استاندار خراسان جنوبی خواستار توجه جدی وزارت میراث فرهنگی در حوزه زیرساخت‌های گردشگری استان شد و گفت: باغ اکبریه و رحیم‌آباد باید از بنیاد مستضعفان به میراث فرهنگی منتقل شود.

 جواد قناعت در شورای توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان که با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: با کارهای تعاملی و تیمی بسیار خوبی که در حوزه میراث فرهنگی استان و دستگاه‌های مرتبط وجود دارد شاهد فضای همدلی و اتفاقات خوب در حوزه میراث فرهنگی استان بودیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در سفرهای استانی حدود ۲ میلیارد تومان برایمرمت و بازسازی مسجد جامع قاین اختصاص دادیم، افزود: همچنین پنج میلیارد تومان از محل اعتباری استانی برای باغ رحیم‌آباد اختصاص یافت.

قناعت یادآور شد: ارگ کلاه فرهنگی از دغدغه‌های حوزه گردشگری بود که پس از سالها بهره‌بررداری و مدیریت آن به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار شده است.

وی به ضعف و عقب‌ماندگی زیرساخت‌ها در استان اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های حوزه گردشگری خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه است.

استاندار خراسان جنوبی با برشمردن آثار تاریخی ثبت ملی و جهانی استان، ادامه داد: با پیگیری‌های دولت سیزدهم، ژئو پارک طبس و مجموعه چهار کاروانسرای تاریخی خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

قناعت با اشاره به اینکه پروژه موزه بزرگ استان، تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع مجدد امسال آغاز شد که خواستار تخصیص اعتبار ویژه برای تکمیل این پروژه نیمه‌تمام هستیم.

وی به بازدید وزیر میراث فرهنگی از ارگ کلاه فرنگی اشاره و بیان کرد: برای حفظ این اثر تاریخی نیاز است که ساختمان فرمانداری به میراث فرهنگی استان اختصاص پیدا کند.

استاندار خراسان جنوبی خواستار انتقال دفتر پایگاه ملی آسبادها به این استان شد و گفت: خراسان جنوبی با ۳۰۸ آسباد بیشترین اثر را در این حوزه دارد.

قناعت بر تعیین تکلیف باغ و عمارت جهانی اکبریه که در اختیار بنیاد مستضعفان است و انتقال آن به اداره کل میراث فرهنگی تأکید کرد و افزود: بخشی از فضای باغ و عمارت رحیم‌آباد هم در اختیار و تملک بنیاد مستضعفان است که باید برای انتقال آن پیگیری لازم صورت گیرد.

وی خواستار تعیین تکلیف وضعیت محدوده ثبتی شهر قدیم قاین شد چون با گذشت ۱۵ سال شاهد نارضایتی مردم این منطقه هستیم.

استاندار خراسان جنوبی در پایان خواستار ارتقای شهر ملی مله‌بافی خوسف به شهر جهانی مله‌بافی شد و گفت: پرونده ثبت جهانی این شهر در حوزه مله‌بافی تهیه شده است و تحقق این مهم می‌تواند خراسان‌جنوبی را به عنوان استانی با اصالت در سطح جهانی معرفی کند.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور