مسوول میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان سرایان از توسعه کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی این شهرستان خبر داد و گفت: وجود منابع غنی سنگ‌های خام قیمتی و نیمه‌قیمتی در شهر سه قلعه سرایان موجب استقبال قابل توجه مردم منطقه از این رشته شده است.

محمد عرب روز چهارشنبه به رسانه‌ها بیان کرد: بیش از پنج دوره آموزشی توسط نمایندگی میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان و دوره‌های متعدد دیگر توسط سایر ادارات مثل آموزش فنی و حرفه‌ای برای آموزش علاقه‌مندان این رشته و جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد اشتغال برگزار شده است.

وی افزود: از ابتدای امسال در مجموع برای ۵۶ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده که شامل چهار کارگاه تولیدی تراش سنگ با اشتغال ۲۵ نفر و ۳۱ کارگاه خانگی بوده است.

مسوول میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان سرایان گفت: مبلغ ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری صندوق کارآفرینی امید به ۳۱ کارگاه خانگی و مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل تسهیلات تفاهم‌نامه سه‌جانبه استانداری، میراث فرهنگی و صندوق امید به کارگاه‌های صنایع دستی پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: فروش تولیدات کارگاه‌های تراش سنگ شهرستان سرایان بازار خوبی پیدا کرده و اکثر تولیدات به صورت اینترنتی به فروش می‌رسد که در نمایشگاه‌های مختلف در سال گذشته نیز فروش و بازاریابی خوبی داشته است.

عرب گفت: توسعه کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی همچنین راه‌اندازی کارگاه‌های انفرادی از اولویت‌های میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی قرار دارد و ثبت ملی سنگ شجر یا معادن سنگ شجر در صورت موافقت شورای ثبت کشور از برنامه‌های پیش‌بینی شده و در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: سنگ شجر سه قلعه سرایان بسیار متنوع و باکیفیت و یکی از ظرفیت‌های بالقوه منطقه در حوزه اشتغال است.

مسوول میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان سرایان گفت: عقیق دندریت یا عقیق شجر در دسته سنگ‌های خانواده عقیق قرار می‌گیرد و این سنگ نام خود را از واژه‌ای یونانی به معنای درخت گرفته است.

وی افزود: این سنگ معمولا به رنگ سفید یا خاکستری دیده می‌شود و پدیده شیبه به درخت یا سرخس به دلیل وجود آهن و منگنز در این سنگ به چشم خورده که به آن دندریت می‌گویند؛ یکی از نادرترین نمونه‌های این گوهر، به رنگ سبز بوده و پدیده شجر آن سفید رنگ است که در گذشته عقیق شجر در تمامی ارکان‌های زندگی از تجارت گرفته تا کشاورزی نقش تعیین کننده‌ای داشته است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سرایان در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در اغلب مناطق استان پهناور خراسان جنوبی دیده می‌شوند و توسعه تراش گوهرسنگ‌ها و فرآوری آنها نقشی اساسی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارد.