معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و مرز شرقی کشور گفت: از مجموع یک میلیارد و ۷۰ مترمکعب مصرف آب در خراسان جنوبی بیش از یک میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که موجب کاهش محسوس سطح آب در دشت‌های استان شده است.

، عبدالله فاضلی  در نشست هم‌اندیشی با هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی این استان افزود: برای حفظ ظرفیت‌های آبخوان‌ها باید طرح احیا و تعادل‌بخشی با همکاری دستگاه‌های مربوط اجرایی شود.

وی گفت: کمبود بارندگی، گرم شدن زمین و کاهش سطح منابع آب زیرزمینی در کشور به‌ویژه استان خراسان جنوبی، وضعیت شکننده و ناپایداری در منابع آبی ایجاد کرده است.

معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و مرز شرقی کشور با بیان اینکه آب کالایی ارزشمند و بدون جایگزین است افزود: این منابع سرمایه همگانی است که هر سال از میزان ذخیره آن کاسته می‌شود.

وی به نقش مهم نظام‌های صنفی کشاورزی در مدیریت منابع آب اشاره و تصریح کرد: کمبود منابع آب در خراسان جنوبی موجب افزایش مهاجرت به استان‌های دیگر شده است که مسئولیت ما را در قبال منافع عمومی و استان سنگین‌تر می‌کند.

فاضلی به اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی پرداخت و گفت: هرچند تمامی این ۱۵ پروژه به دلایل اعتباری اجرایی نشده اما اقدامات ارزشمندی همچون کنترل اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی صورت گرفته است.

وی تدوین سند سازگاری با کم‌آبی را بسیار مهم و حیاتی دانست و اضافه کرد: برای اجرای این سند مشارکت کشاورزان و اعضای نظام صنفی ضروری است و باید با برگزاری جلسات متعدد و ارائه راهکارهای موثر در همه دشت‌های استان، اهداف این طرح بررسی و اجرایی شود تا سرمایه‌ای که در اختیار ماست را به نحو مطلوب حفظ کنیم.

معاون حفاظت و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و مرز شرقی کشور گفت: شوری آب کشور بر اثر برداشت بی‌رویه از ۴۰ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده و علاوه بر کاهش آب، موجب شوری منابع آب و منابع خاک نیز شده است لذا باید دنبال قوانینی باشید که این دو منبع حیاتی را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: بحث‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری در بیست و هفتمین جلسه شورای عالی آب مصوب شد که برنامه‌های آن باید با همکاری سازمان برنامه و بودجه، جهاد کشاورزی، شرکت‌های آب منطقه‌ای و دستگاه‌های عضو اولویت‌بندی و اجرایی شود.

فاضلی تغییر الگوی کشت، افزایش راندمان کشاورزی، احداث شهرک‌های گلخانه‌ای و ایجاد صنایع کم‌آب طلب را از مهمترین راهکارهای حفظ منابع آبی برشمرد و گفت: هدف اصلی از اجرای همه این برنامه‌ها و راهکارها در درجه اول تثبیت افت و پایداری سطح آب در دشت‌ها و در مرحله بعد احیای آبخوان‌ها به‌صورت مستمر و پایدار است.