#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: افزایش تعداد متقاضیان سفر اربعین با کاهش همه‌گیری کرونا قابل پیش‌بینی است لذا باید از الان تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

سید “محمدرضا طالبی” روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین خراسان جنوبی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید “عبدالفتاح نواب” نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در استانداری برگزار شد، افزود: با توجه به اهمیت تکریم زائر باید مقدمات لازم برای تسهیل ثبت‌نام زائران اربعین در استان فراهم شود و کمیته‌های تخصصی ستاد اربعین آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی گفت: ابلاغیه‌های مورد نیاز برگزاری مراسم اربعین ابلاغ شده است و کمیته‌ها باید بر این اساس اقدام کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: وضعیت ناوگان حمل و نقل از اکنون بررسی شود و آمادگی لازم برای انتقال مناسب زائران وجود داشته باشد.

وی گفت: معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی همراه کمیته‌ها به جهت برنامه‌ریزی بهتر خواهد بود تا مشکلی در زمینه خدمت‌رسانی وجود نداشته باشد اما تا اعلام ستاد کرونا و تعیین تکلیف مسوولان کمیته‌ها از هرگونه اظهار نظر قطعی خودداری شود.

طالبی افزود: خراسان جنوبی از نظر اقتصادی، بضاعت و معیشت مردم استان کم‌برخوردار است که امیدواریم با حمایت ویژه دولت سیزدهم از این مشکلات کاسته شود.

وی بیان کرد: در کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین هر سال شاهد درخشش مردم این استان در رتبه‌های اول تا سوم کشوری هستیم که قابل تقدیر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی قرارگیری استان در مسیر زائران پاکستانی و استفاده آنان از ناوگان حمل و نقل فرسوده را از مسائلی برشمرد که باید با همفکری اعضای ستاد اربعین تعیین تکلیف شود.

وی گفت: سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا در ارتباط با تست‌های پی سی آر و حمل و نقل با مشکلاتی روبه‌رو بودیم که باید با اولویت تکریم زائران مرتفع شود.

طالبی با توجه به میزان ثبت‌نام زائران خراسان جنوبی و دوری مرز چذابه، خواستار انتقال مرز خروجی خراسان جنوبی از چذابه به مهران شد.

وی همچنین گفت: در زمینه کارگزاران حج مشکلی نداریم اما در مورد روحانیون کاروان عموما مجبور به استفاده از روحانیون سایر استان‌ها هستیم که در صورت نیاز آمادگی لازم برای آموزش روحانیون کاروان در استان وجود دارد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به رتبه قابل توجه مردم استان در مشارکت‌های مردمی، سهم خراسان جنوبی ۲۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

موسی جوینده افزود: سهم هر ایرانی در استان‌ها ۲ هزار تومان است که از نظر مشارکت‌های مردم خراسان جنوبی در مرز هفت هزار تومان هستیم.

وی گفت: ۵۱ موکب در استان خراسان جنوبی ثبت شده است که از این تعداد هشت موکب در داخل کشور هر سال به زائران پاکستانی که از خراسان جنوبی عبور می‌کنند، خدمات‌ می‌دهند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی از وجود موکب فرهنگی در جمع مواکب استان خبر داد و افزود: امسال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را مواکب در اربعین هزینه کردند که ۷۶۰ میلیون تومان با مشارکت مردمی عراق صورت گرفته است.

وی با اشاره به تقدیر ویژه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق از مواکب خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۶۰ هزار غذای گرم بین زائران تقسیم شد.

جوینده اظهار داشت: در دوران کرونا با همکاری مواکب هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در زمینه تهیه غذای گرم، بسته‌های معیشتی و جهیزیه نیازمندان هزینه شده است.

وی از خدمتگذاری ۲ موکب خراسان جنوبی در کشور سوریه به مردم جنگ‌زده خبر داد و گفت: ۱۹ هزار غذای گرم بخشی از این خدمت‌رسانی‌ها به مردم سوریه بوده است.