#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 استاندار خراسان جنوبی گفت: هیچ شهر استان در وضعیت سفید نیست و با توجه به اختیارات استانیِ مناطق قرمز، باید برنامه محدودسازی توسط دانشگاه علوم پزشکی تدوین و پس از تصویب در ستاد استانی کرونا، برای وزیر کشور ارسال شود.

 محمدصادق معتمدیان در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: علیرغم همه توصیه‌ها و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی، متاسفانه آمار ابتلا به کووید ۱۹، میزان بستری و تعداد فوتی‌ها در خراسان جنوبی افزایش یافته است.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید برنامه محدودسازی را طی ۴۸ ساعت آینده آماده و ارائه کند که این محدودیت پس از تصویب، طی یک هفته اِعمال و در صورت نیاز تمدید خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر الزامی شدن استفاده از ماسک افزود: از امروز به مدت ۱۵ روز استفاده از ماسک در اماکن عمومی پرتردد و سرپوشیده مناطق قرمز و نارنجی الزامی است و این موضوع شامل همه ادارات، بانک‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و سایر اماکن است.

وی بیان کرد: مسئولیت این الزام برعهده مسوولان ادارات، مالکان اماکن و مراکز خدمات است و در صورت تخلف پس از ۲ بار تذکر، فعالیت این مراکز به مدت یک هفته تعطیل خواهد شد.

معتمدیان گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور رئیس جمهوری، وزارت صمت مکلف است نسبت به تولید و توزیع ماسک ارزان ‌قیمت، بادوام و قابل شست و شو اقدامات و تسهیلات لازم را فراهم آورده و مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار دهد.

وی افزود: در این مرحله نسبت به کیفیت ماسک سخت‌گیری وجود ندارد و قرار نیست ماسک گران قیمت یا N۹۵ تولید شود بلکه باید از ظرفیت گروه‌های جهادی و خیّرین برای تامین ماسک اقشار کم‌درآمد جامعه استفاده کرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه فصل پاییز و شیوع آنفلوانزا را در پیش داریم، باید از اکنون برای افزایش ۳۰ درصدی تخت‌های آی.‌سی.‌یو پیش‌بینی‌های لازم صورت پذیرد تا بیمارستان‌های استان با کمبود تخت مواجه نشوند.

وی تشویق مردم به خریدهای اینترنتی را ضروری برشمرد و گفت: باید زیرساخت‌های خرید اینترنتی را تقویت کنیم تا حضور مردم در مراکز تجاری کاهش یابد.

معتمدیان تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان، نسبت به الزام استفاده از ماسک نظارت جدی داشته باشند تا خدمت‌رسانی به مردم بدون آسیب انجام شود.

موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی پس از یک دوره کاهشی، دوباره از نیمه خرداد امسال صعودی شده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه، طبس، فردوس و نهبندان وضعیت بسیار پرخطر (قرمز)، شهرستان‌های بشرویه، درمیان و قاینات وضعیت پرخطر (نارنجی) و شهرستان‌های زیرکوه و سرایان هم وضعیت خطر متوسط (زرد) را پیدا کردند و هیچ شهر استان در وضعیت کم خطر (سفید) نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دیشب (شنبه) گفت: شرایط کلی استان رو به تشدید بیماری است؛ هم آمار بیماران تنفسی روزانه در بیمارستان‌ها در حال افزایش است و هم وضعیت رنگ‌بندی شهرها نشانگر این است که نسبت به هفته گذشته شرایط تشدید شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: امیدواریم مردم مانند گذشته شرایط را درک کنند و همراهی و مساعدت داشته باشند تا خودشان آسیب کمتری ببینند و بیمارستان‌های ما هم توان و تحمل پذیرش و درمان بیمارانی که نیاز به بستری دارند را کماکان داشته باشند.