مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی گفت: در زمینه تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس تاکنون ‌یک هزار و ۸۶۰ مدخل شناسایی و جمع‌آوری شده است.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: این تعداد مدخل مربوط به خراسان جنوبی در دوران دفاع مقدس در قالب چهار گروه نظامی، شهدا، جغرافیا و فرهنگی و اجتماعی جمع‌آوری شده است.

وی گفت: از این تعداد ۷۰۰ مدخل به تصویب و تایید مرکز کشور رسید و مراحل بعدی در حال انجام است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: تدوین این دانشنامه از سال ۹۶ پیگیری شده و تاکنون فعالیت‌های زیادی در زمینه جمع‌آوری اسناد انجام شده است.

وی افزود: درخصوص دانشنامه دفاع مقدس ۲۰۰ پرونده علمی تشکیل شده و بعد از جمع‌آوری مداخل و تهیه پرونده‌های علمی نوبت به مقاله‌نویسی می‌رسد که در این زمینه نیز تاکنون ۱۲۰ مقاله نگاشته شده است.

فلاحی با اشاره به اینکه تدوین دانشنامه دفاع مقدس زمان‌بر و هزینه‌بر است، کمبود اعتبار را مهمترین مشکل تدوین دانشنامه دانست و گفت: بودجه‌های اختصاص یافته با اقداماتی که برای دانشنامه استان خراسان جنوبی در حال انجام است، متناسب نیست و تاکنون فقط ۸۰ میلیون تومان اعتبار استانی برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی بیان کرد: اکنون کار به دلیل نبود اعتبار با مشکل جدی مواجه شده است و نیازمند تامین بودجه منسجم و قابل توجه هستیم تا روند کار سرعت بگیرد.

وی از دستگاه‌های اجرایی متولی خواست برای تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس همکاری لازم را داشته باشند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در زمینه جمع‌آوری آثار شهدا تاکنون اقدامات زیادی صورت گرفته و کتب زیادی منتشر شده که باید از این ظرفیت هم در تدوین دانشنامه استفاده شود.

سردار علی قاسمی افزود: مشکلی اصلی تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان کمبود اعتبار است و از مرکز پشتیبانی این کار را به استان‌ها واگذار کردند.

وی عنوان کرد: با توجه به فرهنگی بودن خراسان جنوبی در تدوین دانشنامه و تهیه اسناد عقب هستیم و باید روند کار سرعت بگیرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: باید بیش از گذشته در زمینه ترویج فرهنگ شهید و شهادت و مستندسازی دوران دفاع مقدس تلاش شود.

حسین خسروی اسفزار افزود: درخصوص کمیت و کیفیت آثار دوران دفاع مقدس و انقلاب نباید کم‌کاری شود همچنین در جمع‌آوری اسناد و مصاحبه‌ها داده‌ها و اطلاعات مختلف یکدیگر را نفی نکنند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز امروز جامعه شناساندن الگوهای رفتاری و فرهنگ شهدا به نوجوانان و جوانان است اظهار داشت: نوع مدیریت میدانی و جهادی شهدا به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی باید در جامعه برجسته و برای حل مشکلات کشور به کار گرفته شود.