?محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان به منظور توسعه همکاری های بین دو استان، تفاهم نامه ای امضاء نمودند.
در این تفاهم نامه که در جریان سفر استاندار خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان به امضاء رسیده، بر توسعه همکاری های دو استان در زمینه های اقتصادی، عمرانی و فرهنگی تأکید شد.
?بر اساس این تفاهم نامه دو استان در خصوص محورهایی همچون همکاری در توسعه و تکمیل زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل در زمینه های جاده ای، ریلی و هوایی با اولویت پروژه های مشترک دو استان از جمله؛ راه آهن شرق(چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد) و جاده ترانزیتی زاهدان-بیرجند به تفاهم رسیدند.
استفاده از ظرفیت و توانمندی فنی و مهندسی و همچنین محصولات و تولیدات دو استان در اجرای پروژه های عمرانی، دولتی و خصوصی همچنین اعلام آمادگی و همکاری درخصوص برقراری پروازهای بین دو استان و تعریف مسیرهای پروازی مشترک از جمله؛ مشهد- بیرجند- زاهدان/ چابهار، تهران- بیرجند- زاهدان/ چابهار نیز از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
?دو استان در جریان این تفاهم نامه درخصوص همکاری لازم در زمینه تأمین انواع دام سبک و سنگین، طیور و شیلات با هدف تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز دو طرف و نیز همکاری استانداری سیستان و بلوچستان درخصوص واردات دام سنگین به ویژه شتر از پاکستان و حمل آن به استان خراسان جنوبی به جمع بندی رسیدند.
?همکاری دوجانبه در زمینه توسعه کمی و کیفی محصولات باغی،نخیلات، مرکبات، میوه های گرمسیری و… همچنین همکاری استان خراسان جنوبی درخصوص تأمین مرغ مورد نیاز کشتارگاه های استان سیستان و بلوچستان نیز از موارد ذکر شده در این تفاهم نامه است.

?استانداران خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در بخش هایی از این تفاهم نامه بر استفاده هر چه بهتر از ظرفیت مرز تأکید نمودند، برای مثال؛ تأکید بر تشکیل منظم کمیته های مشترک و برگزاری میزهای کشوری جهت بررسی موانع و فرصتهای توسعه همکاریها با کشورهای افغانستان و پاکستان در راستای افزایش سطح مبادلات تجاری و همچنین اعلام آمادگی دو طرف جهت پذیرش و اعزام هیئت های تجاری و بازاریابی به کشورهای افغانستان و پاکستان و نیز اعزام هیأتهای مشترک دو استان به سایر کشورها از جمله این موارد است.
?در همین راستا دو طرف بر پیاده سازی خوشه های کسب و کار دارای پتانسیل و مزیت در هر دو استان برای توسعه و رونق فعالیت های مورد نظر از جمله؛ فرآورده های شتر، طیور، شیلات، گیاهان دارویی، سنگهای قیمتی، صنایع دستی و ….تأکید نمودند.
?همکاری و انتقال تجربیات و دانش فنی در خصوص صنایع و معادن دارای ظرفیت و مزیت در هر دو استان و آمادگی دو طرف جهت استفاده از ظرفیت گمرکات مرزی دو استان برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای افغانستان و پاکستان از طریق پذیرش کالاهای صادراتی به صورت متقابل نیز از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
?دو استاندار در زمینه پیش بینی تسهیلات و تمهیدات لازم در جهت عرضه محصولات مزیت دار دو استان از طریق واگذاری غرفه با تخفیف در مناطق آزاد، بازارچه ها و مراکز عرضه دو استان (نظیر خرما، محصولات شیلاتی، زعفران، زرشک، عناب) و نیز شناسایی راههای رفع محدودیت عرضه کالاهای قابل ورود توسط مرزنشینان در دو استان در راستای رفع نیازهای طرفین و توسعه اشتغال و معیشت مرزنشینان هم به توافقاتی رسیدند.
?برگزاری نمایشگاههای مشترک داخلی و خارجی برای معرفی ظرفیت ها و توانمندیها و عرضه تولیدات و محصولات دو طرف از جمله؛ همکاری لازم برای حضور تولید کنندگان و فعالان اقتصادی در نمایشگاه های افغانستان و پاکستان و نیز آمادگی خراسان جنوبی جهت سرمایه گذاریهای مشترک در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و بازارچه های مرزی استان توسط فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان و همچنین سرمایه گذاران افغانستانی و پاکستانی هم از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه مورد تأکید طرفین است.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه دو طرف درمورد اجرای مفاد تفاهمنامه خواهر خواندگی(۳۱/۰۱/۹۶ )فیما بین سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار و منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و نیز همکاری و هماهنگی لازم در خصوص افزایش ارتباط بین منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بعنوان پس کرانه بندر چابهار و همچنین ترمینال کانتینری در مرکز ثقل محور شرق به جمع بندی رسیدند.

مذاکرات دو استاندار در زمینه توسعه و تسهیل ترانزیت از مرزهای ماهیرود و میلک و استفاده بیشتر از بندر تجاری چابهار باعنایت به موقعیت دو استان در محور ترانزیتی شرق و کریدورهای منطقه ای و بین المللی و همچنین برگزاری نشست های دوره ای اتاق های
بازرگانی دو استان و استفاده از ظرفیتها و پتانسیل های طرفین در راستای افزایش همکاریهای دوطرف و همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای افغانستان و پاکستان نیز به نتیجه نهایی رسید.
?همکاری و هماهنگی لازم جهت توسعه روابط و مبادلات فرهنگی و آموزشی بین دانشگاهها و مراکز آموزشی دو استان با هدف تبادل دانش و تجربیات و همچنین همکاری بین صدا و سیمای مراکز دو استان بعلاوه برگزاری نشست های فرهنگی و هنری، در راستای تقویت ایرانگردی و گردشگری به منظور همگرایی و هم افزایی ابعاد اجتماعی دو استان و نیز اعلام آمادگی خراسان جنوبی جهت میزبانی از گردشگران و زوار پاکستانی در مسیر رفت و برگشت به شهرهای مذهبی مشهد مقدس و قم و توسعه و تقویت گردشگری هم از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
?اعلام آمادگی دوطرف جهت توسعه و تسهیل توریسم درمانی و پذیرش اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان باعنایت به ظرفیتها و امکانات مناسب بهداشتی و درمانی دو استان و برگزاری جلسات منظم و هدفمند به منظور همفکری و هم افزایی در جهت افزایش روابط و همکاریهای اقتصادی، عمرانی و فرهنگی بین دو استان در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه هم از دیگر تعهدات دو استان است.
?محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و احمدعلی موهبتی استاندارسیستان و بلوچستان در راستای توسعه همکاری های دو استان این تفاهم نامه را در تاریخ ۲۳ آذرماه ۱۳۹۸ امضاء نمودند.