#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: قرارداد پرداخت تسهیلات پروژه ریلی استان به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با توافق سندیکای بانکی تنظیم و به صندوق توسعه ملی ارسال شد.

وحید داعی افزود: یکی از مصوبات مهم و ضروری سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی موضوع پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی است.

وی اظهار داشت: این کریدور بین‌المللی و مهم از چابهار آغاز و به زاهدان – نهبندان – سربیشه – بیرجند – قاین – گناباد – یونسی و سپس به راه‌آهن مشهد – بافق متصل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در سفر شهریور سال گذشته رئیس جمهور به استان تسریع در احداث قطعه بیرجند – یونسی یعنی اتصال مرکز استان به راه‌آهن سراسری مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد که ۵۸ کیلومتر از یونسی به سمت گناباد – قاین و ۳۲ کیلومتر از بیرجند در قطعه ۱۶ پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

داعی با اشاره به ۱۸۱ کیلومتر باقیمانده اتصال به شبکه ریلی این کریدور اعلام کرد: برای مجموع این پروژه مصوبه‌ای با تامین مالی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده است.

وی گفت: اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده که از جمله می‌توان به تشکیل کنسرسیوم ریلی با حضور ۶ شرکت اشاره کرد و قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و این کنسرسیوم مبادله شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: تضمین‌نامه این کنسرسیوم ایراد داشت که اصلاح شد اما در آخرین پیگیری‌ها اعلام شد به دلیل رقم بالای پروژه باید سندیکای بانکی تشکیل شود.

وی بیان کرد: در این خصوص با همراهی استاندار خراسان جنوبی با ۶ بانک وارد مذاکره شدیم که بعد از هشت ماه پیگیری سندیکای بانکی با حضور بانک‌های ملی، ملت، خاورمیانه، رفاه، تجارت و ایران زمین تشکیل شد.

داعی گفت: روز گذشته نامه رسمی مدیرعامل بانک رفاه به عنوان لیدر سندیکا به مدیرعامل صندوق توسعه ملی ارسال شد و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که یک گام جلوتر رفتیم.

وی اظهار داشت: در این مکاتبه تاکید شده صندوق توسعه ملی نسبت به اجرای فرآیندهای تامین مالی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در چارچوب ضوابط و قرارداد و تامین مالی بانک‌های عضو سندیکا وارد عمل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه تسهیلات هر بانک در سندیکا تعیین شده است افزود: تامین اعتبار پروژه راه‌آهن در مرحله نهایی یعنی صندوق توسعه ملی قرار گرفته و توسط این صندوق، منابع مالی بین بانک‌های عضو سندیکا توزیع می‌شود.

اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار، کلنگ قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد.

تسریع در اجرای این پروژه و تامین منابع مالی آن از جمله مصوبات سومین سفر استانی رئیس جمهور است که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد.