نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: هر فردی که به قانون عمل کند از همه بهتر است و در کشور ما قانون وجود دارد اما روح قانون وجود ندارد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه به مناسبت هفته تعاون در دیدار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون استان اظهار داشت: از نظر شخصی و اجتماعی، بشر به گونه‌ای خلق شده که از جمله نیازهای اولیه‌اش، حل نیازهای اقتصادی است و در این باره چه در طول تاریخ و چه در زمان معاصر طرح‌های مختلفی بوده و ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه حل موضوع اقتصادی بسیط نیست بلکه عوارض و لوازمی دارد که از آن جدا نمی‌شود افزود: باید توجه داشت که برآورده شدن نیازهای مادی انسان نباید موجب سلطه و بردگی افراد شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: طبق قانون دین، کار شخصی را نمی‌شود بر دیگری تحمیل کرد اما آنچه در عرف جامعه وجود دارد این است که متاسفانه برده‌داری از طریق طعمه، رایج است.

وی گفت: مالک سیستم سرمایه‌داری لیبرال دموکراسی غرب، طبقات سرمایه‌دار هستند که جامعه را از طریق طبقاتی به بردگی می‌گیرند، اگرچه به اسم دارای دولت هستند اما در واقع دولتی وجود ندارد و دولت همان مهره‌های سرمایه‌داران برای سلطه بر مردم هستند.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: امروز مشاهده می‌کنید که در خیابان‌های کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه با مردم چگونه رفتار و با ماشین و اسب از روی آنها عبور می‌کنند.

وی گفت: در فرانسه بیش از یک سال مردم به میدان آمدند و کشته و زخمی شدند اما کسی پاسخ آنها را نداد، زیرا در این کشور سیستم سرمایه‌داری حاکم است و مردم بدون نام و نشان برده هستند و دولت نیز به عنوان عوامل سرمایه‌دارها بر مردم حکومت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: ما دارای قانون هستیم اما آن کسی که می‌خواهد قانون را اجرا کند به خوبی اجرا نمی‌کند، قانون اساسی ما پیشرفته‌ترین قانون دنیا است اما مشکل این است که قانون وجود دارد اما روح قانون وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت در قانون ما مستقل است گفت: بخش دولتی با منابعی که در اختیارش قرار داده شده یک دولت مستقل است مگر اینکه از نظر درونی و فکری وابستگی‌هایی به دیگران داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: در قانون بخش خصوصی از نظر ثروت، تولید ثروت و انواع و اقسام پیشرفت‌های اقتصادی، مستقل است اما در خارج عملا اینگونه نیست لذا باید گفت که مشکل به خود ما بر می‌گردد.

وی افزود: تا جایی که قانون همراه است افراد آزادند و به علاقه خود می‌توانند در بخش دولتی کارمند شوند و از امتیازات آن برخوردار باشند اما هر سوء‌استفاده‌ای ممنوع است که متاسفانه این سوء‌استفاده وجود دارد.

وی با بیان اینکه سلسله مراتب باید طبق قانون رعایت شود گفت: با توجه به اینکه قانون هر فردی را در مسندی گذاشته است لذا اینگونه نیست که شخصیت رئیس از یک کارمند بالاتر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی خاطرنشان کرد: اگر قرآن به دست افراد نااهل داده شود قطعا نمی‌توان انتظار پیاده شدن آن را داشت اما قانون زیبا و پیشرفته اسلام که به همه نیازها پاسخ می‌دهد، کسانی را می‌خواهد که در سطحی قرار داشته باشند که آن را درک و برای سرفرازی خود، جامعه و نسل آینده اجرا کنند.

وی گفت: غرب در اجرای قانون سرمایه‌داری حداکثر قدرت خود را به کار می‌گیرد و از طرفی چون قانون خوب اجرا نمی‌شود باعث شده تا بشر در بدبختی گرفتار شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه دنیا با ما در جنگ اقتصادی است و مسئله اقتصاد به خاطر عوارض جانبی آن در اولویت است، اما تا کسی بخواهد مراحل اداری را طی کند و مجوزی بگیرد باید بیش از ۶ ماه و گاهی تا یک سال تلاش کند.

وی بیان کرد: مشکلات موجود در بخش اقتصادی و غیر اقتصادی، به خاطر پیاده نشدن صحیح قانون است.

امام جمعه بیرجند گفت: امیدواریم با همت مسوولان دلسوز در هر بخش، سازمان و وزارتخانه‌ای، مشکلات برطرف و تا فرصت از دست نرفته است، آگاهانه و بیدار در جهت اجرای قانون عمل شود.

وی افزود: هیچ عبادتی بالاتر از گره‌گشایی از کار یک نیازمند وجود ندارد و خدواند به شما چنین توفیقی داده است که در این راه قدم گذاشته‌اید لذا باید قدر آن را بدانید.