استاندار خراسان جنوبی حداقل نیمی از کار ما باید در حوزه اطلاع‌رسانی باشد و مدیران فاقد انگیزه جای خود را به جوانان با انگیزه و فعال بدهند.

«حمید ملانوری» روز پنجشنبه در نخستین نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی پس از حضور وی در استان که جمعی از مدیران به صورت ویدئو کنفرانسی در آن حضور داشتند، افزود: همانطور که قبلا اعلام کردم به دنبال مدیرانی هستم که آنها را حس کنم.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت و فعالیتی را در رسانه‌ها دیدم، آن مدیر را فعال می‌دانم و اگر خبری را در رسانه‌ها ندیدم، نشان می‌دهد که آن مدیر فعال نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مسایلی که بسیار مورد تاکید است، اطلاع‌رسانی درست و به موقع اقدامات و برنامه‌ها است که نشان می‌دهد مدیر حضور دارد، مشغول کار است و برای رفع مشکلات استان گام بر می‌دارد.

وی تاکید کرد: در همین راستا، مدیران باید با پرهیز از هزینه‌های گزاف و مطالب مطول، عملکرد ماهانه خود را در قالب گزارش‌های کوتاه به استانداری نیز ارائه کنند.

ملانوری افزود: توصیه ما به مدیرانی که فعالیت می‌کنند این است که نتایج کارهای خود را اطلاع‌رسانی کنند، آنها که دچار روزمرگی هستند باید حوزه کاری خود را فعال‌تر کنند اما مدیران فاقد انگیزه، هیچ دلیلی ندارد در آن سمت بمانند و جامعه را در معرض آسیب قرار دهند بنابراین این افراد بهتر است جای خود را به نیروهای جوانِ بانگیزه و توانمند بدهند.

برنامه‌های قبلی با قدرت ادامه دارد

وی گفت: برنامه‌هایی که قبل از حضور بنده در استان در زمینه رفع مشکلات استان در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار داشته است، همچنان با تمام قدرت ادامه پیدا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی سپس به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های استان پرداخت و افزود: مدیران باید دقت داشته باشند که ما براساس قوانین، وظایف و مسئولیت‌هایی که می‌پذیریم باید کار انجام دهیم.

وی با تاکید بر این که موازی کاری باعث هدررفت وقت شده و بی‌انگیزگی را به همراه دارد متذکر شد: مدیران باید از موازی کاری بپرهیزند و با خودداری از جزیره‌ای عمل کردن، با همدیگر در تعامل باشند.

ملانوری گفت: مدیران باید از هر اقدام بدون برنامه خودداری کنند چرا که کار بدون برنامه بازخورد مطلوبی ندارد، برای انجام هر کاری برنامه داشته باشید تا بتوانید براساس آن برنامه، عملکرد خود را ارزیابی کنید.

وی افزود: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب، تعریف پیوست فرهنگی برای انجام هر اقدام و برنامه‌ای ضروری است و بدون این پیوست فرهنگی، کارهای ما نتیجه نمی‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که مردم اگر نخواهند از ما خدمات بگیرند، ما موفق نمی‌شویم گفت: باید فرهنگ مطالبه‌گری، استفاده درست از خدمات، تحرک، پویایی، درستکاری، مردم‌داری، حسن خلق، قرار گرفتن سرمایه‌ها در مسیر تولید به جای پس انداز بین مردم ترویج شود.

وی تاکید کرد که ترویج این فرهنگ‌ها از طریق پیوست فرهنگی محقق می‌شود.

دلایل سه‌گانه توسعه نیافتگی خراسان جنوبی 

ملانوری به ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: قطعا خداوند از ما خواهد خواست که بگوییم از این همه ثروت چه استفاده‌ای کردیم لذا توقع ما از مدیران برای خدمت به مردم، به اندازه منابع و گستره استان است.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود انسان ثروت داشته و فقیر باشد؛ اگر هست باید مشکل را پیدا کنیم که بخشی مربوط به «مدیریت و اقدامات و خدمات ما» است و بخشی هم به خاطر این است که «مردم اینقدر نجیب، قانع و با اخلاق هستند که مطالبه نمی‌کنند» و از طرفی ما در جامعه «قدرت ریسک‌پذیری و جرات و جسارت» را ایجاد نکردیم.

وی از دولت بومی و محلی به عنوان نسخه شفابخش استان یاد کرد و گفت: ما باید بر مدار قانون و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها حرکت کنیم اما باید اقتضائات استان را هم در نظر داشته باشیم و بر این اساس اقدام کنیم.

