#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ هزار و ۷۸ فقره تصادف در شهرهای استان روی داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ علیرضا عباسی در نشست خبری افزود: در این مدت ۲۵ نفر در تصادفات داخل شهرها جان خود را از دست داده‌اند که تصادفات فوتی ۱۱ درصد کاهش داشته و بیشترین متوفیان هم عابران پیاده هستند.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال هزار و ۸۴۳ فقره تصادف جرحی با ۲ هزار و ۳۱۷ مجروح در شهرهای استان داشته‌ایم که ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: در این مدت هفت هزار و ۲۱۱ فقره تصادف خسارتی در استان به وقوع پیوست که ۲۹ درصد افزایش دارد و وقوع این نوع تصادفات در شهرهای استان نگران‌کننده است.

وی افزود: به طور میانگین روزانه در شهرهای خراسان جنوبی ۲۷ تصادف با هفت مجروح داریم که آمار نگران‌کننده است.

سرهنگ عباسی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۰۳ هزار و ۳۶۴ مورد اعمال قانون داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است و در این مدت ۱۷۷ دستگاه خودرو توقیف شد که نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد کاهش دارد همچنین توقیف موتورسیکلت‌ها ۴۹ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه ۶۴ درصد تصادفات در مرکز استان و بیشترین زمان تصادفات در عصرها بوده است عنوان کرد: رعایت نکردن حق تقدم، توجه نکردن به جلو و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه از مهمترین علل تصادفات درون شهری استان است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی با توجه به افزایش تصادفات در شهر بیرجند، وجود سرعتکاه را ضروری دانست و افزود: در تمامی شهرهای کشور سرعتکاه وجود دارد اما منتقدان آن در بیرجند زیاد است.

وی گفت: هدف اصلی ما فقط اعمال قانون نیست اما به همکاران توصیه می‌کنیم که اگر اعمال قانونی هم انجام می‌شود، توام با رافت و مهربانی و آموزش باشد.

سرهنگ عباسی از آغاز طرح ویژه ترخیص خودروهای توقیفی (طرح عیدانه) نیز خبر داد و گفت: پلیس راهور خراسان جنوبی به منظور صیانت از اموال مردم، تسهیل در ترخیص و امیدآفرینی شهروندان تمهیدات و مشوق‌هایی را برای ترخیص فوق‌العاده وسایل نقلیه توقیفی به‌صورت ویژه تا پایان سال جاری اجرایی می‌کند.

وی افزود: افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن پلیس من یا مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ و ارائه مدارک لازم نسبت به ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: ارائه خدمات به متصرفان قانونی وسایل نقلیه فاقد دستور قضایی برابر روش‌های ابلاغی در دستورالعمل ترخیص فوق‌العاده خودرو و موتورسیکلت‌های رسوبی با اخذ تعهد در محل دفاتر پلیس + ۱۰ و رعایت ضوابط مربوطه انجام می‌شود.

وی از ایجاد شرایط تقسیط جرائم رانندگی با اعطای فرصت یک ساله در این طرح خبر داد و گفت: ایجاد امکان ترخیص وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث و اخذ تعهد عدم تردد در معابر عمومی هم در این طرح فراهم است.

سرهنگ عباس از دیگر مشوق‌های این طرح به عدم الزام به تسویه عوارض شهرداری، طرح ترافیک و عوارض آزادراهی اشاره کرد و افزود: در اجرای این طرح شرایطی فراهم شده تا متقاضیان فاقد گواهینامه رانندگی با معرفی فرد دارای گواهینامه مجاز امکان ترخیص خودرو برای آنها فراهم شود.

وی بیان کرد: اجرای طرح برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف از ابتدای بهمن در استان آغاز شد که در این رابطه ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت توقیف شد و این طرح تا پایان سال جاری ادامه دارد.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح نوروزی امسال پلیس با عنوان «قانون‌مداری، پرهیز از خطر و آرامش در سفر» اجرا می‌شود گفت: اجرای این طرح از ۲۴ اسفند آغاز خواهد شد که تا ۱۴ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت و تلاش ما این است در نوروز امسال بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

وی افزود: در طرح نوروزی امسال ۵۰ هزار همیار پلیس در شهرهای استان در حال آماده‌باش هستند که ۵۰۰ نفر از آنان اعلام آمادگی کردند در ایام نوروز کنار همکاران ما قرار بگیرند، همچنین پنج هزار فرهنگ یار ترافیک هم اعلام آمادگی همکاری با پلیس کردند.

سرهنگ عباسی از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی افزایش تردد وسایل نقلیه و عابرین پیاده در شهرها از ابتدای اسفند خبر داد و گفت: روشنایی معابر در شهرهای استان به‌خصوص مرکز استان ضعیف است و از طرفی استقبال از لباس‌های تیره هم زیاد است که این موضوع باعث می‌شود عابرین کمتر دیده شوند لذا درخواست ما این است دستگاه‌های متولی روشنایی معابر را افزایش دهند و عابرین از محل‌های عبور عابر پیاده یا دارای نور مناسب تردد کنند.

وی بیان کرد: دوربین‌های نظارتی خوبی در شهرهای استان داریم اما از نظر تجهیزات الکترونیکی و کنترل ترافیک ضعیف هستیم که باید این تجهیزات در شهرها ارتقا یابد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: باید ۲۰ درصد بیلوردها و تابلوهای تبلیغاتی درخصوص ترویج فرهنگ راهنمایی  و رانندگی در اختیار پلیس قرار گیرد که متاسفانه این اقدام انجام نمی‌شود و در شهر بیرجند تابلوهای تبلیغاتی زیادی نصب می‌شود که گاهی باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود.

وی افزود: از نظر زیرساخت پارکینگ در برخی مناطق شهر بیرجند و در برخی شهرهای استان نیز ضعف داریم.

سرهنگ عباسی با بیان اینکه تیرهای برق در برخی معابر اصلی شهر بیرجند توسط دستگاه‌های متولی جمع‌آوری شده که نقش موثری در کاهش حوادث داشته است گفت: نیاز است ساماندهی تیرهای برق در برخی دیگر از معابر و محلات شهر در دستور کار قرار گیرد البته مطالبه‌گری رسانه‌ها در این زمینه نقش موثری داشته که جای تقدیر دارد.