفت: کورگی بافی شامل مراحل ریسندگی، بافت و فرآوری منسوجی است که در منطقه مود شهرستان سربیشه به این دست بافته کرکی، کورگی یا کورگین گفته می‌شود.

برآبادی گفت: به سبب کارکرد انحصاری کرک بز در پارچه‌های بافته شده، اختصاصاً نام کرکی بر این دست بافته قرار داده شده که در سایر نقاط استان و کشور به برک معروف است.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: کورگی بافی فرآیند پیچیده‌ای از مرحله آماده‌سازی مواد اولیه (کرک) و بافت منسوجی است که با کمک دستگاه‌های نساجی دو یا چهار وردی انجام می‌شود و مراحل ریسندگی با جَلَک و مالیدن نهایی پارچه بیشتر توسط مردان و مراحل ریسندگی با چرخ و چله‌کشی و بافت پارچه اختصاص به زنان دارد.

او گفت: قدمت بیش از هزار سال هنر کورگی بافی در شهر مود بر اساس مستندات باستان‌شناسی سکونت‌گاه‌های دشت مود و تپه گبری، استقرار‌های بخش‌های مختلف در این دشت و دسترسی به بز‌های کرکی و گله‌داری بز‌های کرکی در این منطقه باعث تمایز دستبافته کرکی مود با سایر نواحی استان شده است.

برآبادی با بیان اینکه پارچه‌های کرکی معمولاً به‌طور خودرنگ و در رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه، سفید، شیری، شکری و خاکستری تولید می‌شود، گفت: رنگ این پارچه سفید خیلی کم و خیلی گران است و گاهی با استفاده از قلاب‌های بافتنی از نوع سفید و روشن آن برای بافت دستکش و شال‌گردن‌های نفیس استفاده می‌شده است.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: فرآوری نهایی و منحصر به‌ فرد پارچه‌های کرکی در شهر مود با استفاده از محلول تخم‌مرغ و آب ولرم یا محلول مغز سر گوسفند با آب ولرم و مالیدن با دست یا پا برای آهار دادن و از بین بردن پرز‌های اضافی و مخملی کردن پارچه‌ تولیدی منحصر به‌ فرد است.

او گفت: کاربرد‌های متنوع پارچه‌های کورگی در اشکال پاتابه (پاپیچ)، کمرپیچ، شال‌گردن، مندیل، چادر زنانه، کت مردانه و مانتوی زنانه، حاکی از مزایای کرک در جلوگیری و رفع بیماری‌هایی از جمله روماتیسم و درد‌های عضلانی و آرتوروز‌ها و کاربرد‌های زمستانی آن در پیشگیری از سرما داشته و به نقش بی‌بدیل تقابل انسان با طبیعت سرد منطقه سربیشه اشاره دارد.