ستاد توسعه خاوران تشکیل می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از عنوان “سند توسعه خاوران” رونمایی کرد و افزود: این سند در راستای تحقق شعار “تدبیر، تلاش و توسعه” تدوین شده و از هفته آینده ستاد توسعه خاوران کار خود را با حضور نمایندگان مجلس، نخبگان و بخش خصوصی به شکل رسمی آغاز می‌کند.

وی بیان کرد: کار ستاد توسعه خاوران این است که همه توان دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس، بخش خصوصی و ائمه جمعه و روحانیون را برای توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن در استان به کار گیرد و محور توسعه را در قالب این طرح، بخش خصوصی قرار می‌دهیم.

ملانوری گفت: بخش خصوصی فعالیت می‌کند و ما راه‌ها را باز می‌کنیم و در کنار بخش خصوصی نقش تسهیل‌گری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مدیریت ما چه یک روز باشد، چه چند سال، به اندازه همه لحظه‌هایی که مسئولیت داریم، باید اثرگذار باشیم.

وی اظهار داشت: هیچ کس را به این خاطر که در راستای خدمت به مردم و توسعه استان گام برداشته، بازخواست نخواهند کرد اما قانون‌گریزی و تلف کردن وقت و انرژی، مطالبه در پی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تقدیر از رسانه‌های استان به جهت همراهی‌های مستمر در پوشش برنامه‌ها گفت: جلسات شورای اداری از این پس به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

وی از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست، در همه جلسات آمادگی لازم را برای ارائه گزارش‌های لازم داشته باشند.

لزوم رصد میدانی مسایل و برنامه‌ها

ملانوری با تاکید بر حضور مدیران کل در شهرستان‌ها با هماهنگی فرمانداران متذکر شد: رصد میدانی مسایل و برنامه‌ها سبب می‌شود برای رفع موانع موجود، همان جا تصمیم‌گیری شود بنابراین روند اجرای کارها شتاب می‌گیرد.

وی گفت: همه معاونان استانداری، مدیران کل و فرمانداران اجازه دارند در هر سطحی که می‌توانند خدمت به استان بیاورند و در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد فقط تنها نکته‌ای که باید مدنظر باشد، این است که این کار با رعایت قانون و ضوابط اداری، صرفه و صلاح استان و هماهنگی با استانداری باشد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مدیران باید از انجام مأموریت‌های غیرضروری بپرهیزند و سفرهایشان به تهران در راستای پیگیری مسایل استان بوده و بازتاب و نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی از مدیران خواست در زمینه پیگیری مسایل حوزه کاری خود با رعایت اصل استقلال قوا، از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی استفاده کنند و ادامه داد: نمایندگان وکلای مردم هستند و ارتباطات خوبی با دستگاه‌های ملی دارند لذا ظرفیت مناسبی برای پیگیری مطالبات هستند.

همکاری مردم سرمایه اصلی استان است

ملانوری همکاری مردم را سرمایه اصلی استان در مسیر توسعه خواند و تصریح کرد: ائمه جمعه و روحانیت، نهادهای اجتماعی، سمنها، احزاب، شوراهای اسلامی، بانوان، جوانان و گروه‌های مرجع، ظرفیت‌های بزرگی در مسیر خدمت به مردم هستند که ما را در پیشرفت استان یاری می‌کنند.

وی گفت: شوراها، پارلمان‌های منتخب مردم، متشکل از نخبگان و افراد ذی نفوذ جامعه هستند که فعال شده‌اند تا باری از دوش دولت بردارند.

استاندار خراسان جنوبی از دیدارهایش در تهران نیز گفت و افزود: این دیدارها نتایج مطلوبی به همراه داشته و تمام سعی ما بر این است که مسایل استان را در تهران پیگیری کنیم.

وی در ابتدای صحبت‌هایش به مناسبت پنجم دی ماه سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: ما باید در راستای استحکام بخشی بناها و مشارکت مردم در برابر بلایای طبیعی خود را آماده کنیم تا چنین خسارت‌هایی را متحمل نشویم.

نخستین شورای اداری استان پس از حضور ملانوری در خراسان جنوبی امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد که ۲۰ نفر از مدیران به صورت حضوری و ۱۰۶ نفر نیز از طریق ارتباط تصویری این جلسه را همراهی کردند.