مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: گزارش‌های رسیده حاکی از ورود پرندگان مهاجر به استان است که تامین اقدامات زیستی مرغداری‌های صنعتی و سنتی علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار گرفته است.

محمد اصغرزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه کشور همسایه شمالی درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، عبور پرندگان مهاجر از این کشور احتمال آلوده بودن آنها را بالا می‌برد.

وی گفت: تمامی اقدامات برای بررسی و شناسایی هرگونه کانون با راه‌اندازی تیم‌های تخصصی در حال انجام است اما رعایت همه‌جانبه مرغداری‌ها در تامین امنیت زیستی ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته نیز خراسان جنوبی به دلیل ورود پرندگان مهاجر پس از چند سال عاری بودن از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، درگیر این بیماری شد و مرغداران استان ضررهای سنگینی را متحمل شدند.

وی افزود: طبق تجربه‌ای که صورت گرفت تمامی مرغداری‌های استان ملزم به حضور دامپزشک و بیمه اجباری شدند و همه مرغداری‌های تخم‌گذار باید از واکسن مربوطه استفاده کنند.

اصغرزاده درباره تب برفکی گفت: حجم سنگینی از واکسیناسیون علیه تب برفکی در استان انجام شده است و تمامی دام‌های مناطق عشایری و روستایی به‌صورت رایگان واکسینه شدند.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر تب برفکی و تب کریمه کنگو کمترین میزان تلفات را در سطح کشور دارد و در زمینه تب کریمه تاکنون از سوی دانشگاه علوم پزشکی موردی گزارش نشده و با توجه به سرد شدن هوا و کاهش زادآوری کنه‌ها نگرانی کمتری در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تجهیز مجتمع‌های فرآوری محصولات خام دامی و طیور از مهمترین درخواست‌های مردم استان است که ۲ کشتارگاه صنعتی در آینده نزدیک در خراسان جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید