استاندار خراسان جنوبی گفت: بازگشایی بازارچه های  که سال های اخیر غیرفعال شده از اولویت های ماست که تلاش داریم با برنامه های جدی این ظرفیت بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: برخی از صادرکنندگان واحدهای تولیدی استان با مشکلاتی مواجه شده اند که در برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت این مشکلات را دنبال می کنیم.
وی تثبیت بازارچه ها و مرزهای استان را از دیگر اولویت ها بیان کرد و گفت: اخیرا با وزیر امور خارجه به کابل سفر کرده و مذاکراتی با ۲ تن از سرپرستان وزارت مالیه افغانستان داشتیم اما در گذشته برای تثبیت و به رسمیت شناختن سه مرز استان اقدام دیپلماتیک انجام نشده است.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: طرف افغانستان معتقد است با توجه به نبود گمرکات در سه بازارچه بسته شده از جانب این کشور، عملا کالاهای وارداتی قاچاق محسوب می شود لذا به دلیل درآمد نداشتن برای کشور مقابل، با عدم انگیزه آنها برای باز شدن مرز مواجه هستیم.
وی گفت: طرف افغان در کوتاه مدت و بلندمدت برنامه ریزی کرده تا ساختارها و زیرساخت هایی را در بحث گمرکات ایجاد کنند که مقداری زمان بر است.
معتمدیان اضافه کرد: در این زمینه اعلام آمادگی کردیم در کوتاه مدت نفرات گمرک افغانستان در بازارچه های ما مستقر و امکانات لازم در اختیار آنها قرار داده شود که این موضوع مورد استقبال طرف افغان قرار گرفت.
وی گفت: همچنین افغانستان مشکلاتی در حوزه امنیتی و تثبیت امنیت منطقه داشته و از عدم ثبات امنیتی برخوردار است و هر منطقه تحت تاثیر گروهی قرار دارد.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: محدودیت های صادراتی طی سال جاری ۲ مرتبه بر مرز ماهیرود استان اعمال شده به دلیل حضور طالبان در مناطق مقابل فراه است که صادرات مرز عواید و گمرکاتی برای آنان داشته و سبب تقویت آنها می شود و از نظر حاکمیت قابل قبول نیست.
وی گفت: طرف افغانستان در خصوص اعمال محدودیت های صادراتی بهانه های زیادی دارد که قابل قبول نیست و در مذاکرات به این دولت هشدار دادیم اگر این موضوع را ادامه دهند ما نیز از ابزار محدودیت های جدی تر استفاده خواهیم کرد.
معتمدیان افزود: با توجه به وجود محدودیت های صادراتی اما در مرز ماهیرود خدماتی به صورت رایگان در اختیار طرف مقابل داده می شود که در زمان بندی مشخص اگر محدودیت ها مرتفع شود در ارایه امکانات محدودیت ایجاد خواهد شد تا روابط هدفمندانه و قانونمندانه را اعمال کنیم.
وی بیان کرد: قابل قبول نیست که کشور افغانستان با مرزهای دوغارون و میلک در حال مبادلات است در حالیکه محدودیت های این چنینی هر زمان که خواستند برای مرز ماهیرود خراسان جنوبی ایجاد کنند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در این زمینه مکاتباتی با سفیر انجام شده و پیگیری ها همچنان در حال انجام است و اخیرا نیز در تماسی که با سفیر داشتم تاکید شد مکاتبات رسمی با وزارتخانه های مربوطه انجام شود.
وی تصریح کرد: تدابیری اندیشیده می شود تا موضوع بازگشایی مرز از طرف وزیر امور خارجه پیگیری و مشکلات موجود به زودی رفع شود.
معتمدیان گفت: در سفر اخیر به افغانستان مصوب شد سفیر با تیم اقتصادی خود که در کابل مستقر هستند در استان حضور پیدا کرده و نشستی با مسئولان بخش خصوصی، تجار و مسئولان دستگاه ها داشته باشند تا تعاملات افزایش یابد.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در این سفر مشاهده شد اینکه سفارت جمهوری اسلامی خیلی نسبت به مسایل استان ما اشراف نداشت که این سفر سبب خواهد شد ارتباطات نزدیک تر شود.
وی بیان کرد: به دنبال راه اندازی کانال ارتباطی با سفارت و افغانستان هستیم که در این زمینه جلسه ای در وزارت خارجه با معاونان برگزار و مکاتباتی با وزیر انجام و در نهایت با آن موافقت شد.
معتمدیان در ارتباط با راه اندازی کنسولگری در افغانستان و خراسان جنوبی گفت: در پروتکل های بین المللی و توافقات بین دو کشور راه اندازی کنسولگری قواعدی دارد.
وی ادامه داد: افغانستان برای راه اندازی کنسولگری در استان های فارس و اصفهان که دارای جمعیت بیشتری از افاغنه هستند، پیشنهاد راه اندازی کنسولگری داده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی کنسولگری پیشنهاداتی داشته که به توافق نرسیده اند اما کشور با راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند موافق است و از جانب طرف افغان به دلیل درخواست هایی که در اساسنامه خود داشتند تاکنون مخالفت شده و در مذاکراتی که با سفیر و وزیر امور خارجه داشتیم موضوع پیگیری خواهد شد.
