بسم الله الرّحمن الرحیم
“یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم”
تمام ملت های دنیا برای داشتن صفحه های افتخار آمیز در کتاب تاریخ خود می کوشند و در این راه حتی به جعل تاریخ نیز متوسل می شوند . اما ملتی که از ساحل دریای بی کران عاشورا وضوی عشق گرفته و در بیعت ناگسستنی با ولایت اراده نموده امت زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت باشد، هر صفحه از تاریخش افتخار آمیز خواهد بود .
درمیان این صفحه های افتخار آمیز تاریخ ملت ایران فصل دفاع مقدس به برکت خون شهیدان و اخلاص مجاهدین فی سبیل الله چون خورشیدی درخشان تلألو دارد .
اکنون در چهل و سومین سالگرد این دفاع غرورآفرین، درس های این حماسه عاشورایی، مکتب مقاومت جهان اسلام را شکل داده است و چه زیبا آن امام دور اندیش حضرت روح الله در آن سالها فرمود :
« ما انقلابمان را در جنگ به جهان‏‎ ‎‏صادر نموده ایم،
ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ‏‎ ‎‏ثابت نموده ایم، ما در جنگ، پرده از چهرۀ تزویر جهانخواران کنار‏‎ ‎‏زدیم،
ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته ایم،
ما در جنگ به‏‎ ‎‏این نتیجه رسیده ایم که باید روی پای خودمان بایستیم»
فتح الفتوح دفاع مقدس گشودن راه تعالی انسانها بود . انسانهایی که در زندگی مادی فرسنگ ها با بهشت الهی فاصله داشتند اما به برکت معنویت خاکریزهای جبهه راه صد ساله را یک شبه طی نمودند و به مقام « عند ربهم یرزقون » رسیدند .
خلف صالح روح الله، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در این زمینه می فرمایند :
« این هشت سال، مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه است، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است، مظهر تدبیر و حکمت است.»
در تداوم همان تدبیر و حکمت دوران دفاع مقدس ، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در اوج اقتدار و عزتمندی قرار دارند و در تحقق آیه شریفه :
« وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم…»
نیروهای مسلح ایران اسلامی تحت فرماندهی مقام عظمای ولایت اکنون با رسیدن به بالاترین سطوح فناوری نیازهای تسلیحاتی ایران و جبهه مقاومت را بدون نیاز به بیگانگان تامین می نماید.
امروز در زمین و آسمان و دریا در اختیار داشتن جنگ افزارهای تمام ایرانی باعث اعتماد به نفس مدافعان حرم جمهوری اسلامی ایران می گردد .
اقتدار ، امنیت و آسایش امروز ما مدیون حماسه آفرینی دلاور مردان و شیر زنانی است که با نثار خون خویش اجازه نداند حتی یک وجب از خاک این سرزمین در اشغال دشمنان باقی بماند .
پویایی این فرهنگ در دفاع از حرم اهل البیت علیهم السلام جبهه گسترده مقاومت اسلامی را شکل داد و سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی با همان الگوی مدیریت و فرماندهی توطئه بزرگ آمریکا و صهیونیسم بین الملل در حاکم نمودن تروریسم در منطقه را به شکست کشاند.
اکنون گنجینه معارف دفاع مقدس در اختیار ماست و حکم جهاد تبین از سوی ولی امر مسلمین و فرمانده معظم کل قوا صادر گردیده است دشمنان اسلام بخوبی می دانند که راهبرد پیروزی ما در فرهنگ و معارف دفاع مقدس نهفته است، لذا با تحریف حقایق آن سعی در مخدوش نمودن این سرمایه سترگ دارند
لذا « حکم جهاد تبیین » تکلیف مسئولین و فعالان عرصه فرهنگ دفاع مقدس را دوصد چندان نموده تا با بیان حقایق و روایت متقن دفاع مقدس اجازه ندهند روایت جعلی و تحریف شده دشمن شکست خورده به افکار عمومی جامعه القا شود
اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان حنوبی ضمن نکوداشت چهل سومین سالگرد دفاع مقدس و یادآوری حماسه آفرینی شهدا ، ایثارگران و رزمندگان این دوران پر افتخار در لبیک به جهاد تبیین عزم خود را جزم نموده تا با تلاش مضاعف در تحقق منویات معظم له با استعانت از ارواح طیبه شهدا گام بردارد و در این راه تمام پیشکسوتان دوران دفاع مقدس را بعنوان گنجینه های این تاریخ پر افتخار به یاری می طلبد
امید است با همکاری پیشکسوتان دفاع مقدس و همه دلسوزان و فعالان این عرصه و عنایت حق تعالی در پیشگاه شهیدان ، امام شهیدان و رهبر معظم انقلاب اسلامی سربلند و و موفق باشیم.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور