استاندار خراسان جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از اکنون تمهیدات لازم را برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم در شب یلدا فراهم کنند و با تشکیل کمیته تخصصی این موضوع مدیریت و رصد شود.

جواد قناعت روز شنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان با اشاره به در پیش بودن شب یلدا افزود: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنند که شاهد افزایش قیمت‌ها و ایجاد مشکل برای شهروندان نباشیم.

وی اظهار داشت: برای تامین میوه شب عید از اکنون دستگاه‌های مرتبط پیگیر باشند تا ذخیره‌سازی به میزان کافی انجام شود و جلسه بعد کارگروه تنظیم بازار یکی از دستورکارها درخصوص تامین و ذخیره‌سازی کالا باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با هر کالایی ابتدا باید نیاز استان تامین و سپس برای خروج مازاد برنامه‌ریزی شود در غیر این صورت مجوز نخواهیم داد.

وی افزود: در زمینه کنترل، نظارت و بازرسی‌ها که اکنون به‌صورت میدانی است باید سامانه جامع تجارت جدی گرفته شود تا نظارت‌ها از حالت میدانی به سمت هوشمند شدن پیش برود و اشراف بر نظارت‌ها نیز بیشتر شود.

قناعت با تاکید بر اینکه پایش و نظارت بر قیمت‌ها و بازار استان باید مستمر و نه مقطعی و کوتاه‌مدت باشد گفت: این مهم مورد تاکید رییس جمهور نیز بوده و اکنون که تا حدودی آرامش بر حوزه اقتصادی حاکم شده است باید از این فرصت برای استان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: فلسفه کارگروه تنظیم بازار این است که جلوی افزایش نامتعارف قیمت‌ها گرفته شود و نظارت و بازرسی‌ها افزایش یابد تا فضای آرام و متعارفی برای شهروندان ایجاد شود که در تامین مایحتاج عمومی دچار التهاب و نگرانی نشوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: وظیفه دستگاه‌های نظارتی و امنیتی این است که اشکال بگیرند و این کار درستی است لذا وقتی دستگاه‌های اجرایی آمار و اطلاعات می‌دهند دستگاه‌های امنیتی و نظارتی نیز باید راستی‌آزمایی کنند.

وی ادامه داد: انتظار ما از دستگاه‌های نظارتی استان این است که بیشتر و جدی‌تر از گذشته نظارت‌ها را داشته باشند تا دستگاه‌های اجرایی نیز بیشتر پای کار باشند.

قناعت گفت: از امروز جلسه تنظیم بازار هر ماه با حضور استاندار و اعضای کارگروه برگزار می‌شود و کمیته‌های تخصصی ذیل این کارگروه نیز باید موضوعات را در جلسات دیگری رصد کرده و بحث‌های فنی انجام دهند تا خروجی آنها برای گرفتن مصوبه در این کارگروه مطرح شود.

وی عنوان کرد: اینکه برخی مدیران استان گفتند هیچ گونه افزایش قیمتی در استان نداریم، صحت ندارد و مدیران باید در اظهارنظر دقت مضاعف داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرحی که با همکاری سازمان‌های صمت و جهاد کشاورزی ۲۴۸ نیروی بسیجی در زمینه بازرسی و نظارت بر بازار همکاری خواهند کرد، افزود: برای به‌کارگیری نیروهای بسیج باید ساماندهی و برنامه‌ریزی دقیق و منسجم انجام شود و با حضور مسوولان جهاد کشاورزی یا سازمان صمت در جلسه‌های آموزشی این افراد توجیه شوند تا براساس چارچوب‌ها و دستورالعمل‌ها وارد عمل شوند.

وی به مشکل تامین نهاده‌های دامی در استان هم اشاره کرد و گفت: در اولین فرصت جلسه‌ای با دستگاه‌های مرتبط و با حضور استاندار برگزار شود چون تامین نهاده‌های دامی موضوع جدی استان و کشور است و باید این مشکل به حداقل رسیده یا رفع شود.

قناعت افزود: در حال حاضر استان خراسان جنوبی در تامین نهاده‌ها دامی مشکل دارد و نباید فقط به آمار و ارقام بسنده کرد.

هفتمین نشست کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی در سال جاری با محوریت ارائه گزارش تنظیم بازار محصولات کشاورزی، گزارش وضعیت بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای ویژه شب یلدا به ریاست استاندار برگزار شد.