وی بیان کرد: به نظر می رسد در بحث تجارت باید منافعی برای طرف مقابل دیده شود و ایجاد توازن در این زمینه بسیار مهم است.
معتمدیان یکی از سیاست های دولت با توجه به شرایط کنونی را استفاده از ظرفیت های مرز برشمرد و گفت: مسئولان استان باید بکوشند اقلامی که توجیه اقتصادی دارد را تهیه و در اختیار ما قرار دهند تا مجوزهای لازم را اخذ کنیم و طرف مقابل نیز با انگیزه بیشتر با ما تعامل برقرار کند.
وی افزود: شاید یکی از دلایل محدودیت های صادراتی نبود انگیزه در تجار طرف مقابل است و تجار این کشور بیشتر به مرزهای دوغارون و میلک تمایل دارند.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نیازمند افزایش تعاملات و ارتباطات هستیم اظهار داشت: برای راه اندازی خط هوایی بین بیرجند و یکی از استان های افغانستان در حال پیگیری هستیم.
وی گفت: به دلیل جمعیت پایین استان شاید نتوان خط مستقل برای بیرجند برقرار کرد اما مذاکراتی با استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شده و با استان کرمان نیز انجام خواهد شد که از این طریق مبادلات برای تجار ۲ کشور تسهیل خواهد شد.
معتمدیان بیان کرد: مبادلات پستی با کشور افغانستان از طریق مرز دوغارون انجام می شود و هیچگونه ارتباطی از ناحیه مرزهای خراسان جنوبی وجود ندارد.
وی یکی از ظرفیت های بسیار خوب را بازار بکر افغانستان برای فروش محصولات و تولیدات استانی ذکر کرد و گفت: باید این موضوع در برنامه ریزی ها لحاظ شود در حالیکه از ۱۰ قلم کالای صادراتی تنها سه قلم مربوط به استان است.
استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: باید تدابیری برای بازار فروش محصولات و تولیدات استانی در کشور افغانستان بیاندیشیم و همه مبادلات تجاری خراسان جنوبی نباید با استان فراه باشد چراکه سایر استان ها از جمله مزار شریف نیز ظرفیت خوبی دارند و باید از آن نهایت استفاده را برد.
وی بر ایجاد نمایشگاه محصولات و تولیدات خراسان جنوبی در مزار شریف تاکید کرد و گفت: انجام این مهم می تواند آغازی برای افزایش تعاملات و ارتباطات و معرفی ظرفیت های و محصولات استان در افغانستان باشد.
معتمدیان اضافه کرد: در زمینه زیرساخت های مرز در سربیشه به ماهیرود مشکلاتی وجود دارد که پیگیر هستیم اعتباراتی بیشتر تزریق شود و در این زمینه ۹ میلیارد تومان پول نقدی تخصیص داده شد و ۶ میلیارد تومان اسناد خزانه نیز در حال پیگیری است.
وی گفت: مرزها فرصت هایی برای کشورها هستند که چنانچه مدیریت نشوند تبدیل به آسیب و تهدید خواهند شد و مقام معظم رهبری نیز در خصوص مرز بارها تاکید کرده اند «برای مرزها برنامه داشته باشید و به سراغ مرزها بروید چراکه چنانچه ما سراغ مرزها نرویم مرزها سراغ ما خواهند آمد».
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سیاست کلان جمهوری اسلامی نیز این است که ضمن حضور نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی در مرزها بتوانیم امنیت مرزها را به مردم واگذار کنیم و تحقق این سیاست در گرو ایجاد زیرساخت ها و شرایطی برای مردم و ماندگاری آنان در مرزهاست.
وی اظهار داشت: در سال های اخیر به دلیل مواجه شدن با مشکلات عدیده ای که خراسان جنوبی در حوزه اقلیمی به ویژه خشکسالی داشته، شاهد مهاجرت مردم و خالی شدن مرزهای استان از ساکنان شده ایم.
معتمدیان گفت: یکی از برنامه هایی که دنبال خواهیم کرد این است که شرایط امکان حضور مردم را در مناطق مرزی فراهم کنیم و بخشی فعال کردن بازارچه های مرزی است.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری کلانی توسط دولت های مختلف برای راه اندازی چهار مرز استان انجام داده و سال های اخیر سه مرز از جانب افغانستان مسدود شده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: وجود مرز ۳۳۱ کیلومتری خراسان جنوبی با افغانستان با توجه به موقعیت ویژه و حلقه اتصال به بزرگراه های آسیایی و شرایط ویژه ای که می توانند سبب احیای جاده ترانزیتی جنوب شرق به شمال شرق شود مقداری کار را برای ما راحت تر کرده است از این جهت که بتوانیم توجیحات لازم برای طرح های بزرگ داشته باشیم.
وی با بیان اینکه احیای کریدور جنوب به شمال شرق از اولویت های دولت است ادامه داد: در این زمینه مطالعات و برنامه ریزی هایی انجام شده و آنچه مربوط به استان است اتصال ماهیرود به فراه است که ۴۰۰ کیلومتر از مسیر ترانزیتی جنوب شرق به بازارهای آسیایی از این طریق کاهش می یابد و تحول عظیمی در حوزه ترانزیتی و تجاری استان ایجاد خواهد کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله