مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه در این سال‌ها سوء استفاده عده‌ای از شکارچیان به دلیل دسترسی بهتر به اسلحه و مهمات و نقلیه مناسب، افزایش محسوسی در تخلفات شکار و صید نسبت به گذشته داشته است.

حسن اکبری کرد: خراسان جنوبی، سه پناهگاه حیات وحش، ۷ منطقه حفاظت شده، ۴ منطقه تیراندازی و شکار ممنوع مرزی و ۶ منطقه شکار ممنوع دارد که وسعت مناطق تحت مدیریت محیط زیست به حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار می‌رسد که ۱۸.۶ درصد از مساحت استان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای امسال تا ۱۵ بهمن ماه در استان، ۲۵۰ شکارچی غیر مجاز و متخلف زیست محیطی دستگیر شدند که از این تعداد ۲۲۶ نفر در خارج از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان دستگیر شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: ۴۵.۶ درصد شکارچیان غیر مجاز در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تا ۱۵ بهمن ماه قبل از انجام شکار غیر مجاز حیات وحش و در حین شروع به شکار دستگیر شدند.

اکبری در خصوص آینده محیط زیست استان هشدار داده و بیان کرد: خراسان جنوبی با مساحتی حدود ۹ درصد از کشور، نزدیک به ۲۵ درصد تنوع گونه‌ها را در خود جای داده است.

وی با اشاره به وجود گونه‌های کمیاب و در معرض خطری نظیر هوبره، یوزپلنگ، گربه پالاس، قوچ اوریال، گربه شنی و…و نیز چند صد گونه گیاهی دارویی یا دارای ارزش حفاظتی خاص در استان، حفاظت از آنها را یکی از رسالت‌های اصلی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد.

اکبری اظهار کرد: علی رغم محدودیت‌های شدید مالی در سال جاری و تنگناهای ناشی از شیوع کرونا و از همه مهم‌تر کمبود شدید نیروی حفاظتی( محیط بان) در استان، خوشبختانه با فعالیت ایثارگرانه محیط بانان استان و اهتمام جدی مقام عالی سازمان به این بخش، کشفیات قابل ملاحظه‌ای توسط این نیروها در حوزه شکارو صید برای استان رقم خورد که البته جای تامل دارد.

اکبری گفت: اگر چه در سال‌های اخیر با عنایت به فرهنگسازی و توجه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به مساله محیط زیست، طرفداران محیط زیست افزایش یافته و مسئله اخلاق محیط زیست و نیز رعایت حقوق حیوانات بیشتر از گذشته مد نظر قرار گرفته است، اما متاسفانه سوء استفاده عده‌ای از شکارچیان به دلیل دسترسی بهتر به اسلحه و مهمات و نقلیه مناسب افزایش محسوسی در تخلفات شکار و صید نسبت به گذشته داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به حوزه وسیع فعالیت حفاظت محیط زیست در بخش‌های مختلف یادآور شد: در حوزه پیشگیری از آلودگی آب، خاک و هوا در استان در راستای منویات مقام عالی سازمان در زمینه اجرای جدی قوانین هوای پاک و حفاظت خاک و آیین نامه‌های مربوطه به ویژه بهبود مدیریت پسماندها و همچنین آموزش و فرهنگسازی نیز اقدامات در قابل توجهی انجام شده، اما باتوجه به شرایط موجود، همکاری و همیاری همه دستگاه‌های اجرایی و ذیربط در این خصوص مورد انتظار است.

اکبری خاطرنشان کرد: دست یابی به رضایت نسبی در حوزه محیط زیست و تضمین محیط زیستی سالم برای مردم جامعه در حال و برای آیندگان، نیازمند توجه جدی همه مسئولان به حل مشکلات و معضلات این حوزه در زمینه مشکلات زیر ساختی، کمبودهای جدی حوزه حفاظت و پایش از جمله نقلیه و ترابری و نیز مشکلات استخدامی برخی محیط بانان طرحی است که امیدواریم به آن نگاه ویژه‌ای شود.