مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: اکنون مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با کمک فاینانس در مراحل پایانی نصب تجهیزات است و بعد از اتمام نصب تجهیزات وارد مرحله پیش راه‌اندازی اولیه می‌شود.

حسین امامی  در بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از این پروژه افزود: مطالعات اولیه فاز دوم تصفیه‌خانه بیرجند سال ۱۳۸۹ آغاز شد و سال ۱۳۹۰ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد اخذ و در سال ۱۳۹۱ قرارداد با بانک توسعه و تجارت اکو منعقد شد.

وی بیان کرد: پس از انجام تشریفات لازم برای انتخاب مشاوران و پیمانکار، اولین قسط تسهیلات از بانک در سال ۱۳۹۴ دریافت شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مرحله نخست برای فاز دوم تصفیه‌خانه بیرجند حدود ۱۷ میلیون یورو اختصاص یافت گفت: اعتبارات پرداخت شده برای اتمام طرح کافی نبود و نیاز به افزایش اعتبار ارزی بود که با پیگیری‌های انجام شده این رقم در سال ۹۸ به ۲۳ میلیون یورو افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در این پروژه از جدیدترین روش‌های ساخت استفاده شده به گونه‌ای که در یک روز عملیات تصفیه انجام می‌شود و پساب حاصله قابل استفاده در صنایع و کاشت برخی محصولات کشاورزی و قابلیت تزریق به سفره‌های زیرزمینی را دارد.

امامی گفت: سلامت و بهداشت عمومی، حفاظت از آب‌های زیرزمینی، بهبود استانداردهای بهداشتی و امکان استفاده از لجن تولید شده به عنوان کود از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این بازدید بر استفاده از تجربه شرکت آب و فاضلاب استان در بهره‌برداری از تسهیلات بانک اکو تاکید کرد و گفت: این پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و آماده بهره‌برداری است.

محمد فرهادی ادامه داد: این پروژه به اهتمام مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان و کشور از محل تسهیلات بانک جهانی اکو تامین اعتبار شده و تسهیلات اختصاص یافته به آن از محل منابع بانک اکو ۲۳ میلیون یورو است.

وی با اشاره به اینکه ایران از سرمایه‌گذاران عمده بانک اکو است گفت که سرمایه‌گذاری ایران، ظرفیت خوبی برای بهره‌برداری از منابع تسهیلاتی این بانک است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ضمن تشکر از مجموعه آب و فاضلاب استان و کشور در جذب این تسهیلات افزود: جذب این تسهیلات، اجرای یکی از مهمترین پروژه‌های استان را به همراه داشته و لازم است مدیران آب و فاضلاب، تجربیات ارزنده خود را در روند پیگیری و جذب این تسهیلات در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار دهند.

وی تاکید کرد: مدیران می‌توانند از این تجربه‌ها در جذب تسهیلات برای شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های شاخص و بزرگ استان استفاده کنند.