#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: افزایش و تقویت قدرت خرید طبقات پایین و متوسط جامعه یکی از خروجی‌های اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌هاست که می‌تواند به نفع مردم این استان کمتر توسعه‌یافته باشد.

 جواد اشرفی روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی با دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان خراسان جنوبی در راستای تبیین طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها افزود: درآمد سرانه متوسط یک خانوار شهری در استان خراسان جنوبی از میانگین درآمد در سطح کشور پایین‌تر است.

وی گفت: در سطح کشور وضعیت درآمدی و تولید سرانه خانواده پایین است و خراسان جنوبی نیم درصد از درآمد اقتصادی کشور را تولید می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان یک تا ۲ درصد از بودجه کشور را مصرف می‌کند ادامه داد: خراسان جنوبی استان محرومی نیست بلکه کمتر توسعه‌یافته است چون بسیاری از مزیت‌های نسبی داریم که تاکنون از آن استفاده صحیح نشده است.

وی گفت: از ظرفیت جوانانی که ایده‌های خلاقانه و پویا در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و سمن‌ها دارند در هیات اندیشه‌ورز اقتصادی می‌توان برای تعالی و پیشرفت اقتصادی استان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

اشرفی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی استان با همه اختیارات همراه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان هستند تا به توسعه اقتصادی استان کمک کنیم افزود: نشست با سمن‌های حوزه جوانان به‌صورت ماهانه برگزار خواهد شد.

وی به پایگاه اجتماعی و ضریب نفوذ سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: دولت به معنای عام یعنی نظام اسلامی طی سنوات گذشته تصمیماتی داشته که باید اصلاح ساختاری در نظام پرداخت یارانه‌ای را رقم می‌زدند اما به دلایلی دولت‌های مختلف از اجرای آن امتاع ورزید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این اصلاح اقتصادی بار سنگین مسوولیت و تبعات اجتماعی از حیث خدشه در جایگاه سیاسی رییس جمهور دارد اما دولت سیزدهم برای اجرای این طرح الزاماتی قانونی و عقلایی دارد.

وی افزود: همه اقتصادانان در سطح کشور نیز بر ضرورت اصلاح ساختاری در نظام پرداخت یارانه‌ها اذعان دارند البته در نحوه اجرای آن شاید اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد.

اشرفی تصریح کرد: دولت خود را مکلف می‌داند که با رانت و فساد ناشی از ارز ترجیحی مبارزه کند و خیلی از تقاضاهای واردات در سال‌های گذشته به خاطر همین تفاوت نرخ ارز ترجیحی بوده که مبتنی بر واقعیت‌های روز کشور هم نبوده است.

وی به پرونده‌های فساد ناشی از اختصاص ارز ترجیحی  در ۲ سال گذشته و نبود واردات کالا به کشور اشاره کرد و گفت: با سیستم‌های نظارتی و محدودیت‌های سلبی نمی‌توان جلوی فساد و قاچاق را گرفت لذا مهمترین کار از بین بردن بسترهای فسادزا است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تدبیر هوشمندانه دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت در جامعه و حمایت از تولید است.

وی افزود: چهار قلم کالای اساسی مشمول این طرح شد اما همه می‌دانید که خراسان جنوبی در سه قلم کالای مرغ، تخم‌مرغ و شیر تولیدکننده است و بیش از ۷۰ درصد مرغ تولیدی و روزانه ۱۰۰ تن شیر تولیدی این استان به استان‌های همجوار ارسال می‌شود لذا اگر به دنبال صرفه اقتصادی باشیم باید این مزیت در خراسان جنوبی منجر به تولید و ثروت شود.

اشرفی با تاکید بر ایجاد ارزش افزوده و راه‌اندازی واحدهای فرآوری و تکمیل زنجیره تولید مرغ و لبنیات گفت: برخی با توجه به تبلیغات و خط دشمن می‌گویند “نخرید تا ارزان شود” لذا هیچ کسی مدافع گرانی نیست اما ارزانی بدون چارچوب هم قطعا خوب نیست و تولید کشور دچار آسیب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های طرح اصلاح ساختاری در نظام پرداخت یارانه‌ها حمایت از تولید است ادامه داد: همچنین در حوزه فساد اقتصادی نیاز به اصلاح ساختاری برای از بین بردن زمینه‌های فساد است و دولت سیزدهم در سال اول خدمتش این طرح کلان و جراحی اقتصادی را انجام داد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: قرار نیست یارانه و ارز ترجیحی حذف شود بلکه قرار است در نحوه پرداخت یارانه‌ها، جابه‌جایی صورت گیرد و به جای آنکه یارانه به کالا و محصول یا وارد کننده تعلق گیرد به افراد جامعه به عنوان مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.