رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی شروع شده است و در صورت تداوم این روند شاهد پیک ششم در استان خواهیم بود.

محمد دهقانی در هفتاد و چهارمین نشست ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا که همراه با اهدای ۱۴۴ قلم تجهیزات پزشکی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، افزود: در حال حاضر سه شهرستان بیرجند، قاینات و نهبندان وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های طبس و بشرویه وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد رنگ (متوسط خطر) را دارند.

وی گفت: فصل برداشت محصولات کشاورزی در استان است که زمینه تجمعات و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را فراهم کرده همچنین استان ما جزو استان‌های سالمند است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در گزارشی که اخیرا معاون درمان وزارت بهداشت ارائه کرد، استان خراسان جنوبی در زمینه مراجعه دیرهنگام مبتلایان به پزشک اولین استان است که این موضوع زمینه آسیب‌پذیری بیشتری را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: شیوع کرونا اتفاقی بود که همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و کشور ما هم مستثنی نبود و درگیر این بیماری شد.

دهقانی گفت: در این مدت که پیک‌های متعدد را پشت سر گذاشتیم، حوادث و اتفاقات گوناگونی رقم خورد که در راس آن ایثارگری عده‌ای بود که با نثار جانشان تلاش کردند تا از مردم عزیز مراقبت کنند و در تاریخ کشور مانند دفاع مقدس ماندگار خواهد شد.

وی افزود: در این مدت عده‌ای جان خود را فدا کردند و عده زیادی مبتلا شدند، آسیب‌های روحی و روانی فراوانی به پرسنل حوزه سلامت وارد شد و قطعا در کنار مدافعان سلامت در استان همه کسانی که دلشان برای ایران می‌تپد در کنار مدافعان سلامت قرار گرفتند و تمامی ارکان کشور درگیر این بیماری شدند که در سطح استان نیز همه دستگاه‌های اجرایی به یاری مدافعان سلامت آمدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با قدردانی از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: این بانک دومین بار در جهت اهدای تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها قدم خیری برداشت که جای تقدیر و تشکر دارد و قطعا این قدم‌های خیر حوزه سلامت را کمک می‌کند تا بتواند در جهت ارائه خدمات بیشتر به مردم تلاش کند.

وی ارتقای سلامت جامعه را مشروط به مشارکت اجتماعی آحاد جامعه دانست و افزود: بر این باوریم که سلامت جامعه را سه ضلع مردم، وزارت بهداشت و سازمان‌ها و نهادهای دیگر تشکیل می‌دهند.

دهقانی گفت: کرونا نشان داد که انجام هر اقدامی در حوزه سلامت بدون همکاری مردم و نهادها میسر نیست و اگر مردم و نهادها همکاری نکنند مدیریت سلامت جامعه عملا امکانپذیر نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این مراسم گفت: دومین بار است که چنین اقدامی را از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شاهد هستیم و اقلامی که توسط این بانک اهدا شد بین مراکز درمانی و بهداشتی توزیع می‌شود.

جلال احمدی افزود: محموله کمک‌های امروز شامل برخی تجهیزات پزشکی از جمله چهار دستگاه ترالی اورژانس، ۱۰ دستگاه اکسیژن‌ساز تک نفره، ۵۴ دستگاه ترمومتر دیجیتال، ۶۲ دستگاه پالس اکسی متر و ۱۴ عدد بارکد خوان برای استفاده در برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک است.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی هم گفت: این مجموعه در ۲ مرحله در طرح شهید سلیمانی کمک‌هایی را در سطح کشور و استان داشته است.

وحید مرادنژاد افزود: در مرحله اول ۱۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال خریداری و در مراکز درمانی کشور توزیع شد.

وی اظهار داشت: سهم استان خراسان جنوبی از این تعداد ۱۶۲ قلم تجهیزات پزشکی به ارزش سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بود که این تجهیزات به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل و بین مراکز درمانی و بهداشتی استان توزیع شد.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی گفت: در این مرحله نیز ۱۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی به ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال خریداری شده که سهم استان از این تعداد ۱۴۴ قلم کالا به ارزش چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.

وی عنوان کرد: در مجموع طی این ۲ مرحله ۳۰۶ قلم تجهیزات پزشکی به ارزش حدود ۹ میلیارد ریال برای استان خراسان جنوبی خریداری شده است.

مرادنژاد با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر همواره در حوادث گوناگون کنار مردم بوده است گفت: سال گذشته نیز در راستای مسئولیت اجتماعی ۵۰۰ هزار خانه روستایی در سه استان خراسان جنوبی، ایلام و سیستان و بلوچستان بیمه حوادث شد که از این تعداد سهم استان خراسان جنوبی حدود ۸۷ هزار خانه روستایی است.

وی با اعلام آمادگی برای افزایش همکاری با دانشگاه علوم پزشکی افزود: این آمادگی را داریم که با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی تسهیلاتی را در اختیار بیماران و کادر دانشگاه قرار دهیم.