رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: اطلاع رسانی یکی از مهمترین مصادیق جلوگیری از تخلفات و جرایم است و اگر افکار عمومی را همراه کنیم به طور حتم جنبه پیشگیرانه خواهد داشت.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در دومین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان جنوبی که به ریاست رییس کل دادگستری استان برگزار شد گفت: اطلاع رسانی جدول مصادیق مجاز و غیرمجاز انتخاباتی یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی است.

وی تصریح کرد: چه بسا افرادی که ناخواسته درگیر برخی مسایل می‌شوند، اطلاع رسانی مقدم بر مجازات است و الان بهترین فرصت برای اطلاع رسانی است تا مردم در جریان باشند.

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: بعد از احراز صلاحیت‌ها در مواردی که مقدور است نسبت به اطلاع رسانی اقدام شود تا جلوی مظلوم‌نمایی برخی‌ افراد گرفته شود.

وی با پیشنهاد اینکه کمیته حقوقی با حضور قضات، وکلا و کارشناسان حقوقی زیرمجموعه ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تشکیل شود اظهار داشت: در این کمیته می توان بسیاری از تعارضات را مورد بررسی قرار داد.

حمیدی با بیان اینکه مدیریت و کنترل فضای مجازی سخت است یادآور شد: بیشترین تبلیغات غیرمجاز در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که باید دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کارگروه ویژه‌ای را در این زمینه تشکیل دهند.

وی افزود: اگر تخلفی در سایتی شکل گرفت بهترین اقدام فیلتر کردن سایت است حتی برای مدت چند روز تا بقیه هم بدانند که فضای مجازی رصد و کنترل می‌شود.

وی رقابت انتخاباتی سالم را زمینه‌ساز مشارکت حداکثری دانست و تصریح کرد: شرط تحقق این مهم رقابت قانونمند و سالم با موازین شرعی و قانونی است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: به دنبال این هستیم که فضای سالم انتخابات در سایه پیشگیری به وجود آید و این پیشگیری و پیش بینی‌ها مدیریت شود تا جرمی اتفاق نیفتد.

وی با بیان اینکه پیشگیری کم‌هزینه‌ترین اقدامی است که می‌توان در مورد تخلفات انتخاباتی انجام داد تصریح کرد: پیشگیری در زمینه تخلفات انتخاباتی و فضای امنیت کشور از مهمترین اقداماتی است که در این زمینه دستگاه‌های نظارتی باید انجام دهند.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: امروز دشمن به فضای امنیتی کشور نظر ویژه دارد و با اندک بهانه‌ای به دنبال بر هم ریختن امنیت کشور است که مصادیق زیادی در سال‌های گذشته دارد.

وی گفت: برای احراز صلاحیت داوطلبان نامزدی زحماتی زیادی کشیده می‌شود اما باید اقدامات پیشگیرانه برای اعلام صلاحیت‌ها انجام بشود تا برخی‌ها از این فضا سوء‌استفاده نکنند.

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی افزود: گزارش تخلفات انتخاباتی تا قبل از احراز صلاحیت به شورای نگهبان هم ارسال شود زیرا این می‌تواند محکی برای احراز صلاحیت باشد.

وی بیان کرد: استقرار ستادهای انتخاباتی مهم است که به خوبی مدیریت شود و فرمانداری‌ها این مهم را مدیریت و با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته وجود دارد نسبت به تعیین محل استقرار اقدام کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: با اطمینانی که به مردم می‌دهیم و با تلاشی که دستگاه‌ها برای انتخابات قانونمدار در کشور انجام می‌دهند مردم با اطمینان خاطر بیشتری پای صندوق‌های رای حضور خواهند یافت.

وی بیان کرد: هرچه اعتماد مردم را بالا ببریم میزان مشارکت هم بالا خواهد رفت و باعث از بین رفتن دسیسه‌های دشمنان خواهد شد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: قوه قضاییه به هیچ وجه قصد دخالت در انتخابات را ندارد و انتخابات متولیان مقتدر و قانونمداری دارد که در ۴۰ سال گذشته تجارب زیادی را کسب کرده‌اند.

وی افزود: نگرانی برای برگزاری انتخابات در هیچ حوزه‌ای وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومت مردم سالاری دینی از رای مردم صیانت می‌کند.

وی با تاکید بر این کلام مقام معظم رهبری که “در امانت مردم هیچ خدشه‌ای وارد نشود” تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی تمام سعی را در حفظ این امانت داشته باشند.

بررسی اجرای مصوبات جلسه قبلی ستاد، گزارش اعضا از نتایج پایش‌های میدانی و فضای مجازی، تبیین دستورالعمل اجرایی بخشنامه انتخاباتی ریاست قوه قضاییه و بررسی سند «تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و مقابله با جرایم و تخلفات انتخاباتی» از دستور کارهای دومین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان جنوبی بود.

۱۲۷ داوطلب نامزدی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دهم تا شانزدهم آذر ماه جاری در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی نام‌نویسی کردند که ۱۱۴ نفر مرد و ۱۳ نفر زن هستند.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه شامل «بیرجند، درمیان و خوسف»، «قاینات و زیرکوه»، «نهبندان و سربیشه» و «فردوس، طبس، سرایان و بشرویه» دارد که از هر کدام این حوزه‌ها یک نماینده با رای مردم راهی خانه ملت می‌شود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.